به گزارش پارس نیوز، 

حمید قبادی دبیر کارگروه سامان‌دهی مدولباس کشور به چگونگی انتخاب رنگ سال اشاره و بیان کرد: سال گذشته، همزمان با برگزاری هفتمین جشنواره مد و لباس فجر و پیش از آن، از کارشناسان دعوت کردیم تا گردهم آیند و همفکری کنند و ما را در انتخاب رنگی که امکان تولید پارچه آن و همچنین ارائه‌اش در ایران وجود داشته باشد، یاری دهند.

دبیر کارگروه ساماندهی مدولباس کشور با اشاره به انتخاب رنگ «سبز زیتونی» به‌عنوان رنگ سال و ویژگی‌های آن هم گفت: بر اساس نظرات کارشناسان، زیتونی یکی از رنگ‌هایی است که بخش‌هایی از اقلیم ایران را دربرمی‌گیرد؛ از سوی دیگر در معماری ایرانی از آن استفاده شده و جدای از این موارد، جنبه‌های روانشناسانه زیتونی هم قابل توجه است چرا که این رنگ امید می‌بخشد و بر روابط اجتماعی تاثیر می‌گذارد.

قبادی در ادامه بیان کرد: زیتونی قابلیت ترکیب و تلفیق با بسیاری از رنگ‌ها در حوزه مد و لباس را داراست و امکان تولید و ارائه آن در ایران وجود دارد. به همین خاطر در بخش مسابقه طراحی زنده هفتمین جشنواره، طراحان لباس از این رنگ استفاده کردند و ما با مشورت کارشناسان، این رنگ را به عنوان رنگ سال انتخاب کردیم.

دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس درباره اینکه استفاده از رنگ سال در ایران چگونه به طراحان و تولیدکنندگان پوشاک ابلاغ می‌شود، بیان کرد: کارگروه ساماندهی مد و لباس تا کنون به شکل آزمون و خطا پیش رفته و اینکه به صورت حرفه‌ای مقدمات اولیه‌ آن فراهم شود و پیش از استفاده در لباس وارد پارچه یا نخ شود یا درباره آن اطلاع رسانی گسترده صورت بگیرد، انجام نمی‌دهیم.

قبادی در پاسخ به این که بهتر نبود رنگ سال، چند ماه پیش ار فرارسیدن سال نو انتخاب و به طراحان و تولیدکنندگان اعلام می‌شد، گفت: ما باید سازوکار ارائه به موقع رنگ سال را فراهم کنیم تا طراحان و تولیدکنندگان بر اساس آن جلو بروند و خط مشی خود را تعیین کنند به‌عبارتی رفتارمان باید حرفه‌ای‌تر باشد. در هر حال نمی‌توانیم چشم بر این واقعیت ببندیم که هنوز سیستم مشخصی برای انتخاب رنگ سال وجود ندارد و باید به این ماجرا به صورت تخصصی و منطقی پرداخته شود.