همه باید علائم پرخطر را جدی بگیرند. برخی علائم پرخطر کشنده است. علائم پرخطر زنگ هشداری برای سلامتی هستند.


خبرگزاری صدا و سیما، همچون دیگر اعضای بدن، کنترل و تنظیم عملکرد صحیح غده تیروئید بسیار مهم است. غده تیروئید مسئول تولید هورمون‌های مهم در بدن است که عملکرد‌های حیاتی مانند کاهش وزن، متابولیسم، انرژی را تنظیم و به حفظ سلامت پوست، مو کمک کرده و حتی بر دمای بدن تاثیر می‌گذارد.

هنگامی که سطح هورمون‌ها به طور ناگهانی تغییر کند، ممکن است طیف وسیعی از علائم ظاهر شود که می‌تواند در زنان بسیار عمیق باشد و بر سایر عملکرد‌های حیاتی بدن نیز تاثیر بگذارد.

آنچه باید مورد توجه قرار داد این است که غده تیروئید عضوی تاثیرگذار است که می‌تواند هر اندام دیگری از بدن را تحت تاثیر قرار دهد.

بنابراین، زنان باید با دقت به دنبال علائم و نشانه‌های هشدار دهنده باشند و مراقبت‌های مناسب را در نظر داشته باشند. همچنین وجود برخی از علائم ممکن است نیاز به انجام آزمایش خون را ضروری سازد تا مشخص شود فرد به پرکاری تیروئید یا کم کاری تیروئید مبتلاست.

روزنامه تایمزآو ایندیا در گزارشی به برخی از علائمی اشاره کرده که باید نسبت به آن‌ها دقت داشت:

ـ افزایش یا کاهش بی دلیل وزن: میزان ترشح غده تیروئید بر متابولیسم کلی بدن تاثیر داشته و وزن را نیز تحت کنترل دارد. در حالیکه دلایل زیادی برای کاهش یا افزایش وزن وجود دارد، اگر تغییرات ناگهانی در وزن مشاهده شد لازم است عملکرد این غده بررسی شود.

ـ تیره شدن چین و چروک‌های پوست در اطراف گردن: یکی از علامت‌های اولیه شایع اختلال تیروئید که ممکن است مورد توجه قرار نگیرد، تیره شدن پوست گردن است. علاوه براین، غده تیروئید مسئول حفظ سلامت پوست و مو است. اختلال در سطح هورمون‌های T۳ و T۴ می‌تواند مشکلاتی مانند خشکی پوست، خارش سر، پوست چرب یا شکنندگی ناخن‌ها را ایجاد کند.

ـ احساس ضعف و خستگی: از دست دادن انرژی یا احساس خستگی اغلب نشانه‌های پیری و استرس روزمره هستند. هرچند، احساس خستگی مزمن می‌تواند ناشی از مشکل زمینه‌ای تیروئید باشد. از آنجا که غده تیروئید بر عملکرد متابولیک تاثیر می‌گذارد، کم کاری تیروئید می‌تواند منجر به کند شدن سوخت و ساز شود و به طور معمول فرد را خسته و بی حال کند.

ـ بروز مشکلات خواب: اختلال عملکرد تیروئید می‌تواند به طور چشمگیری روی خواب تاثیر بگذارد. پرکاری تیروئید می‌تواند بر خلق و خو، سیستم عصبی، احساس خستگی و ضعف عضلانی تاثیر بگذارد که تداوم این شرایط خواب راحت را برای فرد دشوار میکند.

ـ اضطراب و عصبی بودن: هرگونه علائم تضعیف یا وخیم شدن سلامت روان را باید جدی گرفت. در حالیکه بسیاری از شرایط جسمی با نوسانات خلقی و استرس ارتباط دارند، گفته می‌شود که زنان مبتلا به تیروئید در معرض خطر بیشتری از اضطراب، عصبی بودن، لرزش، نوسانات شدید خلقی و همچنین مه مغزی قرار دارند. همچنین علائم دیگر کم کاری تیروئید می‌تواند شامل از دست دادن قدرت حافظه، کاهش سطح تمرکز و کاهش سطح انرژی هنگام انجام فعالیت‌ها و کار‌های روزمره باشد.