گروه اجتماعی خبرگزاری فارس، محدودیت تردد شبانه در تهران و سایر شهرها، از پاییز سال گذشته اعمال شد وهنوز منع تردد شبانه در اکثر شهرهای کشور در حال اجراست.

حدود یک سال از اجرای این طرح می گذرد و اخباری مبنی بر لغو محدودیت تردد شبانه در تهران با توجه به واکسیناسیون تعداد زیادی از شهروندان به گوش می رسد.

واکنش پلیس به لغو محدودیت شبانه/ متخلفان جریمه ۲۰۰ هزار تومانی خواهند شد

اما پلیس  به این موضوع واکنش نشان داد و سردار حسینی پلیس راهور درباره شایعه لغو محدودیت تردد شبانه گفت:  محدودیت تردد شبانه به قوت خود باقی است؛ براین اساس تردد از ساعت ۲۲ تا ۳ صبح ممنوع بوده و متخلفان جریمه ۲۰۰ هزار تومانی خواهند شد.

جریمه یک میلیون تومانی تردد به شهر قرمز و ۵۰۰ هزار تومانی تردد به شهر نارنجی توسط دوربین‌های هوشمند

وی ادامه داد: بر اساس مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا کماکان تردد «به» و «از» شهرهای قرمز و نارنجی ممنوع بوده و جریمه یک میلیون تومانی تردد به شهر قرمز و ۵۰۰ هزار تومانی تردد به شهر نارنجی توسط دوربین‌های هوشمند جاده‌ای و ماموران گشت پلیس راه و راهور ناجا اعمال می‌شود.

 برای اینکه شب‌نشینی‌ها و ترددهای غیر ضروری شهری در دوران شیوع کرونا کنترل شود طرح محدودیت شبانه در تهران اجرا شد.

جعفر تشکری هاشمی رئیس کمیسیون حمل ونقل ترافیک شورای اسلامی شهر تهران در این باره می گوید:ستاد ملی کرونا برای اینکه شب‌نشینی‌ها و ترددهای غیر ضروری شهری را در دوران شیوع کرونا کنترل کند، اقدام به ایجاد ممنوعیت تردد در ساعات پایانی شب کرد، ولی به نظر می‌رسد این ساعات نباید به وسایل حمل و نقل عمومی تسری پیدا می‌کرد.

رئیس کمیسیون حمل و نقل و عمران شورای شهر تهران ادامه داد: برخی از مردم به دلیل مشاغلی که دارند و عدم امکان استفاده از خودروی شخصی با ایجاد این ممنوعیت با محدودیت‌هایی در استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی مواجه می‌شوند.

تجمع مردم در یک ساعات خاصی در وسایل حمل و نقل

تشکری هاشمی تاکید کرد: ایجاد محدودیت در استفاده از حمل و نقل عمومی باعث تجمع مردم در یک ساعات خاصی در وسایل حمل و نقلی می‌شود که به جای کنترل کرونا به تشدید شرایط بحرانی کرونایی کمک می‌کند.

وی اظهار داشت: باید با ستاد ملی مقابله با کرونا صحبت شود که ساعات کار مترو و اتوبوسرانی را افزایش دهیم تا الزامی بر فشار به استفاده از حمل و نقل عمومی در ساعات خاص به وجود نیاید.

فعلا تصمیمی برای حذف محدودیت شبانه نداریم/موضوع در دست بررسی است

برداشتن محدودیت های کرونایی بستگی به شرایط شیوع کرونا دارد.محسن منصوری استاندار تهران درباره شایعه لغو محدودیت ترددشبانه افزود: برداشتن محدودیت ها بستگی به شرایط شیوع کرونا دارد.

وی ادامه داد: درباره محدودیت تردد شبانه ،چندی پیش در ستاد ملی مقابله با کرونا مطالب و نظراتی مطرح شد که این هفته در مورد آن تصمیم گیری می شود.

منصوری خاطرنشان کرد: فعلا تصمیمی برای حذف محدودیت شبانه نداریم اما موضوع در دست بررسی است.

محدودیت شبانه برخی از ترددها را به طول روز منتقل کرده است/تغییر ساعت طرح ترافیک

برخی از مدیران شهری معتقدند که ممنوعیت تردد شبانه تاثیر چندانی نداشته است.مجتبی شفیعی معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در این باره که آیا شهرداری تهران خواهان حذف ممنوعیت تردد شبانه در تهران است؟ گفت: ما در معاونت فکر می‌کنیم، ممنوعیت شبانه اثر چندانی نداشته، اما باید در این زمینه بحث شود.

وی با بیان اینکه در اجرای محدودیت طرح ترافیک، ایجاد محدودیت ازساعت ۸:۳۰ تا ۱۶ تأثیری روی پیک ترافیک ندارد، افزود: چراکه پیک صبحگاهی از۶:۳۰ تا۸:۳۰ و عصرگاهی بعد از ۱۶:۳۰ است و محدودیت شبانه نیز برخی از ترددها را به طول روز منتقل کرده و باعث این شرایط شده است.

ساعات صبحگاهی طرح ترافیک از ساعت ۸:۳۰ به ۷:۳۰ صبح تغییر می کند/بعد از بازگشایی مدارس آموزشی باز هم ساعت تغییر می کند

معاون حمل نقل ترافیک شهرداری تهران از تغییر ساعت طرح ترافیک هم خبر داد وگفت:در گام اول از تاریخ ۱۰ آبان ماه ساعات صبحگاهی طرح ترافیک از ساعت ۸:۳۰ به ۷:۳۰ صبح و ساعت عصر گاهی از ۱۶ به ۱۷ تغییر خواهد کرد و در گام بعدی از روز بازگشایی مراکز آموزشی بر اساس تصمیم ستاد ملی کرونا بلافاصله در همان روز محدودیت از ۷:۳۰ به ساعت ۶:۳۰ صبح و از ۱۷ به ۱۸ تغییر خواهد کرد. 

از نظر علمی هنوز کسی نتوانسته اثربخشی محدودیت تردد شبانه را ثابت کند

برخی از کارشناسان و نمایندگان معتقدند که اعمال محدودیت تردد شبانه در تهران به نفع عده ای از افراد مرفه است.

خضریان، سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی در این باره می گوید: با اعمال محدودیت تردد شبانه، تهران و دیگر شهرهای بزرگ برای طبقه مرفه و بالا نشین قرق می‌شود و عملا اعلام شده است که تهران‌گردی در شب‌ها برای طبقه مرفه است زیرا مانعی برای تردد افراد جز پرداخت هزینه وجود ندارد.

وی ادامه داد: با این طرح افراد با دادن پول مجوز گشت و گذار در شب را پیدا می‌کنند. از نظر علمی هنوز کسی نتوانسته اثربخشی محدودیت تردد شبانه را ثابت کند.

این نماینده مجلس شورای اسلامی گفت: ما نمی‌توانیم مردم را مجبور به کارهای غیر علمی و بدون استدلال کنیم و برایشان محدودیتی وضع کنیم که با گذشت چندین ماه هیچ استناد علمی مبنی بر فوایدش ارائه نشده است.

 مطالعات نشان می‌دهد اجرا یا لغو طرح ترافیک تاثیری بر شیوع کرونا نداشته است

پیشنهاد لغو منع تردد شبانه به ستاد ملی مقابله با کرونا داده شده است. زالی فرمانده عملیات مقابله با کرونا در کلانشهر تهران با بیان اینکه پیشنهاد لغو منع تردد شبانه به ستاد ملی مقابله با کرونا داده شده گفت: مطالعات نشان می‌دهد اجرا یا لغو طرح ترافیک تاثیری بر شیوع کرونا نداشته است.

بر اساس این گزارش، ممنوعیت تردد شبانه همچنان برقرار است و البته برخی از مسوولان نظرات متعددی در این باره دارند. اما قرار است از 2 روز آینده ساعت طرح ترافیک در تهران افزایش یابد.