به گزارش پارس ، به نقل از مهر، روز نخست از هفته هفتم رقابتهای فوتبال لیگ برتر باشگاه های کشور در حالی روز جمعه با برگزاری ۷ مسابقه پیگیری می شود که بازی های پرسپولیس با فولاد تحت تاثیر دربی پایتخت قرار خواهد داشت، اتفاقی که ممکن است باعث شود شاگردان دایی که به ۳ امتیاز این بازی نیاز دارند، بصورت غیر ارادی با تمام قوا برابر تیم صدرنشین به میدان نروند.

در این هفته تراکتورسازی میزبان سایپا است اما دو تیم مدعی دیگر یعنی سپاهان اصفهان و نفت تهران در خارج از خانه به میدان می روند. دیدار صبای قم - فجرسپاسی، مس کرمان - ملوان و راه آهن - گسترش فولاد هم نبرد تیم های ناکام هفته های گذشته است که در زیر آنها را مرور می کنیم.

پرسپولیس تهران - فولاد خوزستان
رویارویی استاد و شاگرد یعنی حسین فرکی و علی دایی بسیار دیدنی است. برای دایی که به خاطر شکست تلخ هفته پیش خود مقابل نفت در ثانیه های پایانی، روزهای پرحاشیه ای را سپری می کند، این بازی از چند منظر اهمیت دارد.

این مربی" صلح طلب" برای برآورده کردن انتظارات هواداران، آرامش بخشیدن به تیم خود پیش از دربی، جبران ناکامی گذشته و بازگشت به جمع مدعیان لیگ برتر باید تحت هر شرایطی در این مسابقه پیروز شوند، هرچند پیروزی در این بازی آن هم مقابل صدرنشین لیگ که در ۵ بازی گذشته فاتح میدان بوده است، کار بسیار سختی خواهد بود. اما بردن تیم استاد، بهترین اتفاق برای تیم این مربی پیش از مهمترین بازی نیم فصل نخست لیگ برتر خواهد بود.

البته از یک سو برد در این دیدار روحیه بازیکنان پرسپولیس را برای دربی بالا می برد اما از سوی دیگر ممکن است به خاطر کسب این سه امتیاز، سرخپوشان مهره های کلیدی و تاثیرگذار خود را برای دربی از دست بدهد، مسابقه ای که ناکامی در آن برای هواداران پذیرفتنی نخواهد بود.

البته فولادی ها هم در اندیشه ادامه روند پیروزی های خود و خصوصا حفظ صدرنشینی هستند زیرا ممکن است از دست دادن امتیاز برابر پرسپولیس باعث از دست رفتن صدر جدول باشند، به همین دلیل آنها با تفکر کسب ششمین پیروزی متوالی آن هم در میدان بزرگ تهران به میدان می آیند.

ناکامی فولاد برابر پرسپولیس در ورزشگاه آزادی، اگر با برد استقلال در آخرین بازی هفته برابر صنعتی خوزستان در اهواز همراه شود، ممکن است صدر جدول را به شاگردان قلعه نویی تقدیم کند. این یعنی تیم دایی در آستانه دربی استقلال را صدرنشین کرده است…

داماش گیلان - سپاهان اصفهان
یک هفته تلخ و شیرین برای داماش سپری شد. هفته ای که کسب نخستین پیروزی در لیگ برتر آن هم در تبریز آغاز و با کسر امتیاز از سوی کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال به تلخی به پایان رسید. در این شرایط آنها میزبان تیم قدرتمند سپاهان هستند و شاگردان ناظمی خوب می دانند ارزش کسب سه امتیاز در این بازی تا چه اندازه بالا است.

این پیروزی از یک سو آنان را کاملا از جمع قعرنشینان جدا می کند و از سوی دیگر تلخی های کسر امتیاز را به بهترین شکل جبران خواهد کرد، البته هواداران گیلانی هم باید در این بازی بیشتر مواظب باشند تا دستاویز دیگری برای کم کردن امتیاز از تیم ‎ شان به کمیته انضباطی ندهند.

اما سپاهانی هم تیمی نیست که به راحتی امتیاز از دست بدهد. شاگردان زلاتکو کرانچار پس از پیروزی هفته گذشته مقابل صبا که باعث شد ناکامی هفته های چهارم و پنجم را به بهترین شکل پشت سر بگذارند، برای رسیدن به بالای جدول به فکر پیروزی در این دیدار هستند، هدفی که کسب آن در زمین چمن مصنوعی ورزشگاه عضدی آسان نیست.

سپاهانی که در این بازی هم مجتبی جباری را در اختیار ندارند، می دانند ممکن است در این هفته سه تیم مدعی فولاد، استقلال و پرسپولیس امتیاز از دست بدهد و این فرصتی طلایی برای جبران عقب افتادگی و بازگشت به جمع برترین های جدول رده بندی لیگ است.

صبای قم - فجرسپاسی شیراز
رویارویی تیم های محمد مایلی کهن با غلامحسین پیروانی که مربیانی اخلاقی در فوتبال ایران هستند، نیز جذابیت خاص خودش را دارد. صبایی ها که پس از دو پیروزی در ابتدای لیگ در ۴ هفته گذشته روی نوار ناکامی قرار گرفته و سه بازی متوالی را با شکست به پایان رساندند، برای خروج از بحران به سه امتیاز خانگی نیاز دارند. محمد مایلی کهن هم برای مقابله با انتقادها، باید تیمش را پیروز از میدان مسابقه بیرون بیاورد زیرا در غیر اینصورت انتقادها از او روی سکوهای ورزشگاه یادگار امام (ره) قم علنی تر خواهد شد.

در سوی دیگر میدان فجرسپاسی که از نفرات جوان با انگیزه سود می برد، پس از ۴ شکست متوالی در لیگ برتر سپاهان را بردند و تراکتور را متوقف کردند و حالا می خواهند مقابل صبای قم جبران مافات کرده و نتیجه ای را بدست آورد که آنها را پس از شش هفته از قعر جدول نجات دهد. این کار سختی خواهد بود ولی جوانان غلام پیروانی می خواهند نشان دهند مرد میدان های بزرگ هستند و باید این مسئله را در میدان سخت قم ثابت کنند.

ذوب آهن اصفهان - نفت تهران
آرامش موقت با پیروزی مقابل ملوان بندرانزلی به اردوی سبزپوشان اصفهانی بازگشته است، تیمی که لیگ را با نتایج بسیار نامناسب آغاز کرد و پس از ۵ هفته راه رفتن روی اعصاب هواداران، سه امتیاز شیرین را از انزلی بدست آوردند.

مردان بوناچیچ در این بازی خانگی مقابل تیم مدعی نفت تهران تنها به پیروزی نیاز دارند تا به طور کامل از جمع قعرنشینان فاصله بگیرند اما از دست دادن امتیاز در این بازی ممکن است بار دیگر آنان را به انتهای جدول بفرستد.

تیم مهمان این بازی اما به لطف دو پیروزی ارزشمند مقابل راه آهن و خصوصا پرسپولیس با روحیه بالایی به اصفهان آمده است. گل محمدی که خاطره خوشی از اصفهان دارد، امیدوار است همانند روزی که با پرسپولیس ذوب آهن را در خانه اش شکست داد، این مرتبه با نفت آن موفقیت را تکرار کند و در هفته ای که احتمال ناکامی فولاد و استقلال وجود دارد، خود را به صدر جدول برساند.

در این بازی تساوی به درد هیچ کدام از دو تیم نمی خورد زیرا ذوب آهن اصفهان با از دست دادن ۲ امتیاز این مسابقه به رده های پائین تر باز می گردد و نفت تهران هم ممکن است با کسب یک امتیاز، از جمع بالانشینان دور شود.

تراکتورسازی تبریز- سایپا البرز
شکستن طلسم پیروز نشدن؛ این آرزوی هواداران است محبوب ترین تیم شهرستانی ایران است. تراکتورسازی ها در این فصل دو بازی خانگی انجام دادند اما در هیچ کدام از آنها پیروز نشدند و امیدوارند این طلسم را مقابل سایپا شکسته و با این سه امتیاز خود را به رده های بالاتر جدول برساند.

جلالی سرمربی این تیم هم که روی شاخه های لرزان قرار دارد و در این هفته ها بارها مطالبی در مورد اولتیماتیوم هیات مدیره شنیده است، می تواند با پیروزی مقابل سایپا به آرامش برسد اما تساوی یا شکست کاسه صبر تبریزی ها را لبریز خواهد کرد. در این بازی احتمالا ابراهیمی که دوشنبه شب به خاطر برخورد با حامد لک پایش به CCU کشیده شد، نمی تواند برای تراکتور به میدان برود اما این تیم تبریزی به حرکات تکنیکی علی کریمی و شم گلزنی انصاری فرد برای جبران ناکامی های خانگی دل بسته است. هر چند سایپا هم تیمی نیست که به راحتی تسلیم شود.

در سوی دیگر میدان شاگردان فیرات قرار دارند که هرچند در سه هفته نخست لیگ انتظارات را برآورده نکردند اما در سه هفته گذشته دو پیروزی ارزشمند بدست آوردند. آنها در ادامه روند رو به رشد خود امیدوار هستند تبریز را با امتیاز ترک کنند تا روزهای بهتری را در برای خود در لیگ برتر رقم بزنند. در این بین تغییرات ایجاد شده در هیات مدیره باشگاه سایپا هم می تواند جو مثبتی را برای بازیکنان این تیم ایجاد کند تا آنها با روحیه مضاعف در فکر گرفتن امتیاز از تبریز بشوند.

راه آهن سورینت - گسترش فولاد تبریز
سه شکست متوالی در لیگ برتر عملکرد خوبی برای تیم منصور ابراهیم زاده نیست، تیمی که فوتبال دوستان انتظار بیشتری از آن داشتند اما در یک پنجم ابتدایی لیگ سیزدهم نتوانسته اند این انتظارات را برآورده کنند.

راه آهنی ها که با هدف کسب سهمیه آسیا در لیگ سیزدهم به میدان آمده اند، باید گسترش را در ورزشگاه تختی قربانی فرار خود از بحران و ادامه روند نزولی در جدول رده بندی لیگ کند. اتفاقی که اگر رقم نخورد روزهای سخت تری در انتظار ابراهیم زاده و تیمش خواهد بود.

گسترش فولاد نیز پس از شکست خانگی مقابل داماش نمی خواهد تهران را بدون امتیاز ترک کند. مردان خطیبی می دانند روز سختی را برابر تیم با انگیزه راه آهن پیش رو دارند اما هدفشان گرفتن امتیاز در تهران است. امتیازی که می تواند آرامش را به این تیم برگرداند و آنها را برای بازگشت به شرایط مطلوب آماده کند. البته مردان خطیبی که نخستین تجربه حضور خود در لیگ برتر را سپری می کنند، نیاز به زمان دارند و نباید هواداران این تیم یا فوتبال دوستان تبریزی در هفته هایی ابتدایی لیگ انتظار بالایی از آنها داشته باشند.

مس کرمان - ملوان بندرانزلی
این بازی تحت تاثیر سکته کردن مهدی محمدی مربی پیشین مس کرمان که شرایط مطلوبی ندارد، قرار دارد. البته مسی ها هم وضعیت خوبی ندارند و تنها تیم لیگ سیزدهم هستند که در حسرت پیروزی بسر می برند.

محمود یاوری که در این هفته ها نتوانسته انتظارات کرمانی ها را برآورده کند، در صورت پیروز نشدن تیمش در این بازی می داند باید با حاشیه ها و انتقادات هواداران مس مقابله کند و شاید صندلی داغ خود در این تیم را هم از دست بدهد. در این شرایط همه چیز به بازی با ملوان بستگی دارد، بردن این تیم گیلانی، مس را تا حدودی از بحران خارج می کند اما تساوی یا شکست روزهای بدتری را برای نارنجی پوشان دیار کرمان رقم خواهد زد.

البته حال و روز رقیب مس بدتر از آنها نباشد، بهتر نیست. ملوانی ها که با دراگان اسکوچیچ انتظارات را برآورده نکرده اند و هفته پیش نیز در خانه نخستین برد لیگ را به ذوب آهن هدیه کردند، حتی به فکر تساوی در کرمان نیستند. آنها در این بازی حتما باید پیروز شوند تا به وضعیت خود سرو سامان داده و از تیغ انتقادات تند هواداران متعصب انزلی نجات یابند. آنها که هفته پیش کسر یک امتیاز از امتیازات اندک اندوخته شده از لیگ را با رای کمیته انضباطی تجربه کردند، برای رهاشدن از جام فانوس بدستان باید سه امتیاز این بازی را بگیرند و از بحران خارج شوند.

برنامه دیدارهای هفته هفتم رقابتهای فوتبال لیگ برتر باشگاه های کشور به شرح زیر است:
جمعه - ۸ شهریور
* پرسپولیس تهران - فولاد خوزستان، ساعت ۱۹، ورزشگاه آزادی تهران
* داماش گیلان - سپاهان اصفهان، ساعت ۱۹: ۳۰، ورزشگاه عضدی رشت
* صبای قم- فجرسپاسی شیراز، ساعت ۱۹: ۳۰، ورزشگاه یادگار امام (ره) قم
* مس کرمان - ملوان بندرانزلی، ساعت ۱۹: ۳۰، ورزشگاه امام علی (ع) کرمان
* راه آهن تهران - گسترش فولاد تبریز، ساعت ۱۹: ۳۰، ورزشگاه تختی تهران
* ذوب آهن اصفهان - نفت تهران، ساعت ۱۹: ۳۰، ورزشگاه فولادشهر اصفهان
* تراکتورسازی تبریز - سایپا البرز، ساعت ۱۹: ۳۰، ورزشگاه یادگار امام (ره) تبریز

شنبه - ۹ شهریور
*استقلال صنعتی - استقلال تهران، ساعت ۱۹، ورزشگاه تختی اهواز

* با حکم کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال، تیم های استقلال و ملوان بندرانزلی به خاطر تخلف هواداران خود به کسر یک امتیاز محکوم شدند که این امتیاز از آنها در جدول کسر شده است.