به گزارش پارس به نقل از روابط عمومی و اطلاع رسانی کمیته امداد استان لرستان، حجت‌الاسلام سيداحمد ميرعمادي، نماينده ولي‌ فقيه در استان لرستان، در شوراي زکات استان لرستان،  گفت: در ايام فصل برداشت محصول هستيم طبيعتاً انتظار مي‌رود که تمام توان همه دستگاه‌ها در جهت جمع‌آوري زکات به‌کار گرفته شود و فضاي جامعه به زکات اين امر واجب الهي اختصاص پيدا کند.

وي اظهار کرد: اگر مي‌خواهيم بحث زکات را به‌عنوان يک فريضه الهي دنبال کنيم صدا و سيما، خبرگزاري‌ها، مطبوعات، ائمه جمعه و کساني‌که در امر زکات دست‌اندر کار هستند بايد توجه جدي به بحث زکات داشته باشند.

حجت‌الاسلام ميرعمادي، با اشاره به اينکه زکات يکي از برنامه‌هاي مالي اسلام است که در جهت مصالح اجتماع، حکومت اسلامي و مردم صرف مي‌شود، عنوان کرد: زکات آثار، برکات و فوائدي دارد که برکسي پوشيده نيست.

نماينده ولي‌فقيه در استان لرستان، ادامه داد: خداوند متعال اولين فايده زکات را تنوير و تزکيه نفس مي‌داند و دوري انسان از خودخواهي، طمع، بُخل، حسادت و هواهاي نفساني نيز از برکات زکات است.

وي با اشاره به اينکه ائمه اطهار (ع) براي ما تضمين کردند که کسي زکات مال را بپردازد مالش نه‌تنها کم نمي‌شود بلکه بيشتر مي‌شود، تصريح کرد: اين تضمين گواه بر اين است که هيچ مالي به‌واسطه زکات کم نمي‌شود و اين اعتقاد و باوري است که ما بايد آن را قبول داشته باشيم.

حجت‌الاسلام ميرعمادي، با بيان اينکه زکات مهم‌ترين عامل هم‌بستگي اجتماعي، همدلي است، اظهار کرد: يکي از موارد مصرف زکات براي اين است که دل‌ها را به‌سمت دين و اسلام مي‌کشاند.

نماينده ولي‌فقيه در استان لرستان خاطرنشان کرد: در روايت آمده است کسي‌که زکات بپردازد محبوب خداست و رحمت الهي بر او نازل شده و عنايات خاصه الهي شامل حال او مي‌شود.

وي با اشاره به اينکه اجر اخروي که بهشت و نعمت‌هاي بهشتي است برجاي خودش باقي است، تصريح کرد: ده‌ها روايت داريم که زکات بلاگردان است، بلاها و آفات آسماني و زميني را دفع مي‌کند، عمر انسان را زياد کرده و جان و مال انسان را حفظ مي‌کند به‌طوري‌که در روايتي از امام موسي کاظم (ع) آمده است که مي‌فرمايد: مالتان را به وسيله زکات صيانت و حفظ کنيد.

حجت‌الاسلام ميرعمادي، بيان کرد: موارد تعلق زکات مستحب را اصلاً بيان نکرديم و در بخش زکات واجب به گندم و مقداري به جو پرداخته‌ايم اين درحالي است که طلا و نقره نيز زکات واجب دارد.

نماينده ولي‌فقيه در استان لرستان با طرح سؤالي مبني بر اينکه آيا تاکنون کميته امداد به سراغ طلا و نقره فروشان رفته؟ يا در بحث اقلام ثلاثه شتر، گاو و گوسفند تاکنون به سراغ دامداري‌ها و گاوداري‌ها رفته است؟، ادامه داد: آيا مبلغ ما به سراغ آن‌ها رفته است که به‌سمت پرداخت زکات تشويق‌شان کند و آن‌ها را آگاه کند.

وي با اشاره به اينکه در اين بخش به برنامه‌ريزي نياز داريم، تصريح کرد: يکي از مواردي که برخي زکات آن‌را واجب و برخي احتياط واجب مي‌دانند سرمايه کسب و کار و مال‌التجاره است، مغازه‌دار و افراد هرکدام براي خودشان سرمايه‌اي دارند که به آن زکات تعلق مي‌گيرد.

حجت‌الاسلام ميرعمادي، ادامه داد: برخي از مراجع مي‌گويند بر سرمايه کسب‌وکار واجب است که زکات بدهد و برخي مي‌گويند احتياط واجب است پس به‌قدر مسلم مستحب مؤکد است.

نماينده ولي‌فقيه در استان لرستان، با اشاره به اينکه مورد دوم اسب و کساني‌که پرورش اسب دارند است که زکات نيز به آن‌ها تعلق مي‌گيرد، عنوان کرد: به چيزهايي که از زمين مي‌رويد و قابل کيل و وزن است مانند برنج، عدس، نخود و حبوبات ديگر به‌غير از سبزيجات که يک‌روزه ازبين مي‌روند زکات مستحبي تعلق مي‌گيرد.

وي تصريح کرد: املاک مانند باغ، دکان که براي اجاره و کرايه دادن است از موارد تعلق زکات مستحب است که اصلاً سراغ آنها نرفته‌ايم.

حجت‌الاسلام ميرعمادي خاطرنشان کرد: مورد ديگري که زکات به آن تعلق مي‌گيرد اسکناس و سکه‌هايي است که مبادله مي‌شوند، که امام خميني(ره) مي‌گويد به آن‌ها زکات تعلق نمي‌گيرد اما مراجع ديگر مانند مکارم شيرازي فتوا داده‌اند که به آن‌ها زکات تعلق مي‌گيرد.

نماينده ولي‌فقيه در استان لرستان با اشاره به اينکه ما بايد در رابطه با زکات مستحب برنامه‌ريزي داشته باشيم و اين کاري است که تاکنون انجام نداده‌ايم، اظهار کرد: صدا و سيما و رسانه‌هاي بايد در رابطه با زکات مستحب صحبت کنند که حداقل مردم متوجه شوند که اين مورد زکات نيز وجود دارد.

وي، تأکيد کرد: يکي از کارهايي که ما بايد انجام دهيم اين است که به‌دنبال رواج دادن زکات مستحبي باشيم، که در اين راستا دبيرخانه شوراي زکات بايد برنامه‌هايي داشته باشد.

حجت‌الاسلام ميرعمادي، با اشاره به اينکه دستگاه‌هاي عضو شوراي زکات بايد به امر زکات و ترويج آن در جامعه توجه ويژه ای داشته باشند و تنها به شرکت در جلسات شورا اکتفا نکنند، عنوان کرد: هر کدام از اعضا باید برنامه ای برای اجرا داشته باشند و حداقل کاری که می توانند انجام دهند این است که مصوبه‌هاي شورا را به دستگاه‌هايي که در شهرستان‌ها و زيرنظر آن‌ها فعاليت دارند ابلاغ کنند که آن‌ها نيز با شورا همکاري کنند. 

نماينده ولي‌فقيه در استان لرستان، با اشاره به پيش‌رو بودن ماه رمضان، ادامه داد: ماه رمضان ظرفيت عظيمي است که ما مي‌توانيم از آن براي تبليغ احکام نوراني اسلامي که زکات نيز يکي از اين احکام است استفاده کنيم که يکي از اين فعاليت‌ها می تواند این باشد که دستگاه هایی مانند تبليغات اسلامي لرستان و اوقاف و امور خيريه که در اين ماه اعزام مبلغ را دارند بحث ترویج زکات را به مبلغان اعزامي خود ابلاغ کنند.‎ 

وي با بيان اينکه ما بايد مجموعه‌اي منسجم براي امر زکات داشته باشيم، اظهار کرد: روحانيون جهاد کشاورزي نيز در برابر زکات مسئول هستند.

حجت‌الاسلام ميرعمادي، با اشاره به اينکه ما بايد مردم را در رابطه با موارد مصرف زکات آگاه کنيم، عنوان کرد: مبلغان و روحانی های مستقر بايد به مردم اعلام کنند که 60 درصد زکات بايد براي فقرا و رفع مشکلات آن‌ها مصرف و 40 درصد باقي‌مانده نيز هزينه پروژه‌ها مي‌شود.