اوربایت نوعی مشکل دندانی است که زیبایی دهان، لبخند و مکانیسم فک شما را تحت تاثیر قرار می دهد. در حالت عادی، فک ها تا حدودی همپوشانی دارند و دندان های جلویی فک بالا کمی جلوتر از دندان های جلویی فک پایین قرار می گیرند. اما در اوربایت، دندان ها به طور ناهموار و غیر طبیعی روی هم قرار می گیرند. اوربایت با درد همراه است و مشکلات متعددی را برای فرد ایجاد می کند. اگرچه افراد زیادی به اوربایت مبتلا هستند، اما این شرایطی نیست که مجبور باشید زندگی با آن را یاد بگیرید.

 

به عبارت دیگر، اوربایت قابل درمان بوده و ارتودنسی نامرئی یکی از روش هایی است که می تواند برای این منظور موثر باشد. البته این روش را نمی توان به همه پیشنهاد کرد. اول اینکه باید به سراغ بهترین متخصص ارتودنسی بروید که دانش، مهارت و تجربه کافی در زمینه انواع ارتودنسی دندان (به ویژه ارتودنسی نامرئی) داشته باشد.

پس از آنکه دکتر ارتودنسی تشخیص داد مشکل اوربایت شما با ارتودنسی نامرئی قابل حل است، باید ببینید که آیا می توانید آن را 22 ساعت روی دندان ها نگه دارید یا خیر. زیرا اینویزیلاین نوعی ارتودنسی متحرک است و خود بیمار می تواند آن را از دهان خارج کرده و دوباره روی دندان ها قرار دهند.

در کنار همه این ها، باید هزینه ارتودنسی را هم در نظر داشته باشید. هزینه ارتودنسی نامرئی نسبت به سایر روش ها کمی بالاتر است.

انواع اوربایت

اوربایت دندانی در دو نوع وجود دارد: عمودی و افقی. اوربایت عمودی باعث می شود که دندان های بالایی شما به طور قابل توجهی روی دندان های پایینی شما همپوشانی داشته باشند. اوربایت افقی زمانی اتفاق می‌افتد که دندان‌های بالایی شما بسیار جلوتر از دندان های فک پایین قرار بگیرند.

در حالی که این 2 نوع اوربایت متفاوت به نظر می رسند، اما اشتراکات زیادی دارند. هر کدام از آنها به دلیل مشکلات دندانی یا استخوانی ایجاد می شوند. اوربایت دندانی نوعی مشکل جهت گیری و موقعیت دندان هاست، در حالی که اوربایت استخوانی نشان دهنده مشکل در استخوان فک است. این که اوربایت شما استخوانی باشد یا دندانی، بر درمان ارتودنسی و رویکرد ارتودنتیست شما تاثیر خواهد داشت.

در اغلب موارد، اوربایت ارثی است. با این حال، همچنین می تواند از عات های بد در دوران کودکی، مانند فشار دادن زبان به دندان ها، جویدن ناخن و استفاده طولانی مدت از پستانک یا مکیدن انگشت ناشی شود. در مراحل اولیه رشد است که بیشتر رشد فک شما اتفاق می افتد، بنابراین عادت های بد منجر به رشد ناتراز دندان ها می شود.

dfghuiug

اوربایت باعث بروز چه مشکلاتی می شود؟

هنگامی که اوربایت ایجاد می شود، می تواند منجر به مشکلات فیزیکی متعددی شود. برخی از نتایج منفی اوربایت عبارتند از:

  • مشکل در خوردن و جویدن غذا
  • اختلالات گفتاری مثل نوک زبانی صحبت کردن
  • درد فک ناشی از کشیدگی عضلات و فک ها

علاوه بر این، اوربایت می تواند منجر به فرسودگی مینای دندان شود که به نوبه خود بیماری لثه و پوسیدگی دندان را به دنبال دارد. حتی ممکن است زمانی که دندان های پایینی به سقف دهانتان می کوبند، بافت نرم دهان آسیب ببیند. سایر مشکلاتی که شاید در اثر اوربایت ایجاد شود عبارتند از میگرن، سردرد، مشکلات مفصلی، آرتروز، مشکلات گوارشی و حتی خرابی دندان.

dfyiyutfgyuyiug

 

ارتودنسی نامرئی چگونه اوربایت را رفع می کند؟

الاینرهای شفاف به سرعت به گزینه ای محبوب برای درمان های ارتودنسی از جمله رفع آندربایت و اوربایت تبدیل شده اند.

این روش به طور موثر دندان های شما را بدون نیاز به براکت و سیم صاف می کند. در طول درمان با اینویزیلاین (معروف ترین برند ارتودنسی نامرئی) پزشک یک سری ترِی های شفاف و متحرک برایتان سفارشی سازی می کند که به آنها الاینر گفته می شود. ترِی ها از پلاستیک شفاف ساخته شده اند و با سایر گزینه های درمان ارتودنسی رایج کاملا فرق می کنند.

سیستم اینویزیلاین، دانش آزموده شده سنتی را با تکنولوژی پیشرفته سه بعدی ترکیب می کند. الاینرها با هدف هدایت آرام دندان ها به سمت موقعیت صحیح خود طراحی می شوند. هر الاینر دقیقاً به گونه ای طراحی و ساخته می شود که در هر مرحله از درمان متناسب با موقعیت جدید دندان هایتان باشد.

اگر متخصص ارتودنسی تشخیص دهد که شما کاندیدای مناسبی برای درمان اینویزیلاین هستید، عکس‌برداری با اشعه ایکس همراه با قالب‌های سه بعدی دندان را انجام می‌دهد. الاینرهای سفارشی و طرح درمان به صورت دیجیتالی مخصوص شما طراحی خواهد شد.

هر دو هفته یا بیشتر، الاینرهای فعلی خود را با الاینرهای بعدی در این سری تعویض می‌کنید. بنابراین دندان ‌ها به صورت تدریجی حرکت می کنند. با گذشت زمان، اوربایت شما کاهش می یابد و می توانید منتظر لبخندی زیبا با دندان های صاف باشید.

مزایای درمان اوربایت با ارتودنسی نامرئی

اصلاح اوربایت با الاینرهای شفاف کاملا با ارتودنسی سیمی قدیمی متفاوت است. علاوه بر این، تمیز کردن دندان ها در طول درمان با ارتودنسی نامرئی بسیار راحت است و شما می توانید در هنگام مسواک زدن و نخ دندان کشیدن الاینرها را دربیاورید. بهتر از همه، هنگام غذا خوردن و آشامیدن هم می توانید این کار را انجام دهید.

اصلاح اوربایت با اینویزیلاین چقدر طول می کشد؟

طول درمان برای هر فرد متفاوت است و پیش‌بینی اینکه چقدر طول می‌کشد تا الاینرهای شفاف تصحیح اوربایت را انجام دهند، می‌تواند دشوار باشد. با این حال، میانگین زمان درمان از 6 تا 20 ماه است.