به گزارش خبرنگار قرآن و فعالیت‌های دینی خبرگزاری فارس حجت‌الاسلام محسن قرائتی معلم و مفسر قرآن کریم در بیست‌ودومین قسمت از مجموعه سخن قرآن به موضوع حساب و کتاب اعمال پرداخت.

گناهان یکسان نیست، کیفرش هم یکسان نیست، عبادات هم یکسان نیست، پاداشش هم یکسان نیست، قرآن می‌گوید: مثلاً این کار خوب پاداشش دو برابر است، بعضی جاها می‌گوید: پاداشش چند برابر است، گاهی می‌گوید: ۱۰ برابر، گاهی می‌گوید: مانند دانه‌ای که بکاری ۷۰۰ برابر پاداش می‌گیری، پیداست کارها حساب و کتاب دارد، در بیمارستان همه بیمارند، اما ریشه‌های مختلفی دارد.

انسان باید بنشیند، تحلیل کند که چه دلی را سوزانده که این مشکلات برایش پیش آمده است، در روایت از امام کاظم (ع) داریم که اگر پولی که حق است و نمی‌دهی، خدا زندگی‌ات را چنان تاب می‌دهد که دو برابرش را خرج کنی، یا اگر لقمه‌ات را به مؤمن ندهی خدا کاری می‌کند که خوراک کافر فاسد شود.

امام سجاد (ع) در دعای ابوحمزه می‌فرماید: خدایا با هر که حرف می‌زنم با نشاطم، اما سر نماز خسته‌ام، بعد ۱۱ دلیل می‌آورد که چرا هنگام نماز شاداب نیست، شاید به این دلیل است، شاید به آن دلیل و... ۱۱ دلیل می‌آورد که چرا نمازم با نشاط نیست.

ما هم باید گاهی بنشینیم و ببینیم که چه کرده‌ایم که این‌گونه شده است، بعد از خدا عذر‌خواهی کنیم، خدا زود راضی می‌شود، از توبه شکستن ناراحت نباشید، خدا توبه‌کنندگان را دوست دارد. ما برگردیم، خدا هم برمی‌گردد. گاهی باید ببخشیم تا خدا هم ما را ببخشد.