به گزارش پارس ، به نقل ازایسنا: پس از صعود شیرین تیم ملی به جام جهانی، آغاز لیگ برتر بهترین خبر برای هواداران میلیونی لیگ برتر است؛ اتفاقی که از روز چهارشنبه (فردا) رقم خواهد خورد.

سیزدهمین دوره رقابت های لیگ برتر فوتبال ایران در حالی از دوم مرداد برگزار می شود که حضور تیم ملی ایران در جام جهانی به طور قطع در انگیزه بازیکنان موثر خواهد بود. در حالیکه به زعم کارشناسان در این فصل می توان از استقلال، سپاهان، پرسپولیس، تراکتورسازی و فولاد به عنوان مدعیان اصلی نام برد اما نمی توان از شگفتی های احتمالی لیگ نام نبرد.

لیگ برتر ایران در این دوره پس از شش سال بار دیگر با ۱۶ تیم برگزار می شود. پر افتخارترین تیم حاضردر لیگ برتر سپاهان اصفهان با ۴ دوره قهرمانی است. پس از این تیم استقلال با سه قهرمانی در رده دوم ایستاده است.

هرچند این دوره از رقابت های لیگ مانند سال گذشته درگیر حواشی مدیران دو باشگاه تهرانی بود و هریک از آنها دیگری را به خرج های میلیاردی متهم می کردند اما در این میان سپاهان اصفهان به زعم کارشناسان فوتبال با هوشیاری بیشتری خریدهایش را انجام داده است.

دوره سیزدهم رقابت های لیگ برتر با سقوط گهر دورود، پیکان تهران، صنعت نفت آبادان و آلومینیوم هرمزگان و صعود گسترش فولاد تبریز و استقلال صنعتی خوزستان آغاز خواهد شد. در این میان ذوب آهن اصفهان نیز با پیروزی در دو دیدار رفت و برگشت برابر پاس همدان در لیگ برتر ماندنی شد.

هفته نخست لیگ برتر فوتبال ایران چهارشنبه ساعت ۲۲ با دو دیدار آغاز خواهد شد.

* پرسپولیس – تراکتورسازی

حساسترین دیدار هفته ی نخست لیگ برتر را شاگردان علی دایی و مجید جلالی در ورزشگاه آزادی برگزار خواهند کرد. علی دایی که فصل گذشته را در راه آهن سپری کرده بود و صراحتا از منتفی شدن حضورش در پرسپولیس سخن به میان آورده بود، به شکلی غیرمنتظره سکان هدایت سرخ های پایتخت رابرعهده گرفت و دست به تغییرات گسترده در این تیم زد. تغییراتی که حتی دامن کریم انصاریفرد را هم گرفت و او این فصل در تراکتورسازی توپ خواهد زد.

حساسیت دیدار این دو تیم در سالهای اخیر زیاد بوده و همواره دیدارهای این دو تیم در تهران و تبریز از دیدارهای جذاب شده است. این دو تیم پیس از آغاز لیگ یک بازی دوستانه برگزار کردند که در نهایت پرسپولیس با یک گل تراکتورسازی را مغلوب ساخت.

حضور علی کریمی و کریم انصاری فرد در تراکتورسازی که در فصل گذشته از ستون های پرسپولیس بودند به حساسیت های این دیدار خواهد افزود. هرچند که میزان تقسیم بندی احتمالی ورزشگاه آزادی میان هواداران پرسپولیس و تراکتورسازی مشخص نیست اما بدون شک حضور تماشاگران دو تیم در حساسیت این دیدار موثر خواهد بود. محمد نصرتی و جواد کاظمیان دیگر بازیکنان تراکتورسازی هستند که سابقه پوشیدن پرسپولیس را دارند و تقابلشان با پرسپولیس می تواند بر جذابیتهای این دیدار مهم بیفزاید.

در تراکتورسازی هم مجید جلالی با کوله باری از دانش و یکسال کنار ماندن از فوتبال، آمده تا رویای قهرمانی تبریزی ها را جامه عمل بپوشاند. آنها در یارگیری خوب عمل کرده اند و نمی خواهند تجربه تلخ آسیایی سال گذشته شان دوباره تکرار شود. جلالی که بعد از اختلافاتش با چراغپور، پورغلامی را بعنوان دستیارش به تراکتورسازی اضافه کرده است می خواهد با تراکتورسازی قابلیت های فنی اش را مثل دورانی که در پاس حضور داشت، مجددا اثبات کند.

* استقلال خوزستان – ذوب آهن

عبدالله ویسی پس از تجربه ی ناموفق و تلخ پیکان تهران که در نهایت منجر به سقوط این تیم به دسته پایین تر شد حالا به استقلال خوزستان آمده تا نشان دهد تجربه ی پیکانش تنها یک اتفاق بوده و قابلیت های او همان است که منجر به آسیایی شدن صبای قم شد.

ویسی با جمع کردن خوزستانی های با تجربه ی لیگ برتر و تلفیق بازیکنان جوان بومی تلاش می کند تا کم کم این استقلال را در دل هواداران استقلال اهواز جا بیاندازد. استقلال خوزستان که پس از احراز تبانی شهرداری تبریز به لیگ برتر راه یافته است در اولین گام باید برابر ذوب آهنی به میدان برود که سال گذشته را با کربکندی آغاز کرد و در نهایت و پس از اینکه چند هفته فرهاد کاظمی روی نیمکت این تیم نشست، این یاوری بود که سکان هدایتش را برعهده گرفت تا از سقوط به دسته نخست این تیم را نجات دهد اما مسئولان ذوب آهن در اقدامی عجیب پس از حفظ این تیم در لیگ برتر، لوکا بوناچیچ را به تیمشان آوردند.

شاید تجربه بوناچیچ در سپاهان و پایه گذاری سپاهان به شکل تیمی حرفه ای از دلایل این امر باشد. ذوب آهنی ها که حدادی فر و مسلمان را به هر سختی ای بود در این تیم نگاه داشتند، می خواهند از تکرار تجربه سال گذشته شان درس بگیرند و مانع از تکرار آن شوند. آنها می خواهند یکبار دیگر ذوب آهن را در فینال تورنمنت بزرگی مثل لیگ قهرمانان آسیا ببینند و از رقیب همشهریشان عقب نیافتند.

دیدار استقلال خوزستان و ذوب آهن اصفهان در حالی برگزار خواهد شد که شاید تقابل لوکا و ویسی به عنوان استاد و شاگرد از نکات جالب دیگر آن باشد.

استقلال خوزستان اولین تجربه ی حرفه ای گریش را در حالی در اهواز تجربه خواهد کرد که گام اول این تیم مطمئنا در ایجاد اعتماد بنفس برای ادامه لیگ برای شاگردان ویسی بسیار مهم و حیاتی خواهد بود.

شش دیگر این هفته روز پنج شنبه برگزار خواهد شد.