به گزارش خبرنگار مهر، سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت امور خارجه صبح امروز(دوشنبه) در نشست خبری با اشاره به اهمیت روز جهانی قدس، پیرامون گفتگوهای اخیر ایران و عربستان،افزود: دور پنجم گفت وگوهای ایران و عربستان در روز پنچ شنبه هفته قبل برگزار شد و این گفتگوها رو به جلو و مثبت بود.

 

آخرین وضعیت مذاکرات وین

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوال خبرنگار مهر، درباره آخرین وضعیت مذاکرات وین و همچنین درخواست «جوزف بورل» برای بازگشت هیئت‌های مذاکره‌کننده به وین، گفت: در مذاکرات و گفتگوها آنچه که مربوط به ایران، اتحادیه اروپا، روسیه و چین است، تمام شده است.

وی افزود: آنچه که از گفتگوها و مذاکرات باقی مانده است، بین ایران و ایالات متحده است که از طریق خودش دنبال می‌شود.

خطیب‌زاده تصریح کرد: هر دو طرف (ایران و اتحادیه اروپا) بر این امر مشترک بودند که طولانی شدن این تنفس به نفع گفتگوها نیست و مناسب است هرچه زودتر این تنفس با یک دیدار حضوری تازه شود.

وی افزود: هنوز تصمیمی برای اینکه این دیدار در کجا انجام شود و در چه سطحی باشد، گرفته نشده است اما در دستور کار است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی گفت: این گفتگوها از روزی که تنفس حضوری متوقف شده است، از طریق هماهنگ کننده گفتگوهای وین در حال انجام است.

 فلسطین؛ اولین موضوع افکار عمومی مسلمانان

خطیب‌زاده در خصوص افزایش جنایات رژیم صهیونیستی در سرزمین‌های اشغالی، گفت:  رژیم اشغالگر قدس با دسیسه و نیرنگ تلاش می‌کند که موضوع اول جهان اسلام را تقلیل به یک موضوع ثانوی کند که مانند همه ساله شکست خواهد خورد.

فلسطین

وی افزود: افکار عمومی جهان اسلام به رغم تمامی دسیسه‌هایی که رژیم اشغالگر قدس و رژیم آپارتاید انجام داده است، همچنان موضوع فلسطین را اولویت خود می‌داند.

سخنگوی وزارت امور خارجه تصریح کرد: سازمان همکاری اسلامی و تمامی کشورهای آزاده در مقابل نژادپرستی ایستاده‌اند. متاسفانه سنتی برای رژیم غاصب شده است که هرگاه رابطه خودش را با برخی از سران و حاکمان این کشورها که اشتباه محاسباتی دارند، آشکارسازی می‌کند، به جنایت، خشونت و جنایت آشکارتری دست می‌زند و این رژیم را جری‌تر می‌کند. 

خطیب‌زاده افزود: جمهوری اسلامی ایران بنا بر نقشی که در سازمان همکاری اسلامی دارد همواره تلاش کرده که دیدگاه‌های جهان اسلام در خصوص موضوع فلسطین نزدیک‌تر شود و همچنین موضوع در دستور کار باقی بماند.