۴۲ هتل برای اسکان حجاج اجاره شد / عربستان هنوز به عوامل اجرایی ویزا نداده است

در حالی که کم‌تر از یک ماه تا آغاز اعزام زائران به سرزمین وحی باقی مانده است، هنوز عربستان ویزایی برای عوامل اجرایی حج تمتع کشورمان هم صادر نکرده است.

۴۲ هتل برای اسکان حجاج اجاره شد/ عربستان هنوز به عوامل اجرایی ویزا نداده است

به گزارش خبرنگار حج و زیارت خبرگزاری فارس، حج تمتع امسال قرار است با یک میلیون زائر داخلی و خارجی برگزار شود و امسال سعودی‌ها پذیرش زائر خارجی در شرایط کرونا را مورد پذیرش قرار داده و ۸۵۰ هزار زائر از کشورهای مختلف دنیا در ایام حج تمتع به عربستان مشرف می‌شوند.

آغاز اعزام زائران خانه خدا از ۲۳ خرداد

‌به گفته سیدصادق حسینی، رئیس سازمان حج و زیارت اعزام زائران حج تمتع سال جاری از ۲۳ خردادماه آغاز می‌شود و زائران در قالب کاروان‌ها به سرزمین وحی اعزام خواهند شد.

عوامل ستادی حج ۱۸ خرداد اعزام می‌شوند/ پایان عملیات انتقال حجاج تا ۷ تیر

البته طبق روال هر ساله برخی از خدمه و کارگزاران حج یک هفته قبل از اولین اعزام به سرزمین وحی می‌روند تا زمینه حضور زائران کشورمان را مهیا کنند. بر همین اساس، رستمیان، مسؤول عملیات حج شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران با اشاره به آغاز پروازها از ۱۸ خردادماه می‌گوید: عوامل ستادی و اجرایی حج تمتع ۱۸ خرداد عازم عربستان می‌شوند. همچنین پروازها به عربستان در ۲۶ روز و بازگشت حجاج نیز ۱۷ روز به طول می‌انجامد.

وی می‌افزاید: اعزام زائران از ۲۳ خرداد تا ۱۲ تیر از ۱۹ ایستگاه پروازی صورت می‌گیرد و بازگشت حجاج نیز هفتم مرداد به پایان می‌رسد.

بیماری بن سلمان و وضعیت مبهم حج تمتع/ ویزایی برای عوامل اجرایی حج هم صادر نشده است

‌با وجود آمادگی ایران برای اعزام زائران و همچنین تکمیل بیش از ۹۰ درصدی ظرفیت کاروان‌ها، عربستان هنوز برای مسؤولان کشورمان ویزا صادر نکرده و حتی به گفته یک منبع آگاه با توجه به بیماری «سلمان بن عبدالعزیز» پادشاه سعودی احتمال صادر نشدن ویزای زائران وجود دارد.

۴۲ هتل برای اسکان حجاج اجاره شده است

در حالی که ویزایی برای عوامل اجرایی و حتی کمیته اسکان حج تمتع صادر نشده است، مسؤولان کشورمان در ارتباط وبیناری با هتل‌داران سعودی، محل اسکان زائران کشورمان را مهیا کرده‌اند. اکبر رضایی، معاون حج و عمره سازمان حج و زیارت با بیان اینکه مشکلی در زمینه اسکان زائران خانه خدا نداریم، می‌گوید: ۴۲ هتل در مکه مکرمه و مدینه منوره اجاره شده و امسال عربستان برای زائران محدودیت کرونایی اعمال نکرده است. بر همین اساس، اسکان زائران همچون سال‌های گذشته در هتل‌ها انجام می‌شود.

وضعیت حج ۱۴۰۱ در هاله‌ای از ا‌بهام

‌علاوه بر این، یکی از موضوعاتی که‌موجب نگرانی مسؤولان شده‌، نحوه انتقال پول حج تمتع به عربستان است که هنوز برای این امر تصمیم‌گیری قطعی نشده است.

با جود اینکه کمتر از یک ماه تا آغاز اعزام زائران حج تمتع ۱۴۰۱ باقی مانده، اما عربستان وضعیت ویزای زائران را مشخص نکرده و به این ترتیب حج امسال در هاله‌ای از ابهام است. البته پیش از این سعودی‌ها از پذیرش زائران همه کشورها و‌ محروم نشدن کشورهای مختلف در حج تمتع سال جاری خبر داده بودند.

 ۹۲.۵ درصد ظرفیت حج تمتع تکمیل شد

‌همچنین‌ به گفته وحید اسکندری، مدیر حوزه ریاست و روابط عمومی سازمان حج و زیارت تا روز گذشته ۶۰۱ کاروان آماده اعزام به حج تمتع شده‌اند و ۹۲.۵ درصد از ظرفیت تکمیل شده است.

وضعیت نامشخص زائران حج امسال که واکسن ایرانی زده‌اند‌

‌علاوه بر این، وضعیت واکسن حجاج مشخص نشده است ‌و افرادی که‌ ‌حتی سه دُز ‌واکسن ایرانی برکت‌ زده‌اند، منتظر نظر مسؤولان در این رابطه هستند؛ چرا که ‌عربستان اعلام کرده ‌حجاج ‌فقط واکسن سینوفارم، ‌فایزر،‌ آسترازنکا، ‌جانسون،اسپوتنیک و مدرنا باید تزریق کنند. از طرفی هم‌ برای تلقیح دُز چهارم و پنجم هنوز دستور‌العملی ابلاغ نشده و مراکز تزریق واکسن با اخذ تعهد‌ و مدارک سفر خارجی ۲ دُز را به فاصله ۲۱ روز تزریق می‌‌کنند.‌ همچنین سازمان حج و زیارت و وزارت بهداشت هنوز در این باره‌ به توافق نرسیده‌اند.

احتمال تأمین داروهای مورد نیاز زائران در عربستان

همچنین به نظر می‌رسد با صادر نشدن ویزای عوامل اجرایی حج، امکان ارسال دارو به عربستان هم وجود ندارد و با محدودیت‌هایی همراه خواهد بود و به این ترتیب باید هلال احمر داروهای مورد نیاز حجاج را از عربستان تهیه کند. یک ماه تا ۲ هفته قبل از اعزام زائران، داروهای مورد نیاز حجاج به عربستان ارسال می‌شد. در سال ۹۸ که آخرین حج تمتع با حضور ایرانیان بود، بیش از ۶۰ تن دارو برای زائران حج تمتع از کشورمان به عربستان ارسال شد.

‌به گزارش فارس، سهمیه ایران در حج تمتع سال جاری ۳۹ هزار و ‌۶۳۵ نفر است که فقط افراد ثبت‌نامی در حج سال ۹۹ که متولد ۱۰ خرداد ۱۳۳۶ به بعد هستند و فیش حج آنها تا اول مرداد ۱۳۸۶ به قبل است، می‌توانند در کاروان حج ۱۴۰۱ ثبت‌نام کنند.