به گزارش پارس به نقل از فارس، " انجمن حرفه ای تنیس ATP WORLD TOUR که مسئول برگزاری رقابت های بین تنیس بازان حرفه ای جهان است، به بهانه های واهی و دلایل غیر ورزشی از حضور داوران ایران برای قضاوت دیدارهای بازیکنان مطرح جهان در رقابت های حرفه ای امتناع می کند.

بر همین اساس گفته می شود که مسئولان فدراسیون تنیس با مذاکره با کمیته ملی المپیک کشورمان تلاش می کنند تا نامه ای را به منظور حل این مشکل تنظیم و به مسئولان مربوطه در فدراسیون جهانی ارائه کنند.

تنیس ایران داوران مطرحی مانند علی کاتبی، عادل برقعی و سامان حسنی را دارد که علی کاتبی سال گذشته چندین بار بازی های مطرحی از جمله دیدار رافائل نادال و راجر فدرر را قضاوت کرد. "

این متن خبری بود که هفتم مهر ماه سال گذشته و حدود ۱۰ ماه پیش در حالی توسط خبرگزاری فارس منتشر شد که در همان زمان چند رسانه در مصاحبه با چند مقام مسئول در فدراسیون تنیس، ضمن کم اهمیت جلوه دادن این خبر، حتی دست به تکذیب آن زدند تا به لطف انتشار همین اخبار، ماجرای تحریم داوران ایرانی شکل چندوجهی و مبهم به خود گرفته و در آن زمان از درجه اعتبار ساقط شود.

نکته قابل توجه اینکه در همان زمان بهمن عباسی، رئیس کمیته داوران فدراسیون تنیس در خصوص تحریم داوران ایران از حضور در مسابقات حرفه ای جهان به خبرگزاری فارس گفت: « تنها مشکلی که در حال حاضر داریم این است که ATP که مسابقات حرفه ای تنیس را برگزار می کند با ITF (فدراسیون جهانی تنیس) به مشکل خورده و از داوران مطرح و شایسته ایران در مسابقات حرفه ای استفاده نمی کند. »

وی ادامه داد: آنها که دم از جوانمردی و عدم دخالت سیاست در ورزش می زنند، با تحریم داوران ایرانی، ظلم بزرگی به آنها می کنند، چراکه آنها با بج هایی (نشان هایی) که دارند، می توانند در تمام مسابقات جهانی، بین المللی و حرفه ای در جهان شرکت کنند.

عباسی یادآور شد: با صحبت هایی که با شایسته، رئیس فدراسیون تنیس انجام دادیم، قرار شد این بحث در کمیته ملی المپیک ایران مطرح شده و در نهایت با نامه ای که با هماهنگی با کمیته به مراجع ذیربط ارسال می شود، این مشکل را حل کنیم.

با این حال عجیب تر زمانی بود که عباسی حتی بخشی از همین گفت و گو را هم در برخی دیگر از سایت های خبری تکذیب کرده و خبر از حضور داوران ایرانی در رقابت های معتبر جهانی از جمله همین گرنداسلم ها داد تا امروز و پس از ۱۰ ماه مشخص شود نتیجه چنین اطلاع رسانی از سوی مسئولان فدارسیون، دیپورت یکی از بهترین داوران تنیس ایران از رقابت های تنیس آزاد آمریکا شود.

به گزارش فارس، در نهایت کار به جایی رسید که نیویورک تایمز روز گذشته از ادامه تحریم داوران ایرانی خبر داده و خبر زیر را روی خروجی خود قرار داد:

" عادل برقعی، داور ایرانی تنیس در ماه می تأییدیه ای دریافت کرد که حضور او را در رقابت های تنیس آزاد آمریکا تبریک می گفت.

برقعی سفر خود را رزرو کرد، ویزا گرفت و در چند تورنمنت دیگر حاضر شد تا اینکه به آمریکا رسید. برنامه ریزی شده بود که برقعی روز سه شنبه در مرحله مقدماتی رقابت های تنیس آزاد آمریکا داوری کند. در عوض او اکنون در فلوریدا است و نمی تواند کاری را که برایش برنامه ریزی کرده بود، به دلیل تحریم های آمریکا علیه ایران به سرانجام برساند.

در ایمیلی که از سوی ریچ کافمن، رئیس فدراسیون تنیس آمریکا به او ارسال شده نوشته شده است: قوانین جاری آمریکا ما را از استفاده از داوران ایرانی در این رقابت ها منع می کند. در این ایمیل با بیان عذرخواهی ابراز امیدواری شده است که از برقعی در رقابت های آینده استفاده شود.

برقعی در گفت و گویی تلفنی با نیویورک تایمز در این باره اظهار داشت: سیاست نباید عامل این تصمیم باشد. نمی خواهم درباره سیاست صحبت کنم اما آنها ورزش را با سیاست آمیخته اند. برقعی در بیش از ۳۰ کشور به قضاوت رقابت های تنیس پرداخته است.

او در فینال رقابت های تنیس استرالیا و هفت بار در رقابت های ویمبلدون قضاوت کرده است. برقعی نشان برنز سرداوری و نشان نقره داوری تنیس دارد. "

در هر حال خبرگزاری فارس حدود ۱۰ ماه پیش با انعکاس و انتشار این خبر مهم به عنوان اولین رسانه خبری، چنین هشدار را به مسئولان فدراسیون تنیس داد که در همان زمان مسئولان فدراسیون تنیس را واداشت تا با مذاکره با کمیته ملی المپیک کشورمان، نامه ای را به منظور رفع این تحریم تنظیم و به مسئولان مربوطه در فدراسیون جهانی ارائه کنند، حال اینکه سرنوشت این نامه نگاری ها به کجا رسید و چرا حدود ۱۰ ماه پس از چنین اتفاق تلخی، پیگیری های لازم برای رفع این تحریم برای داوران ایرانی به سرانجام نرسید، سؤال بزرگی است که هر چه پاسخش باشد، مثل آب رفته از جوی و نوشداروی پس از مرگ سهراب، هیچگاه افتخار از کف رفته به جامعه تنیس را باز نخواهد گرداند.