به گزارش پارس به نقل از فارس، روزنامه گاردین طی گزارشی از فروش میلیون ها دلار کالا به ایران توسط یکی از بزرگترین شرکت های انگلیس بدون توجه به تحریم ها خبر داد و نوشت: یکی از مشتریان این شرکت، شرکت دولتی تامین کننده تجهیزات مورد نیاز برنامه هسته ای ایران بوده است.

بر اساس این گزارش، شرکت « گلنکور» که متعلق به میلیاردر انگلیسی، ایوان گلاسنبرگ است، سال گذشته، ۶۵۹ میلیون دلار کالا از جمله اکسید آلومینیوم به ایران فروخته است.

این شرکت که یکی از بزرگ رین شرکت های انگلیسی است و ارزش دارایی های آن در بازار ۳ برابر با « مارک اند اسپنسر» است، اذعان کرده که بخشی از اکسید آلومینیوم (آلومینا) فروخته شده توسط این شرکت، در اختیار شرکت آلومینیوم ایران (ایرالکو) قرار گرفته است.

شرکت « ترافیگورا» دیگر شرکت بازرگانی کالا نیز اعتراف کرده که در گذشته میزان نامشخصی اکسید آلومینیوم به شرکت ایرالکو فروخته است.

در ادامه این گزارش آمده است، آژانس بین المللی انرژی هسته ای، نام شرکت ایرالکو را به عنوان تامین کننده آلومینیوم شرکت فناوری سانتریفیوژ (تسا) ایران اعلام کرده است. اکسید آلومینیوم ماده مهمی در سانتریفوژهای گازی مورد استفاده در غنی سازی اورانیوم است.

زمانی این ۲ شرکت با ایرالکو همکاری داشتند که فروش آلومینا به ایران غیرقانونی و نقض تحریم ها محسوب نمی شد. مشخص نیست که آلومینای فروخته شده توسط این ۲ شرکت، از طریق ایرالکو به دست تسا رسیده است یا نه و اینکه آیا در ساخت سانتریفیوژ مورد استفاده قرار می گیرد یا نه.

از سال ۲۰۰۶، سازمان انرژی اتمی ایران مورد تحریم های سازمان ملل قرار گرفت؛ همچنین از جولای ۲۰۱۰ هرگونه همکاری با شرکت تسا بر اساس تحریم های آمریکا، اتحادیه اروپا و دولت انگلیس ممنوع اعلام شد. ایرالکو نیز در دسامبر ۲۰۱۲ به فهرست شرکت های تحت تحریم اتحادیه اروپا اضافه شد.

بر این اساس، گلنکور در بیانیه ای اعلام کرد: بلافاصله پس از اینکه از ارتباط ایرالکو با تسا آگاهی یافته، همکاری خود با این شرکت را پایان داده است. بر اساس بیانیه، این شرکت پیش از تحریم های اتحادیه اروپا در دسامبر ۲۰۱۲، از ارتباط میان ایرالکو و تسا اطلاع نداشته است.

مارک والاس، سفیر پیشین آمریکا در سازمان ملل با توضیح اینکه همکاری گلنکور با ایران کاملا غیرقابل قبول بوده است، گفت: ما انتظار چنین همکاری را از یک شرکت روسی یا چینی داشتیم، اما واقعیت این است که حتی این شرکت ها نیز معمولا از این گونه معاملات دوری می کنند.

گلنکور اعلام کرد: ما به مقررات و موازین قابل اجرا شامل تحریم ها پایبند هستیم و از نزدیک تمامی مقررات جدید را رصد می کنیم تا اطمینان یابیم که مقررات از جمله تحریم ها را رعایت می کنیم.

به گزارش گاردین، گلنکور در سال گذشته میلادی، ۶۵۹ میلیون دلار فلزات، گندم و زغال سنگ به ایران فروخته اما اعلام نکرده است که چه میزان از این ۶۵۹ میلیون دلار مربوط به فروش اکسید آلومینیوم بوده است.