تولید پنبه کاهش یافت. گلستان با مشکلات زیادی در تولید پنبه مواجه شد. پنبه طلای سفید است. خشکسالی عامل اصلی کاهش تولید پنبه شد. 

استان گلستان به دلیل تولید پنبه مرغوب از گذشته به سرزمین طلای سفید مشهور بوده ، اما در سال‌های اخیر سطح کشت این محصول به دلیل گرم شدن زمین، کاهش بارندگی ،خشک شدن رودخانه‌ها و در نتیجه پایین آمدن دِبیِ آب سدها کاهش چشمگیری داشته است.

 شما با عضویت در سیستم پوش نوتیفیکیشن سایت ما می‌توانید از تکمیل شدن این مطلب و سایر مطالب مشابه مطلع شوید.     

شما در مطلب پرپر شدن پنبه در گلستان می خوانید:

 

 علت کاهش پنبه 

امسال ۱۸ هزار هکتار از اراضی گلستان به زیر کشت پنبه رفته و در چند سال اخیر وضعیت کشت پنبه بهتر شده است.

 

پنبه

 

موسی خانی با بیان اینکه بذرهای اصلاح شده به اندازه کافی تدارک دیده شده بود، گفت: میانگین برداشت در گلستان دو تن و ۲۰۰ کیلوگرم در هر هکتار است ولی کشاورزانی که امکانات بالاتری دارند و کیفیت خاک آنها بالا است عملکرد تا چهار الی پنج تن هم داشته اند.

موسی خانی از وجود هفت هزار بهره بردار پنبه در استان خبرداد و بیان کرد: ۹ کارخانه پنبه پاک کنی فعال داریم که در شهرستان‌های بندرگز علی آبادکتول، گرگان، آق قلا، گنبدکاووس و رامیان قرار دارند.

 

 

وی افزود: هم اکنون قیمت پنبه مطلوب بوده و کشاورزان از آن راضی هستند و هر کیلو پنبه ۲۳ الی ۲۵ هزار تومان خریداری می‌شود.

موسی خانی عملکرد بخش خصوصی در خرید پنبه را رضایت بخش اعلام کرد و گفت که نیازی به ورود بخش دولتی نیست.

 

عوامل موثر بر کشت پنبه

پنبه به عنوان یکی از محصولات مهم و راهبردی بخش کشاورزی، ماده اولیه صنایع نساجی، غذایی و دامپروری بوده و نقش مهمی در ارزآوری و اشتغال زایی بخش های کشاورزی، صنعت و بازرگانی ایفا می کند. از آنجایی که طی سال های اخیر سطح زیرکشت این محصول ارزشمند بویژه در استان گلستان که قطب تولید پنبه بوده و به سرزمین طلای سفید معروف است، با روند کاهشی مواجه شده است، لذا در این مطالعه ضمن بررسی و تحلیل روند سطح زیرکشت این محصول، به بررسی عوامل موثر بر تغییرات سطح زیرکشت محصول پنبه در استان گلستان بر اساس روش تعدیل جزئی نرلاو و اطلاعات سری زمانی طی دوره 91- 1362 پرداخته شده است.

 

پنبه

 

نتایج این تحقیق نشان می دهد عواملی نظیر قیمت نسبی پنبه به گندم، سطح زیرکشت پنبه با یک وقفه، عملکرد پنبه با یک وقفه، سطح زیر کشت گندم (محصول رقیب) و نرخ حمایت موثر دولت از محصول پنبه بر سطح زیرکشت محصول پنبه استان گلستان اثر معنی داری داشته است. تمام متغیرها غیر از متغیر سطح زیرکشت محصول گندم (محصول رقیب) دارای اثر مثبت می باشند. نتایج همچنین نشان می دهد که 34 درصد از تغییرات سطح زیرکشت محصول پنبه ناشی از رفتار کشاورزان در دوره قبل بوده و با اعمال سیاست های حمایتی مناسب حدود 66 درصد شکاف بین سطح کشت مطلوب و واقعی کاهش خواهد یافت

 

 

گلستان در رویای احیای پنبه

در سال‌های نه چندان دور ۴۰ کارخانه پنبه پاک کنی در گلستان وجود داشت که در حال حاضر این تعداد به هشت واحد رسیده و این کارخانجات که روزی محل ارتزاق هزاران نفر از اهالی این منطقه بود هم اکنون یا متروکه شده و یا به انبار تبدیل شده است.

در حال حاضر کارخانجات نساجی کشور پنبه مورد نیاز خود را از خارج وارد می‌کنند و احیای پنبه در گلستان می‌تواند علاوه بر ایجاد اشتغال سبب خودکفایی کشور خواهد شد.

 

پنبه

 

هرچند که در سال‌های اخیر اقداماتی برای احیای پنبه از قبیل تولید بذور با مقاومت بالا در برابر امراض و خشکسالی در کشور و گلستان انجام شده، اما این تلاش‌ها نتوانسته کشاورزان را به سمت کشت پنبه سوق دهد و برخی تنگنا‌ها مانند کمبود و افزایش قیمت نهاده‌های زراعی از قبیل سموم و آفت‌کش‌ها و در سال‌های اخیر هم خشکسالی و ریزگرد سبب شده تا از برنامه‌های پیش بینی شده عقب باشیم.

 

پنبه

 

احیای پنبه نیازمند مدیر چکمه پوش 

یکی از پنبه کاران گلستانی که در سال جاری سه هکتار پنبه کشت کرده گفت: تاکنون ۳.۵ تن محصول به کارخانه پنبه پاک کنی تحویل دادم.

 

 

اختصاص یارانه و تأمین و کاهش نهاده‌های زراعی می‌تواند بخشی از دغدغه‌های کشاورزان را برطرف کند. حاج محمد لکزایی با بیان اینکه کارخانه‌های پنبه پاک کنی در حال حاضر قیمت هر کیلوگرم پنبه را ۲۰ هزار تومان علی الحساب اعلام کرده اند، افزود: در دهه‌های گذشته مهندسان و کارشناسان جهاد کشاورزی به صورت مستمر از اراضی پنبه سرکشی کرده و با پوشیدن چکمه به صورت میدانی در اراضی حضور داشتند، اما این سال‌ها کارکنان جهاد از پشت میز و با دادن چند برگه و بروشور می‌خواهند مشکل پنبه کاران را حل کنند.

 

پنبه

 

وی توضیح داد: اگر می‌خواهیم مشکل پنبه در گلستان حل شود باید دولت از پنبه کاران پشتیبانی کرده و با اختصاص یارانه، کاهش قیمت نهاد‌ه ها مانند بذر، سم و کود قیمت تمام شده را پایین بیاورد.

 

احیای پنبه کاری با مکانیزاسیون

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی هم گفت: گرگان بهترین پنبه کشور را داشت، ولی به علت سیاست‌های نادرست و واردات بی رویه کشت این محصول کاهش یافت و سبب بیکاری هزاران نفر شد.

 

در ادامه بخوانید: خواص روغن پنبه دانه چیست؟ 

 

رحمت الله نوروزی افزود: هم اکنون با نگاه مثبت مجلس و دولت به احیای پنبه و توسعه صنایع تبدیلی، امیدواریم کشت این محصول دوباره رونق بگیرد.

وی بیان کرد: مسئولان در شورای قیمت گذاری باید با آنالیز هزینه‌های کاشت و داشت و برداشت، قیمت واقعی را در نظر گرفته تا کشاورزان دنبال کشت سایر محصولات نروند.

 

پنبه

 

کاهش کشت پنبه در سال جاری

علی موسی خانی رئیس اداره پنبه و دانه‌های روغنی جهاد کشاورزی گلستان گفت: امسال ۱۸ هزار هکتار از اراضی گلستان به زیر کشت پنبه رفته و در چند سال اخیر وضعیت کشت پنبه بهتر شده است.

 

پنبه

 

موسی خانی افزود: سال گذشته ۲۱ هزار هکتار پنبه کشت شده بود که امسال خشکسالی و کمبود بارش باعث شد تا به برنامه پیش بینی شده -۳۰ هزار هکتار- نتوانیم برسیم و میزان عملکرد هم کاهش یافت.

 

 

وی با بیان اینکه بذر‌های اصلاح شده به اندازه کافی تدارک دیده شده بود، گفت: میانگین برداشت در گلستان دو تن و ۲۰۰ کیلوگرم در هر هکتار است، ولی کشاورزانی که امکانات بالاتری دارند و کیفیت خاک آن‌ها بالا است عملکرد تا چهار الی پنج تن هم داشته اند.

موسی خانی از وجود هفت هزار بهره بردار پنبه در استان خبرداد و بیان کرد: ۹ کارخانه پنبه پاک کنی فعال داریم که در شهرستان‌های بندرگز، علی آبادکتول، گرگان، آق قلا، گنبدکاووس و رامیان قرار دارند.

 

پنبه

 

وی افزود: هم اکنون قیمت پنبه مطلوب بوده و کشاورزان از آن راضی هستند و هر کیلو پنبه ۲۳ الی ۲۵ هزار تومان خریداری می‌شود.

موسی خانی عملکرد بخش خصوصی در خرید پنبه را رضایت بخش اعلام کرد و گفت که نیازی به ورود بخش دولتی نیست.

 

این مطلب در حال تکمیل است. می‌توانید آن را ذخیره کنید تا از تغییرات آن مطلع شوید.

 

توسعه ملی پنبه پارلمان اصلاحات را زد/ توصیه بهزاد نبوی به نیروهای سابق سازمان مجاهدین