به گزارش پارس به نقل از ایسنا، یک تیم تحقیقاتی بین المللی اولین مطالعات گسترده را درباره فاکتورهایی که باعث مرگ کوهنوردان" اورست" می شوند، انجام داد. این فاکتورها عبارتند از: شرایط آب و هوایی سخت، خستگی، ورم مغزی، سقوط بهمن و مشکلات تنفسی. این مطالعات توسط محققان آمریکای شمالی و انگلیسی انجام شد و در مجله پزشکی انگلیس منتشر شد. کوه" اورست" یکی از خطرناک ترین کوه هاست. از سال ۱۹۲۰ هزاران کوهنورد سعی کرده اند تا به قله آن که در ارتفاع ۲۹ هزار پایی است، دست یابند. بیش از ۲۰۰ نفر تاکنون جان خود را در این راه از دست داده اند.

دکتر کنت مور، استاد فیزیک از دانشگاه تورنتو می گوید: تاکنون مطالعات گسترده ای در این باره انجام نشده بود. بعد از انجام این تحقیقات ما به خوبی می دانیم که چه فاکتورهایی نقش مهمتری در مرگ کوهنوردان در اورست ایفا می کنند. محققان ۲۱۲ مرگ در اورست بین سال های ۱۹۲۱ تا ۱۹۶۹ را بررسی کرده اند، آنها از اطلاعات ثبت شده زیادی در پایگاه های مختلف استفاده کردند. آنها دریافتند:
- ۱۹۲ مرگ بالاتر از کمپ آخر اتفاق افتاده اند که نسبت به مرگ و میر در کوه های دیگر این آمار در" اورست" بیشتر است.
- شرایط آب و هوایی سخت دلیل ۲۵ درصد از مرگ ها را به خود اختصاص داده است.
- بالاتر از ارتفاع هشت هزار متر، آن دسته از افرادی که مشکل تنفسی پیدا نکرده اند بر اثر مشکلات مغزی و به خصوص ورم مغزی جان خود را از دست داده اند.
- بسیاری از کسانی که در اورست مرده اند از گروه خود جا مانده اند که این به دلیل خستگی بوده است.
- بیشتر کوهنوردان هنگام صعود به ارتفاع بالاتر از هشت هزار متر مرده اند در حالی که محلی ها (اهالی پنال و تبت) بیشتر در ارتفاع پایین تر جان خود را از دست داده اند.
- سفر به اورست حدود ۶۰ روز طول می کشد. ۸۰ درصد کوهنوردان بعد از رسیدن به قله جان خود را از دست می دهند.

دکتر فیرت مدیر این تحقیقات، از دانشگاه ماساچوست می گوید: این تصور وجود داشت که سقوط بهمن و مشکلات تنفسی در کوه اورست مهم ترین دلایل مرگ و میر کوهنوردان است. اما تحقیقات ما نتایج دیگری را نشان می دهد.
یکی از محققان می گوید: تحقیقات ما برای جلوگیری از مرگ و میر در کوه اورست بوده است. بیشترین کسانی که در این کوه می میرند جوان هستند و دوستان و خانواده های آنها از وجودشان بی بهره می مانند. کوهنوردی مفرح است، اما باید مراقبت های لازم انجام شود تا به بهای مردن کوهنوردان تمام نشود. کوهنوردان سعی کنند آمادگی لازم را کسب کنند سپس دست به صعود بزنند. کوه اورست سال دیگر هم سر جای خود خواهد بود!