رنگ سال ۲۰۲۲ همه را هیجان زده کرد. در واقع رنگ سال ۲۰۲۲ جهان را با یک کد رنگ کاملا تازه آشنا کرده است. رنگ سال ۲۰۲۲ یا همان «وری پری» (Very Peri) که می‌توان آن را ترکیبی از بنفش سیر و آبی و قرمز یا به‌نوعی آبی مایل به ارغوانی دانست.

 

رنگ سال ۲۰۲۲

این رنگ با کد رنگی ۱۷-۳۹۳۸ Very Peri در بازه‌ی رنگ آبی جای می‌گیرد اما با ته‌رنگ‌های بنفش و سرخ، نمادی از یکپارچگی دوران مدرن ماست و چگونگی تغییر و ادغام دنیای دیجیتال با دنیای فیزیکی ما را نشان می‌دهد.

رنگ‌های شبیه وری پری، از دیرباز هم در معماری، محصولات گوناگون، تأسیسات و فضاهای تجاری با نورپردازی و سایه‌های آبی و بنفش مورد استفاده قرار گرفته‌اند و به‌طور کلی اثری آرام‌بخش، خوش‌بینانه و مثبت بر ذهن انسان القا می‌کنند. اما انتخاب این رنگ برای سال ۲۰۲۲ مفهوم گسترده‌تر دیگری هم دارد.

مؤسسه‌ی رنگ پنتون

مؤسسه‌ی رنگ «پنتون» (Pantone) در حقیقت زیرمجموعه‌ای شرکت پنتون است که رنگ‌های برتر فصلی را معرفی می‌کند، رنگ سال پنتون را انتخاب می‌کند، گرایش‌های جهانی رنگ را پیش‌بینی می‌کند و به شرکت‌ها درباره‌ی رنگ برای هویت بصری و برند مشاوره می‌دهد.

این مؤسسه از طریق پیش‌بینی گرایش‌ها فصلی، روانشناسی رنگ‌ها و مشاوره‌ی رنگ با برندهای جهانی همکاری می‌کند تا به‌طور مؤثری از قدرت، روانشناسی و احساسات رنگی در استراتژی طراحی خود استفاده کند.

«زیتونی» چگونه رنگ سال مد ایران شد؟

رنگ سال پنتون

شاید بتوان رنگ سال را نمایانگر گرایش غالب در سبک زندگی عموم مردم کره‌ی زمین دانست. رنگ سال از یک سو تأثیر پذیرفته از رفتار عمومی است و از سوی دیگر بر محصولات مورد استفاده‌ی عموم در هر سال اثر می‌گذارد.

فرآیند انتخاب رنگ سال پنتون نیاز به بررسی دقیق و تجزیه‌وتحلیل گرایش جامعه در زمینه‌های مختلف دارد. برای رسیدن به انتخاب هر سال، کارشناسان رنگ پنتون در سراسر دنیا به دنبال نشانه‌های رنگ جدید می‌گردند.

این نشانه‌ها می‌تواند در هر کجا باشد. صنعت سرگرمی، فیلم‌های درحال تولید، مجموعه‌های هنری و آثار هنرمندان، مقصدهای تازه‌ی سفر، مد، تمام عناصر طراحی، سبک زندگی جدید، بازی‌ها و شرایط اجتماعی-اقتصادی همه در این بررسی درنظر گرفته می‌شوند.

علاوه بر این انتخاب رنگ می‌تواند تأثیر گرفته از فناوری‌ها، مواد، بافت‌ها، جلوه‌های جدید روی رنگ‌ها، بستر رسانه‌های اجتماعی مرتبط و حتی رویدادهای ورزشی آینده که توجه جهانی را به خود جلب می‌کنند، باشد. کارشناسان پنتون تحقیقات گسترده‌ای را برای انتخاب رنگ سال انجام می‌دهد. تحقیق بازار کاملا دقیق، رصد آثار هنرمندان در سراسر جهان و سبک زندگی مردم از جمله مواردی است که برای شناسایی گرایش رنگی جهان در سال آینده به آن توجه می‌شود و بر اساس آن، رنگ سال معرفی می‌شود.

به مدت ۲۳ سال، رنگ سال پنتون بر توسعه‌ی محصول و تصمیمات خرید در صنایع مختلف ازجمله مد، مبلمان منزل و اداری، طراحی صنعتی و همچنین بسته‌بندی محصول و طراحی گرافیک اثر گذاشته و الهام‌بخش بوده است. در سال‌های گذشته رنگ سال به‌ترتیب شامل خاکستری کامل (Ultimate Gray) و زرد روشن (Illuminating) برای سال ۲۰۲۱، آبی کلاسیک (Classic Blue) برای سال ۲۰۲۰ و مرجانی زنده (Living Coral) برای سال ۲۰۱۹ بوده است.

تعیین رنگ سال در جشنواره بین‌المللی مد و لباس فجر

جنبه‌های فناورانه‌ی رنگ سال

این رنگ می‌تواند نمادی از پویایی هر چه بیشتر نوآوری در سال ۲۰۲۲ باشد. دست کم پنتون این‌طور فکر می‌کند. آمیختن وفاداری و ثبات رنگ آبی و هیجان رنگ سرخ، ترکیبی را معرفی می‌کند که قرار است حس سرزندگی و نشاط را همراه داشته باشد.

به گفته‌ی پنتون انتخاب وری پری پاسخی به بخش رو به رشد حوزه‌ی دیجیتال است که در آن رنگ‌هایی مانند این رنگ، با درجه‌ای از فرکانس قابل مشاهده است. بیانیه‌ی پنتون به تأثیر «متاورس» (Metaverse) بر انتخاب رنگ سال هم تأکید دارد. متاورس (فرادنیا) عبارتی فراگیر برای جهانی است که در آن مرز میان دنیای دیجیتال و دنیای فیزیکی کاملا از بین رفته است. این روزها حضور متاورس در فعالیت‌های شرکت‌های گوناگون ازجمله متا (فیس‌بوک سابق) و مایکروسافت افزایش چشمگیری دارد.

در دنیای مبتنی بر ان‌اف‌تی (NFT) و فناوری متاورس با نشست‌های بی‌پایان مجازی، رنگ امسال منعکس‌کننده‌ی مرز مبهم میان دنیای فیزیکی و دیجیتالی ماست. در حقیقت مؤسسه‌ی رنگ پنتون به‌خوبی متوجه شد که چنین زمان بی‌سابقه‌ای، به جای انتخاب رنگی برگرفته از پالت گسترده‌ی این برند بزرگ، نیاز به معرفی یک رنگ کاملا جدید دارد که شرایط فعلی را به بهترین شیوه بازگو کند.

اگرچه مانند سال گذشته، پنتون در بیانیه‌ی خود اشاره‌ی مستقیمی به اثر همه‌گیری کرونا بر انتخاب رنگ سال نکرده است، اما نمی‌توان تأثیر همه‌گیری بر گسترش استفاده از آخرین فناوری‌ها و افزایش ارتباطات مجازی را در انتخاب این رنگ فناورانه نادیده گرفت.

این روزها بشر از طریق رایانه و هدست‌های واقعیت مجازی، زمان بیشتری را صرف تعامل با دنیای دیجیتال می‌کند که به‌طور شگفت‌انگیزی باعث ایجاد رابطه‌ای صمیمانه‌تر با تکنولوژی شده است. چگونه این رفتار می‌تواند بر انتخاب رنگ سال اثر نگذارد؟ به همین دلیل است که وری پری قدرتمند است و به یک جهان انتزاعی و آینده‌نگر مربوط می‌شود.

همان‌طور که اشاره شد این اولین بار است که پنتون به جای انتخاب از آرشیو رنگی گسترده‌ی خود، رنگ جدیدی را به‌عنوان رنگ سال تولید می‌کند. رنگ وری پری به‌طور ویژه نشان‌دهنده‌ی مشارکت فعال بشر در دنیای فناوری دیجیتال در حال ظهور است و به همین دلیل از رمزارز و متاورس و بازی‌های رایانه‌ای گرفته تا عصر رقابت فضایی میان شرکت‌های خصوصی و برنامه‌های آینده‌نگرانه‌ی دستیابی به فضای دوردست توسط نهادهایی مانند ناسا الهام گرفته است.

حوزه‌هایی که همه در مجموع نمایانگر یک چیز است: فناوری. پنتون با این رنگ، از هر چیزی که در حوزه‌ی دیجیتال به‌کار می‌بریم، الهام می‌گیرد و یکپارچگی زندگی مدرن با دنیای واقعی را نشان می‌دهد.

رنگ سال 2018 اعلام شد