کرونا همه جهان را درگیر کرده است. کرونا تاکنون چند جهش را تجربه کرده است. واکسیناسیون تنها راه از بین بردن کروناست.

این مطالعه همچنین نشان می دهد که مراقبت از دندان ها و لثه ها می تواند خطر ابتلا به عفونت جدی را به ویژه اگر بیماری قلبی داشته باشید کاهش دهد.

نویسندگان این مطالعه خاطرنشان کردند: تحقیقات قبلی ارتباط میان بهداشت ضعیف دهان و افزایش التهاب و ابتلا به بیماری های قلبی را نشان داده است؛ ابتلا به کووید-۱۹ شدید نیز با واکنش التهابی مرتبط است.

بافت های دهان می توانند به عنوان مخزنی برای کووید-۱۹ عمل کرده و بار ویروسی زیادی را در حفره دهان ایجاد کنند، دکتر احمد مصطفی باسونی سرپرست این مطالعه و مشاور قلب در دانشگاه قاهره در مصر گفت: ما حفظ سلامت دهان و دندان و بهبود اقدامات بهداشت دهان را به ویژه در زمان ابتلا به عفونت کووید-۱۹ توصیه کردیم.

محققان برای ارزیابی ارتباط میان سلامت دهان و دندان و شدت ابتلا به کووید-۱۹ ، ۸۶ بیمار مبتلا به بیماری قلبی را در مصر که آزمایش پی. سی. آر کرونای آنها مثبت شده بود، مورد بررسی قرار دادند. اطلاعات از طریق پرسشنامه و سوابق پزشکی، از جمله سطوح پروتئین واکنشی C یا CRP که نشان می دهد آیا التهاب در بدن وجود دارد یا خیر جمع آوری شد.

نویسندگان متوجه شدند که سلامت دهان و دندان ضعیف با ابتلا به کووید ۱۹ شدیدتر و مدت زمان طولانی تر برای بهبودی از این بیماری همراه است. یافته های این مطالعه نشان می دهد که بهداشت دهان و دندان ضعیف ممکن است یک عامل خطر اضافی برای بیماران قلبی مبتلا به کرونا باشد.

باسونی سرپرست این مطالعه در یک بیانیه خبری اعلام کرد: انجام اقدامات ساده مانند رعایت بهداشت دهان و دندان، افزایش آگاهی از اهمیت بهداشت دهان و دندان در ارتباط با ابتلا به عفونت کووید- ۱۹ و یا بیماری های سیستمیک از طریق رسانه ها و جامعه پزشکی، ویزیت منظم دندانپزشکی به ویژه توسط بیماران بیماری قلبی و استفاده از دهانشویه های ضد میکروبی می تواند به جلوگیری از ابتلا به موارد شدید کرونا و یا کاهش شدت بیماری کووید -۱۹ کمک کند.  

ویروس کرونا موسوم به «کووید-۱۹» اواسط ماه دسامبر ۲۰۱۹ (۲۴ آذرماه ۱۳۹۸) در شهر ووهان واقع در مرکز چین گزارش شد و سازمان جهانی بهداشت ۲۱ اسفندماه ۹۸ همه گیری جهانی این ویروس را اعلام کرد.

جهش ویروس کرونا در انگلیس، برزیل، هند و آفریقا که موجب افزایش سرایت، بیماری‌زایی و مرگ و میر آن شده، نگرانی‌های جدیدی را در جهان به وجود آورده است.

نتایج این مطالعه در جلسه مشترک کالج قلب آمریکا، انجمن قلب مصر و بخش ACC مصر در تاریخ ۱۴-۱۵ اکتبر (۲۱ و ۲۲ مهر) ارایه می شود.