به گزارش پارس به نقل از مهر، بیژن زنگنه درباره موضع گیری جدید پاکستانی ها مبنی بر گره زدن شرایط تحریم به قرارداد واردات گاز طبیعی از ایران، گفت: جمهوری اسلامی ایران پایبند به قرارداد صادرات گاز طبیعی خود با دولت پاکستان است.

وزیر نفت با تاکید بر اینکه پاکستان هم نسبت به امضای این قرارداد صادرات گاز طبیعی متعهد باشد، تصریح کرد: برای ایران اظهار نظرات ملاک عمل نیست و اصول قرارداد صادرات گاز ملاک تصمیم گیری خواهد شد.

این عضو کابینه دولت تدبیر و امید در پاسخ به این سئوال مهر که احتمال فسخ قرارداد گازی از سوی پاکستان وجود دارد؟ اظهار داشت: پاکستان باید مطابق با اصول و چارچوب های قرارداد گازی با ایران عمل کند.

این مقام مسئول همچنین در خصوص جریمه گازی پاکستان در صورت تاخیر در عدم دریافت گاز صادراتی از سوی ایران، بیان کرد: ایران در این باره هم تابع قرارداد مشترک گازی بین دو کشور است.

علی ماجدی معاون وزیر نفت هم اخیرا با بیان اینکه ایران به قرارداد گازی با پاکستان پایبند است به ادعای پاکستان مبنی بر توقف ساخت خط لوله واردات گاز از ایران رسما واکنش نشان داد و اعلام کرد: تحریم ها موضوعی ماهیتاً سیاسی است و در هر حال موضوعات سیاسی توجیه کننده عدم التزام به تعهدات قراردادی نیست.

به گزارش مهر، بیژن زنگنه وزیر نفت پیشتر در جمع خبرنگاران موضوع رسمی وزارت نفت در قبال قرارداد صادرات گاز به پاکستان را این گونه اعلام کرده است: " امیدی به قرارداد گاز پاکستان ندارم و اجرای خط لوله صلح بدون کشورهایی همچون چین و هند توجیه اقتصادی ندارد. "

پاکستان که در طول یک دهه گذشته تاکنون مذاکرات متعددی با مسئولان مختلف وزارت نفت ایران انجام داده بود، در نهایت خرداد ماه سال ۱۳۸۸ اولین قرارداد گازی با ایران به منظور واردات روزانه ۲۱.۵ میلیون مترمکعب گاز طبیعی را در تهران امضا کرد.

با گذشته بیش از چهار سال از امضای این قرارداد گازی در تهران اما تاکنون اسلام آباد اقدامی به منظور ساخت خط لوله واردات گاز از ایران انجام نداده است و با ادامه وقت کشی پاکستانی ها پیش بینی می شود از سال آینده مطابق با مفاد قراردادی ایران ادعای دریافت جریمه گازی را در مجامع بین المللی مطرح کند.

همزمان با اولتیماتوم های جدید وزارت نفت به پاکستان، شاهد خاقان عباسی وزیر نفت و منابع طبیعی پاکستان هفته گذشته وارد تهران شد تا در مذاکرات با مقامات وزارت نفت وقت برای ساخت خط لوله واردات گاز بخرد.

علی ماجدی معاون وزیر نفت در امور بین الملل و بازرگانی پیشتر در جمع خبرنگاران با بیان اینکه تاکنون ایران برای ساخت این خط لوله حدود ۲ میلیارد دلار سرمایه گذاری کرده است و برای تکمیل آن نیز باید حدود یک میلیارد دلار دیگر نیز سرمایه گذاری کند، گفت: اگر از همین امروز پیمانکار ساخت خط لوله صادرات گاز در خاک این کشور مشخص و ساخت آن آغاز شود ۴ سال به طول خواهد انجامید تا این خط تکمیل شود. این درحالی است که طبق قرارداد باید در یک دسامبر ۲۰۱۴ خط لوله صادرات گاز ایران به پاکستان تکمیل شود.

این دیپلمات وزارت نفت با تاکید بر اینکه ایران هیچ گونه کمک مالی برای ساخت خط لوله صادراتی در خاک پاکستان نمی تواند به این کشور بکند، تصریح کرد: با توجه به تحریم ها نمی توانیم بودجه خط لوله یک کشور دیگر را تامین کنیم.