به گزارش خبرنگار مهر، قیمت گوشت قرمز که طی هفته‌های گذشته روند افزایشی گرفته در روزهای اخیر به رقم‌های نجومی رسیده و فعالان صنفی می‌گویند شیطنت‌های مافیای بازار گوشت دلیل اصلی این اتفاق است. بررسی‌های میدانی خبرنگار مهر نشان می‌دهد که قیمت لاشه گوسفند درب مغازه بین ١۴٢ تا ١۴۶ تومان، شعب عمده فروشی ١٣۶ هزار تومان، ران گوساله حدود ١٨٠ هزار تومان، سردست گوساله ١٧٠ هزار تومان، فیله گوساله ٣٣٠ هزار تومان، راسته گوساله ١٨٠ هزار تومان، ران گوسفند ١٨۴ هزار تومان، سردست گوسفند ١٨٠ هزار تومان، گردن گوسفند ١۴٢ هزار تومان و راسته مغز بی استخوان گوسفندی ٢٩٠ هزار تومان است.

دلیل اصلی گرانی گوشت، شیطنت مافیاست

براین اساس عده‌ای صادرات دام زنده را دلیل افزایش قیمت این کالای اساسی عنوان می‌کنند، برخی نیز معتقدند که مطرح شدن زمزمه‌های مبنی بر حذف ارز ترجیحی منجر به التهاب بازار شد و هر چند که دولت بعداً این مسأله را تکذیب کرد اما تعادل به بازار گوشت برنگشت، برخی نیز معتقدند که عرضه کنندگان گوشت در بازار دلیل التهابات فعلی هستند در همین راستا افشین صدردادرس، مدیرعامل اتحادیه دام سبک در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: جمعیت دام در استان‌های آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، کرمانشاه، ایلام و خوزستان و حتی در برخی از مناطق لرستان و همدان زیاد است همچنین در مناطق مرکزی و شرقی کشور نمی‌توانیم بگوییم دام نیست اما میزان آن به اندازه فصل است.

وی اضافه کرد: علت اصلی گرانی وجود دلالان و واسطه‌ها و مافیای گوشت است که به دنبال افزایش قیمت گوشت قرمز هستند و بتوانند از شرایط ایجاد شده و حساسیت مسئولان نسبت به افزایش قیمت کالاهای اساسی سوءاستفاده کنند.

دولت برای واردات گوشت و دام رایزنی می‌کند

دادرس ادامه داد: همین الان هم شرکت پشتیبانی امور دام در حال رایزنی برای واردات گوشت گوساله، گوشت گوسفندی و دام زنده است که واردات گوشت گوساله امکان پذیر است اما واردات گوشت گوسفندی و دام زنده توجیه اقتصادی ندارد.

وی افزود: افزایش قیمت دام زنده به میزانی نبوده که تأثیر زیادی روی قیمت گوشت داشته باشد و افزایش قیمت گوشت بیشتر به دلیل اقدامات دست‌اندرکاران بازار است.

این فعال صنفی ادامه داد: از مهرماه که مصوبه صادرات صادر شد میانگین قیمت دام زنده حدود ۵۵ هزار تومان بود و در حال حاضر به ۶٠ تا ۶١ هزار تومان رسیده که این اختلاف حدود ۵ هزار تومان بیشتر نیست اما قیمت گوشت قرمز از کیلویی ١٢٠ هزار تومان به ١۶٠ هزار تومان و حتی قیمت‌های بالاتر رسیده است.

دادرس گفت: بنابراین ۵ هزار تومان افزایش قیمت دام زنده تناسبی با ٣٠ تا ۵٠ هزار تومان افزایش قیمت گوشت قرمز ندارد و نشان دهنده شیطنت مافیای بازار گوشت است.

وی تصریح کرد: بهانه دیگری که ممکن است برخی افراد عنوان کنند بحث صادرات دام زنده است در حالی که در چهار ماه گذشته میزان صادرات دام زنده آنقدر ناچیز بوده که نسبت به جمعیت دام زنده کشور اصلاً به حساب نمی‌آید و علاوه بر این در مسیر صادرات کارشکنی‌های زیادی می‌شود و روند آن بسیار کند است بنابراین نمی‌تواند در افزایش قیمت گوشت مؤثر باشد.