به گزارش پارس ، به نقل از باشگاه خبرنگاران، پیکارهای وزنه برداری دانشجویان (مونیورسیا ۲۰۱۳) با حضور ۱۰ هزار ورزشمار در ۲۷ رشته کشورهای مختلف به میزبانی شهر کازان روسیه برگزار شد که نمایندگان کشورمان در رشته های وزنه برداری کشتی (آزاد و فرنگی) و دو و میدانی در این رقابت ها حضور داشتند. مسابقات دانشجویان جهان در حالی به پایان رسید که شاگردان کوروش باقری نسبت به رقابت های آسیایی عملکرد ضعیف تری از خود به نمایش گذاشتند.
براساس این گزارش: اولین نماینده کاروان وزنه برداری کشورمان مجید عسگری در دسته ۶۲ کیلوگرم به مقامی بهتر از هشتمی دست نیافت که نتیجه عملکردش در حرکت یک ضرب با برداشت وزنه ۱۲۱ کیلویی پنجم شد و در ۲ ضرب هم نیز موفق به برداشتن وزنه ۱۴۵ کیلویی شد با توجه به آنکه این ملی پوش کشورمان نائب قهرمان ۲۰۱۱ آسیا و دارنده مدال نقره جوانان جهان در همان سال بود ولی این بار نتوانست عملکرد قابل قبولی را از خود به جای بگذارد در روز دوم مسابقات دانشجویان، جابر بهروزی دیگر نماینده کشورمان در دسته ۶۹ کیلوگرم به رقابت با دیگر رقبای خود پرداخت و پس از رقابتی سخت بهروزی توانست نخستین مدال نقره ای رنگ کاروان ایرا را برگردن بیاویزد که وزنه بردار چین با رکورد ۱۵۱ کیلو که رکورد جدیدی برای حرکات یک ضرب در بازی های دانشجویی جهان محسوب می شود بتواند در این دسته اول شود و جابر بهروزی در نهایت با مجموع ۳۲۲ کیلوگکرم نائب قهرمان دسته ۹۶ کیلوگرم شد.

بهروزی در مصاحبه هایش دلیل آنکه نتوانست مدال نقره خود را به طلا مبدل کند گفت: فاصله کم بین ۲ مسابقه قهرمانی آسیا و مسابقات دانشجویان باعث شد در ریکاوری خود با مشکل روبرو شوم و در حرکات آخر ۲ ضرب، نتوانستم عملکرد قابل قبولی را از خود به جای بگذارم ولی امیدوارم در مسابقات آینده از دست دادن مدال طلا را با قهرمانی هایم جبران کنم.

در روز سوم مسابقات دانشجویان جهان دیگر نماینده ایران رسول تقیان بود که با وجود اینکه نسبت به هم تیمی هایش دیرتر به محل مسابقات رسیده بود و استراحت کمی داشت موفق شد در دسته ۷۷ کیلوگرم مدال طلا را برگردن بیاویزد وی در حالی این مدال را از آن خود که به دلیل مشکلات اعزام زمانی را با اسراحت و ریکاوری نداشت.

تقیان اولین طلای کشورمان را پس از یک مدال سخت با قهرمانان المپیکی و به نام دیگر کشورها از آن خود کند.

گفتنی است، رسول تقیان قبل از رفتن به روی تخته مسابقات یکی از شانس های مدال طلای کشورمان بود وی در دومین حرکت دو ضرب از مهار وزنه ۱۹۸ کیلویی مدال طلایش را قطعی کرد تا دیگر مجبور نباشد برای حرکت سوم به روی تخته برود تا در مجموع با ۳۵۵ کیلوگرم به مدال طلای دسته ۷۷ کیلوگرم رسید و پس از این قهرمان، وزنه بردار ازبکستان و روس به ترتیب به مدال های نقره و برنز این دور از رقابت ها دست یابند.

رسول تقیان پس از این مسابقه خوشحالی خود در خصوص کسب مدال طلا را اینگونه ابراز کرد: فکر می کنم توانستم تمام تلاشهای خود و مربی ام را به خوبی جواب بدهم و بتوانم در این رقابت ها ۱۲ کیلوگرم در ۲ ضرب و ۱۸ کیلوگرم در مجموع رکورد دانشجویان در دسته ۷۷ کیلوگرم را ارتقا دهم و به اسم خود ثبت کنم.

روز چهارم رقابت های وزنه برداری در دسته های سنگین و فوق سنگین در حالی پیگیری شد که تعداد شرکت کنندگان بیشتر از اوزانهای کسب بود و کار نمایندگان کشورمان به نظر خودشان سخت تر بود اما منتقدان کشورمان نظر دیگری داشتند به اعتقاد آنها کار نمایندگان ایران نه تنها سخت بلکه آسان بود زیرا وزنه برداران کشورمان در این اوزان در تمامی مسابقات از المپیک گرفته تا آسیایی شانس اول رقم زدن قهرمانی برای ایران بوده اند.

در روز چهارم اولین نماینده کشورمان امین زارعی در دسته ۹۴ کیلوگرم به روی تخته برای رقابت با دیگر وزنه بردارهای خود رفت ولی نماینده کشورمان در حرکت یک ضرب در مکان چهارم و در حرکت دو ضرب نیز با بلند کردم وزنه ۲۰۱ کیلوگرم نتوانست هیچ جایگاهی برای خود روی سکوی قهرمانی پیدا کند و قهرمان روس با اخذ مدال طلا پرونده دسته ۹۴ کیلوگرم را بست و توانست با ثبت رکورد ۱۸۱ کیلوگرم ضمن قرارگرفتن در جایگاه نخست رکورد دانشجویان جهان را نیز یک کیلو جابجا کند.

در ادامه این گزارش؛ پس از ناکامی امین زارعی موج بدشانسی و عملکرد ضعیف دانشجویان وزنه بردار کشورمان همچنان ادامه پیدا کرد تا جایی که در دسته ۱۰۵ کیلوگرم محمدرضا براری از دور رقابت ها حذف شد و محسن بهرام زاده دیگر نماینده این دسته کشورمان هم به علت بدشانسی و با صلاحدید پزشکان از مسابقات انصراف داد.

می توان نگاهی اجمالی به عملکرد محمدرضا براری بیندازیم که ابتدا در یک ضرب با مهار وزنه های ۱۶۵ و ۱۷۰ کیلویی و انداختن وزنه ۱۷۳ کیلویی پنجم شود و در حرکت ۲ ضرب خود نیز یکبار وزنه ۲۱۰ کیلو را بالای سر برد اما نتوانست از پس وزنه ۲۱۱ کیلویی برآید و همین باعث شد از دور رقابت ها حذف شود.

محسن بهرام زاده دیگر نماینده ۱۰۵ کیلو کشورمان یک روز قبل از ورود خود به کشور کازان دچار عفونت شدید شد و طی این چند روز مسابقات در قرنطینه پزشکی کشور کازان سپری کرد.

با وجود اینکه پزشکان تلاش زیادی برای رساندن وی به حال عادی انجام دادند این ورزشکار نتوانست تمرینات مقدماتی خود را از سر بگیرد.
بیماری این وزنه بردار به قدری شدید بود که با صلاحدید پزشکان نتوانست روی تخته رود و مجبور شد بدون فرصت جدال برابر رقیبان انصراف دهد و از دور رقابتها کنار رفت.

در ادامه این رقابت ها بهادر مولایی قهرمان دسته ۱۰۵+ کیلو کشورمان در مسابقات المپیک دانشجویان جهان توانست به مدال نقره دست پیدا کند و ناکامی مسابقات قهرمانی آسیا که چندی پیش برگزار شد را جبران کند. وی در حالی با تلاشها و تمرینات مکرر توانست به مدال نقره برسد که در مسابقات آسیایی به راحتی از دور رقابت ها اوت شده بود.

گفتنی است: مولایی در حرکات یک ضرب با مهار وزنه های ۱۸۷،۱۹۳ و ۱۹۶ کیلویی به جایگاه سومی رسید در حرکات دو ضرب وزنه های ۲۳۵،۲۵۴ کیلویی را مهار کرد اما در مهار وزنه ۲۶۳ کیلویی ناکام ماند و در مجموع با حد نصاب ۳۵۰ کیلوگرم نائب قهرمانی رقابت های دانشجویان جهان را از آن خود کرد.

در این گزارش آمده است، حضور سر مربی وزنه برداری کشورمان (کوروش باقری) در کنار تیم ملی بزرگسالان و دانشجویان در مسابقات قهرمانی آسیا و دانشجویان جهان قوت قلبی برای ملی پوشان کشورمان به حساب می آمد ولی بررسی ملی پوشان در ۲ مسابقه آسیا و دانشجویان نشان می دهد که سر مربی عملکرد نوسانی از خود به نمایش گذاشته است با این وجود و با توجه به آنکه باقری در هر دو مسابقه به جوان گرایی روی می آورد و در حالیکه وزنه برداران با سابقه به خصوص المپیکی ها در هیچ کدام از پیکارها حاضر نبودند می توان عملکرد این سر مربی را قابل قبول دانست و به آن اشاره کرد تیم شش نفره کشورمان در بازیهای دانشجویی با یک مدال طلا و دو مدال نقره به عنوان نائب قهرمانی دست پیدا کند، این در حالی است که وزنه برداران المپیکی نظر دیگری دارند.

آنها می گویند اگر ما در این ۲ مسابقه توانستیم نتیجه بگیریم صرفاً به این دلیل است که سطح مسابقات نسبت به جهانی پائین تر بوده است اگر باقری بتواند در مسابقات جهانی هم به همین ترتیب عمل کند خوب است فعلاً باید منتظر باشیم آن روزها را ببینیم.

۵ نماینده وزنه برداری المپیک ۲۰۱۲ لندن در خصوص مسابقات جهانی پیش رو، پیش بینی خود را مطرح کرده اند: مسابقات جهانی برای کسب تجربه میدان خوبی نیست از آنها که نمایندگان ایران جوان و کم تجربه هستند نمی توانند در مقابل قهرمانان با تجربه حرفی برای گفتن داشته باشند.