به گزارش پارس نیوز، 

فریدون عباسی، رئیس سابق سازمان انرژی اتمی و رئیس انجمن هسته‌ای ایران درباره هتک حرمت یکی از اساتید هسته‌ای کشور، گفت: دکتر جواد رحیمی؛ استاد تمام پژوهشگاه دانشگاه بنیادی است که در زمینه طراحی و ساخت شتاب‌دهنده فعالیت می‌کند و مسئول پروژه چشمه نور ایران است. 

عباسی با اشاره به سابقه حضور نام استاد مزبور در لیست تحریم‌های اتحادیه اروپا گفت: با تلاش‌ها و مکاتباتی که صورت پذیرفت، بعد از برجام اسم ایشان از تحریم‌ها خارج شد؛ چرا که وی شامل تحریم‌های سازمان ملل نبود و اتحادیه اروپا او را تحریم کرده بود و البته تحریم وی، کاملاً بی‌ربط بود.

وی با بیان اینکه آقای رحیمی بعد از خارج شدن از لیست تحریم، چندین بار به آمریکا و اروپا سفر کرده بود؛ بدون اینکه هیچ مشکلی برای وی پیش بیاید، اظهار داشت: هفته گذشته، وی با ویزای معتبر اروپایی به ایتالیا سفر کرده بود و از آنجا به دانمارک و در نهایت به سوئد رفته بود تا در یک مجمع علمی که در دانشگاه «لُند» سوئد برگزار شده بود شرکت کند.

رئیس انجمن هسته‌ای ایران ادامه داد: در بازگشت و در فرودگاه کپنهاک دانمارک، زمانی که همراهان آقای رحیمی از گیت مربوطه عبور می‌کنند، به وی اجازه خروج را نمی‌دهند و پس از برخورد بد و تحقیرآمیزی که با او می‌شود، وی را در زیرزمین فرودگاه نگه می‌دارند. بهانه مأموران فرودگاه برای این کار، این بوده که آقای رحیمی، غیرقانونی وارد دانمارک شده است؛ در حالی که این استاد دانشگاه، ویزای معتبر داشته است.

وی افزود: آقای رحیمی هرچه اعتراض می‌کند و پاسپورت خود را نشان می‌دهد، به حرف او توجه نمی‌شود و او را در حالی نگه می‌دارند که شب را بر روی نیمکتی با عرض ۴۰ سانتی‌متر به صبح رسانده بود.

عباسی با بیان اینکه در مرحله بعد، دادگاه آقای رحیمی برگزار می‌شود و وی و وکیلش، توضیحات لازم را ارائه می‌دهند و اسناد قانونی بودن سفر را ارائه می‌کنند، اضافه کرد: با این حال، آن‌ها از تصمیم خود صرف‌نظر نمی‌کنند و مجدداً او را به زندان منتقل  می‌کنند.

رئیس سابق سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه ما نسبت به برخوردهای بدی که پلیس و دستگاه قضایی و دولت دانمارک با این استاد دانشگاه داشته‌اند، معترض هستیم، تصریح کرد: این اعتراضی است که ما به وزارت خارجه داریم؛ چرا که آقای رحیمی، عضو فعال انجمن ما است و برخوردهایی که با وی صورت گرفته، به هیچ وجه شایسته جامعه علمی کشور نیست.

عباسی با بیان اینکه دولت و به‌خصوص وزارت خارجه باید نسبت به این اقدام زشت دولت دانمارک اعتراض کند، اظهار داشت: آقای رحیمی، با ویزای قانونی سفر کرده است و سفر وی به منظور کار علمی بوده و دعوت‌نامه داشته است؛ برخوردی که با او شده است، دور از شأن علمی اساتید ما و هر ایرانی است.

وی ادامه داد: انتظار داریم وزارت خارجه در این رابطه اقدام کند و نیروهای انتظامی و سپاه پاسداران در ارتباط با اتباع دانمارک، مقابله با مثل کنند.

رئیس انجمن هسته‌ای ایران، بازخواست سفیر دانمارک در ایران را خواستار شد و تصریح کرد: دولت دانمارک ضمن عذرخواهی رسمی از دولت ایران و تبعه ما، باید خسارت‌های لازم را به آقای رحیمی پرداخت کند. 

عباسی با بیان اینکه سفارت ایران در دانمارک حتماً در جریان موضوع دستگیری تبعه ایرانی بوده است، عملکرد وزارت‌خارجه در این موضوع را مورد انتقاد قرار داد و گفت: همراهان آقای رحیمی در بازگشت به کشور، موضوع را به محمّدجواد لاریجانی؛ رئیس پژوهشگاه دانش‌های بنیادی اطّلاع داده بودند؛ بنابراین مسئولان دولتی در جریان موضوع قرار داشته‌اند.

وی با بیان اینکه وزارت خارجه باید درباره دستگیری و توهین به استاد ایرانی، به جامعه علمی کشور پاسخگو باشد و بگوید در این زمینه چه کاری انجام داده، اظهار داشت: دولت دانمارک ضمن عذرخواهی باید قول بدهد که این اتفاق برای هیچ تبعه ایرانی رخ ندهد؛ در غیر این‌صورت ما حتماً مقابله به مثل خواهیم کرد.