به گزارش خبرنگار خبرگزاری صداوسیما، آقای رستم قاسمی در حاشیه آغاز به کار پنجمین نمایشگاه بین‌المللی حمل و نقل، لجستیک و صنایع وابسته در جمع خبرنگاران افزود: جوانان مجرد نیز با مجوز صادره از سوی شورای عالی مسکن بزودی می‌توانند در این سامانه ثبت نام کنند و با توجه به اینکه به زودی مجوز باز شدن دوباره سامانه املاک و اسکان اخذ می‌شود، به عموم متقاضیان توصیه می‌کنیم در این سامانه ثبت نام کنند.

وزیر راه و شهرسازی همچنین گفت: با در نظرگرفتن ثبت نام کنندگان و متقاضیان مسکن ملی، تعداد ثبت‌نام کنندگان در سامانه ثمن به بیش از ۳ میلیون نفر رسیده است و پیش‌بینی می‌شود میزان ثبت نام کنندگان در طرح نهضت ملی مسکن با اضافه شدن ثبت نام کنندگان مجرد به بیش از ۴ میلیون نفر برسد.

قاسمی افزود: طرح‌های نیمه تمام زیادی در بخش راه در کشور وجود دارد که با اتمام طرح‌های نیمه تمام بخش ریلی و جاده‌ای کمک زیادی به بخش حمل و نقل می‌شود.

وی درباره استفاده از توان بخش خصوصی و مشارکت آن‌ها در احداث آزادراه‌ها گفت: به دنبال جذاب کردن پروژه‌های عمرانی برای بخش خصوصی هستیم و به عنوان نمونه، آزادراهی که قرار است ۱۰ ساله و با روش BOT واگذار شود، برای آنکه جذاب‌تر شود ۱۵ ساله به بخش خصوصی واگذار خواهد شد.

قاسمی با تاکید بر لزوم تقویت بخش حمل‌ونقل توضیح داد: چنانچه حوزه حمل و نقل رشد کند، می‌تواند بالغ بر ۲۰ درصد GDP را در اختیار بگیرد. مثلا اگر کانتینر بخواهد از هند و مسیر ایران به فنلاند برود، ۲۱ روز بیشتر طول نمی‌کشد حال آنکه از مسیر فعلی چند ماه طول می‌کشد بنابراین به لحاظ زمان و هزینه، ترانزیت کالا از مسیر ایران منافع زیادی برای صاحبان کالا دارد.

وزیر راه و شهرسازی با یادآوری اینکه روسیه سالانه ۳۰۰ هزار تن زغال سنگ به هند ارسال می‌کند تاکید کرد: چنانچه زغال‌سنگ روسیه از مسیر ایران عبور کند، زمان آن به یک‌سوم خواهد رسید؛ بنابراین تقویت ترانزیت ایران حائز اهمیت است.

قاسمی با تأکید بر اهمیت تکمیل و تجمیع کریدور‌ها گفت: تکمیل کریدور شمال ـ جنوب در دستور کار است. مثلاً قطعه راه‌آهن رشت به آستارا احداث نشده و ترانزیت کالا از هند به روسیه بر روی ریل ناقص خواهد بود.

وی درباره پروژه‌های نیمه تمام گفت: طرح‌های عمرانی نیمه تمام زیادی داریم که اتمام آن‌ها چه در بخش ریلی و چه جاده‌ای مهم است. کشور ما از جایگاه ژئوپلیتیک برخوردار است که سبب شده اتمام طرح‌های ریلی و جاده‌ای نیمه‌تمام برایمان حائز اهمیت باشد.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه با اعتبارات دولتی و بودجه‌ای امکان اتمام پروژه‌ها در زمانبندی مقرر وجود ندارد بر اتمام پروژه‌های عمرانی با اعتبارات غیردولتی تاکید کرد و افزود: در مجلس هم بار‌ها این موضوع را اعلام کرده‌ام بنابراین در لایحه بودجه ۱۴۰۱ تبصره‌هایی مناسب پیش‌بینی کرده‌ایم که با استفاده از آن‌ها، آزادراه‌ها و بزرگراه‌ها در زمان مقرر به اتمام برسد.

قاسمی درباره نوسازی ناوگان جاده‌ای گفت: ۴۰۰ هزار کامیون در جاده‌ها تردد دارند که بنا داریم ۱۶۰ هزار دستگاه فرسوده آن‌ها را نوسازی کنیم و با مجلس هم برای تسریع در این نوسازی هماهنگ کرده‌ایم.

وی با تاکید بر تقویت بخش خصوصی در نمایشگاه‌ها و همچنین مشارکت در اتمام پروژه‌های وزارت راه و شهر سازی از انتصاب معاون حمل و نقل وزارتخانه به زودی خبر داد.

قاسمی در خصوص برنامه وزارت راه و شهرسازی برای توسعه ناوگان دریایی گفت: سازمان بنادر مسئولیت حمایت از حمل و نقل دریایی را برعهده دارد. هم‌اکنون بخش خصوصی فعال شده و به دنبال آن هستیم تا از وجوه اداره شده بخش خصوص نقش بهتری ایفا کند.

پنجمین نمایشگاه حمل‌ونقل، لجستیک و صنایع وابسته امروز (یکشنبه ۲۸ آذرماه) با حضور رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی، سازمان‌ها و شرکت‌های دولتی و بخش خصوصی حمل و نقلی در مصلای تهران افتتاح شد و تا روز سه شنبه به کار خود ادامه خواهد داد.

در نمایشگاه امسال بیش از ۲۲۳ شرکت دولتی و خصوصی (۱۰ درصد بخش دولتی و ۹۰ درصد بخش خصوصی) , ۴۰ استارتاپ، ۲۲ شرکت دانش‌بنیان حضور دارند. همچنین نمایندگانی از کشور‌های ژاپن، چین، فرانسه، روسیه، سوئد در نمایشگاه حضور دارند.