به گزارش پارس به نقل از ایسنا، روزنامه های وال استریت ژورنال و نیویورک تایمز به نقل از مقام های آمریکایی فاش ساختند که آنها در حال تحلیل اطلاعاتی هستند که اسرائیل در خصوص فروش آتش بارهای موشک های S۳۰۰ به سوریه ارائه داده است اما آنها در خصوص اینکه انتقال این موشک ها به زودی انجام خواهد شد یا نه اظهارنظر نکردند.

این در حالی است که مقام های روسیه نیز تقاضا برای اظهارنظر در این باره را بی پاسخ گذاشتند.

دولت بشار اسد از مدت ها پیش به دنبال خرید موشک های S۳۰۰ از روسیه بوده که قادر به هدف گیری جنگنده ها و همچنین موشک های هدایت شونده هستند.

به گفته مقام های آمریکایی، تقاضای خرید این موشک ها از سوی سوریه به زمان دولت جورج دبلیو بوش بازمی گردد.

مقام های کشورهای غربی با دولت روسیه لابی گری کردند تا اقدام به فروش این موشک ها به سوریه نکند.

در صورتی که سوریه به این سیستم ها دست پیدا کرده و آنها را مستقر کند این مساله هر گونه مداخله بین المللی در سوریه را بسیار پیچیده تر خواهد ساخت.

بر اساس اطلاعاتی که اسرائیلی ها در روزهای اخیر ارائه کردند، سوریه در حال پرداخت مبلغ مورد توافق سال ۲۰۱۰ با مسکو به منظور خرید چهار آتش بار موشک های S۳۰۰ به مبلغ ۹۰۰ میلیون دلار است. آنها در این زمینه به تراکنش ها مالی دولت سوریه از جمله یکی از آنها که در سال جاری میلادی از طریق بانک توسعه خارجی روسیه موسوم به بانک VEB انجام شده، استناد کردند.

همچنین طبق اطلاعات اسرائیل، این بسته شامل شش پرتابگر و ۱۴۴ موشک عملیاتی است که هر کدام برد ۱۲۵ مایل دارند.

بر اساس این اطلاعات، قرار است نخستین محموله این موشک ها در سه ماه آینده تحویل داده شود و تا پایان سال جاری میلادی تحویل آنها خاتمه یابد.

همچنین گفته شده که روسیه قرار است دو تیم آموزشی را به منظور آموزش ارتش سوریه برای کار با این سیستم موشکی اعزام کند.

در صورتی که دولت ولادیمیر پوتین اقدام به فروش این موشک ها کند منازعه میان مسکو و واشنگتن بر سر سوریه تشدید خواهد شد.

مقام های آمریکا گفته اند که تکنسین های روسی هم اکنون به نگهداری از واحدهای ضد هوایی فعلی سوریه کمک می کنند.

روسیه در سال های اخیر محموله های خود را برای مدرنیزه کردن سیستم هایش برای هدف گیری سوریه افزایش داده و سیستم های ضد هوایی آن را متحرک ساخته است و این کار را برای پیروزی آمریکا و اسرائیل بر سوریه دشوارتر می کند.

در سال ۲۰۰۹ روس ها سیستم های موشک های زمین به هوای SA-۳ آنالوگ سوریه را به روز رسانی و آنها را تبدیل به سیستم های SA-۲۶ کردند که متحرک و دیجیتال و مجهز به موشک هایی با برد عملیاتی ۱۷ مایل هستند.

همچنین آمریکا نگرانی ویژه ای درباره یک سیستم مدرن دیگری که روسیه ارائه می کند یعنی موشک های SA-۵ دارد. این موشک ها با برد عملیاتی ۱۷۵ مایل می توانند جنگنده های آمریکایی را که از پایگاه ناتو در قبرس به پرواز در می آیند، هدف قرار دهند.

این پایگاه در جریان عملیات علیه لیبی مورد استفاده قرار گرفت و در صورت هر گونه عملیات در سوریه نیز حیاتی خواهد بود.