به گزارش خبرنگار مهر، وقتی به آمارهای روزانه کرونا نگاه می‌کنیم، احساس خوبی پیدا می‌کنیم از اینکه موارد ابتلاء، بستری و مرگ و میر بیماران کرونایی روند نزولی پیدا کرده است. اما، نکته‌ای که نباید بی اعتنا از کنار آن عبور کرد، آرامش قبل از توفان است.

علیرضا زالی فرمانده ستاد مقابله با کرونا در کلانشهر تهران، با بیان اینکه از هفته اول اسفند فرایند نزولی بیماری کرونا آغاز شده است، گفت: تهران بزرگ‌ترین مبدا سفرهای نوروزی است و احتمالاً در ایام نوروز با کاهش جمعیت استان و بار مراکز درمانی و بهداشتی مواجه می‌شویم، اما در هفته‌های سوم و چهارم فروردین که مسافران نوروزی از سفر باز می‌گردند، ممکن است شرایط متفاوتی را تجربه کنیم.

وی با ابراز امیدواری نسبت به کاهش مشکلات و چالش‌های ناشی از کرونا در سال آینده، افزود: از این رو آمادگی کامل در ایام نوروز و هفته‌های بعد از تعطیلات بسیار ضروری و مستلزم اجرای پکیج‌ها و برنامه‌های مدیریتی برای مقابله با بیماری است.

در همین حال، پیام طبرسی عضو کمیته علمی کشوری کووید ۱۹، با عنوان این مطلب که نسبت به دو هفته پیش آمار کرونا کاهش یافته و امیدواریم این روند ادامه داشته باشد و شرایط به نقشه قبلی برگردد، گفت: واکسیناسیونی که انجام شد، موجب گردیده کرونا فروکش کند و این شرایط مرهون واکسیناسیون است.

وی یادآور شد: کسانی که واکسن نزدند و یا اینکه کرونا نگرفتند و بیماری پیش زمینه‌ای دارند باید حتماً دقت کنند. امسال برای عید محدودیتی نیست اما کماکان باید مراقب به افرادی باشیم که بیماری پیش زمینه‌ای دارند.

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تصریح کرد: در این دو سال که از پاندمی کرونا می‌گذرد دریافتیم که افراد بیشتری درگیر شدند و بعد از واکسیناسیون شدت بیماری کمتر شد و اگر همین روند ادامه یابد کووید ۱۹ بیماری خواهد شد که با ما هست اما مشکلاتش کمتر می‌شود.

وی افزود: واکسن یک نفع فردی دارد و کسی که واکسینه شده کرونا بگیرد بیماری را شدید نمی‌گیرد و نمی‌میرد مگر اینکه در گروه خاصی باشد. همچنین واکسن یک نفع جمعی دارد و وقتی افراد واکسن می‌زنند کرونا هم بگیرند کمتر به دیگران منتقل می‌کنند.

حالا دو سال است که سفرهای نوروزی به دلیل کرونا، با محدودیت‌هایی انجام شده است و برخی از هموطنان نیز حاضر نشده‌اند در دو سال گذشته به مسافرت بروند. اما، با توجه به برنامه واکسیناسیون کشوری و اینکه خیلی‌ها، ۲ دوز واکسن تزریق کرده‌اند و البته چند میلیون نفری هم ۳ دوز واکسن زده‌اند، اشتیاق برای رفتن به مسافرت در نوروز ۱۴۰۱، شدت گرفته است.

لذا، کادر درمان این نگرانی را دارند که رفت و آمدهای نوروزی بدون توجه به رعایت پروتکل‌های بهداشتی انجام شود و همین مسئله منجر به چرخش ویروس شود و در نهایت، در نیمه دوم فروردین ۱۴۰۱، دوباره آمار کرونا صعودی شود.

از همین رو، لازم است برای تکرار نشدن روزهای سخت کرونایی در کشور، تدابیر مناسب بهداشتی اندیشیده شود تا بتوان از وقوع توفان کرونا در نیمه دوم فروردین ۱۴۰۱، پیشگیری کرد.

تجربه در کشورهای دیگر نشان داده است، با وجود روند خوب واکسیناسیون در کشورهای اروپایی و آمریکا، اما همچنان آنها درگیر موج جدید کرونا شده‌اند و از همین رو افراد بالای ۱۸ سال و کسانی که ۳ ماه از تزریق دوز دوم واکسن آنها گذشته باید برای دریافت دوز سوم واکسن کرونا به مراکز درمانی وزارت بهداشت مراجعه کنند. همچنین تأثیر دوز سوم واکسن ۸۰ درصد از ابتلاء به سویه اومیکرون پیشگیری خواهد کرد و این موضوع دستاورد خوبی برای افراد است.

یافته‌های یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که اومیکرون ۷۰ برابر سریع‌تر از سویه دلتا در نای و ریه‌ها تکثیر می‌شود. با وجودی که سرعت تکثیر اومیکرون در مقایسه با سویه دلتا ۷۰ برابر بیشتر است اما یافته‌ها نشان می‌دهد رشد سویه جدید در بافت ریه ۱۰ برابر کُندتر است.

بنابر اعلام وزارت بهداشت، مجموع بیماران کووید ۱۹ در کشور به ۷ میلیون و ۱۰۲ هزار و ۱۵۹ نفر و جانباختگان کرونایی نیز به ۱۳۸ هزار و ۲۶۰ نفر رسید.

تا کنون ۶ میلیون و ۷۴۷ هزار و ۷۰ نفر از بیماران، بهبود یافته و یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند. ضمن اینکه سه هزار و ۴۲۸ نفر از بیماران در بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها بستری هستند.

در حال حاضر ۱۴۸ شهرستان در وضعیت قرمز، ۱۹۶ شهرستان در وضعیت نارنجی، ۱۰۱ شهرستان در وضعیت زرد و ۳ شهرستان در وضعیت آبی قرار دارند.