این هشدار وزارت آموزش چین چند روز بعد از آن مطرح می شود که وزارت فرهنگ و گردشگری چین هم به شهروندان این کشور در خصوص سفر به استرالیا به دلیل تبعیض‌ها و خشونتهای نژادی در این کشور از بابت شیوع کروناویروس هشدار داد.

وزارت آموزش چین در بیانیه خود به دانشجویان چینی که قصد تحصیل در خارج را دارند توصیه کرد "به خوبی ریسکها را ارزیابی کنند و در خصوص تصمیم برای رفتن به استرالیا و یا بازگشت به این کشور به جهت تحصیل محتاط باشند.

سایمون بیرمنگام، وزیر تجارت استرالیا گفت، این کشور تدابیری را برای زدودن نژادپرستی در پیش گرفته است.

او در مصاحبه‌ای به شبکه ای.بی.سی استرالیا تصریح کرد: ما کشوری هستیم که تحملمان در خصوص نژادپرستی صفر است. البته من درک میکنم رخدادهای مربوط به آن صفر نیستند اما من فکر می‌کنم این اندیشه که استرالیا به هر طریق یک مقصد ناایمن برای مسافرانش است چیزی است که به هنگام بررسی‌ها مشخص می‌شود صحت ندارد.

از زمانی که دولت استرالیا پیشنهاد انجام یک تحقیقات بین المللی در خصوص چگونگی تبدیل شدن شیوع کووید-۱۹ در چین به یک همه گیری جهانی را داد، روابط بین دو کشور به سردی رفته است.

روز یکشنبه نشریه سیدنی مورنینگ هرالد در گزارشی نتایج یک مطالعه از سوی اندیشکده Per Capita را منتشر کرد که وقوع ۳۸۶ مورد حادثه نژادپرستانه را در این کشور از دوم آوریل تا کنون مستندسازی کرده است.