به گزارش پارس به نقل از مهر، عباس آخوندی در دیدار با اکوا ایتورو رئیس سنای کنیا و هیئت همراه با اشاره به روابط و توافق نامه های دو طرف تصریح کرد: در حوزه حمل ونقل ریلی در خصوص آموزش تعمیر واگن های باری و مسافری و در حوزه هوایی آموزش و تربیت خلبانان مورد موافقت قرار گرفته است اما این موافقتنامه ها اجرایی نشده است.

وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: موافقنامه تجاری کشتیرانی بین دو کشور در سال ۲۰۰۹ امضا شده است اما طرف کنیایی در این زمینه اقدامی را انجام نداده است.

وی با اشاره به سابقه روابط تجاری دو کشور کنیا و ایران یادآور شد: روابط تجاری دو کشور همواره رو به رشد بوده است و این نشان می دهد که ما روابط پایداری داریم و با برطرف کردن موانع امکان گسترش آن نیز وجود دارد.

آخوندی تاکید کرد: همانطور که طرف کنیایی نیز اظهار کرد می توانیم در حوزه های حمل ونقل ریلی، دریایی، بندری و ایجاد زیرساخت های جاده ای همکاری های خوبی داشته باشیم و از ارائه پیشنهادات به منظور بررسی دقیق استقبال می کنیم.

وزیر راه و شهرسازی در این دیدار در زمینه ساخت و ساز در کنیا اظهار داشت: موضوع را به سندیکاهای شرکت های ساختمانی منتقل خواهد کرد تا با حضور در کنیا ارزیابی دقیقی از همکاری دو جانبه داشته باشند.

وی در ادامه سخنانش با اشاره به موقعیت ایران در گسترش تجارت بین کشورهای شمال و جنوب تصریح کرد: ۴۵۰ میلیون نفر در حاشیه خلیج فارس و دریای عمان سکونت دارند که می توانیم با آنها در ارتباط باشیم در حالیکه کشورهای آسیای مرکزی، روسیه و ترکیه نیز در همسایگی ایران قرار دارند.

در این دیدار اکوا ایتورو رئیس سنای کنیا با اشاره به آغاز به کار دوره جدید مجلس کنیا و اینکه ۷۰ درصد اعضای مجلس زیر ۳۵ سال سن دارند، به تلاش برای ایجاد ثروت و رسیدن به رشد دو رقمی اقتصاد کنیا اشاره کرد و گفت: وقتی از کنیا صحبت می کنید در حقیقت در مورد منطقه شرق سخن می گویید زیرا که اوگاندا، رواندا، بروندی و سودان غربی در همسایگی کنیا قرار دارند.

وی با اشاره به موقعیت بندر مومیان در کنیا یادآور شد: این بندر به طور ۲۴ ساعت در طول شبانه روز به ارائه خدمات مشغول است و با بسیاری از کشور ها موافقت نامه تجاری و گمرکی یکسانی صورت گرفته است.

رئیس سنای کنیا گفت: پروژه های ریلی، راه سازی به ویژه در کریدور شمالی که به اتیوپی متصل می شود و راه های مواصلاتی که کنیا را به غرب قاره آفریقا متصل می کند و پروژه راه های مواصلاتی در شرق کنیا که در سال ۲۰۰۹ شرع شده است از جمله طرح های در دست اجرا در کنیا است.

اکوا ایتورو ابراز داشت: همان طور که در زمان های گذشته معاون رئیس جمهور، وزیر امور خارجه از کنیا دیدار داشتند ما نیز در این سفر از گسترش همکار های اقتصادی دو کشور استقبال می کنیم.

در ادامه این دیدار" حسین عمر" سناتور سنای کنیا با اشاره به مشخصات مومباسا و اینکه با یک ایرانی ازدواج کرده است، یادآور شد: مومباسا یکی از شهر های پر جمعیت کنیا به حساب می آید و مرکز صنعت گردشگری در ناحیه ساحلی است.

سناتور مومباسا در سنای کنیا با اشاره به انجام پروژه های نفتی به سرمایه گذاری ۳۰۷ میلیون دلاری محمد حسین جعفر در ساخت پایانه غلات خلیج فارس اشاره کرد.

همچنین در این دیدار" عیسا ک ملی" سناتور جوان ریفت والی کنیا در این دیدار با اشاره به جمعیت یک میلیون نفری این استان تصریح کرد: فرصت های خوبی برای کشاورزی در این منطقه وجود دارد و ۹۰ کشاورزی گندم و ذرت است.

وی تاکید کرد به عنوان سناتور کنیا معتقدم که کنیا در آینده با ثبات ترین کشور آفریقایی به لحاظ سیاسی و اقتصادی خواهد بود. وی درخواست کرد که ایرانیان در سفر به کنیا از استان حوزه نمایندگی وی (مومباسا) به عنوان مرکز صنعت گردشگری در ناحیه ساحلی نیز دیدار کنند.