به گزارش پارس به نقل از  فارس، تیم ملی فوتبال ایران در ماه ژوئن (خرداد) به جام جهانی ۲۰۱۴ برزیل راه یافت که خاطره آن تا سال ها در ذهن هواداران فوتبالی باقی خواهد ماند. پس از آنکه ایرانی ها جام جهانی ۲۰۱۰ آفریقای جنوبی را از دست دادند، کارلوس کی روش بار دیگر آنها را به پیشتاز منطقه آسیا بدل کرد.

پس از اوکی کردن بلیت برزیل ۲۰۱۴، تیم ملی ایران با صعود ۱۵ پله ای در رنکینگ فیفا روبرو شد تا آنها در رده پنجاه و دوم جهان و چهارم آسیا قرار گیرند.

پیروزی های پیاپی ایران در ماه ژوئن (خرداد) در دوحه آغاز شدند، جایی که گل رضا قوچان نژاد برای پیروزی مقابل این تیم کافی بود. ایرانی ها در زمین خودی چهار بر صفر و با گل های محمدرضا خلعتبری، رضا قوچان نژاد و کاپیتان جواد نکونام (دو بار) ، لبنان را هم خورد کردند.

بهترین نتیجه آنها بدون شک پیروزی مقابل کره جنوبی در اولسان بود. قوچان نژاد بار دیگر نام خود را فهرست گلزنان دیدار قرار داد که پنجمین و مهم ترین گل او برای تیم ملی بود. این پیروزی، ایران را با ۱۶ امتیاز و بالاتر از کره جنوبی در رتبه نخست جدول گروه A قرار داد تا حضورشان را در جام جهانی قطعی کند.

تمامی این اتفاق ها موجب شدند تا این تیم به بالاترین رتبه خود در طول یک سال برسد. ایران در پایان سال ۲۰۱۲ در رتبه ۵۹ قرار داشت و سال گذشته در همین زمان، رده ۶۷ را به خود اختصاص داده بود.

به وجد آمدن هواداران

حقیقت این است که ایران در آغاز رقابت های مقدماتی راهیابی به جام جهانی ۲۰۱۴ برزیل شروع خوبی نداشت. چهار امتیاز از سه دیدار ابتدایی که شامل پیروزی مقابل ازبکستان، تساوی مقابل قطر و باخت به لبنان بود.

پیروزی مقابل کره جنوبی در تهران و باخت به ازبکستان در زمین خودی موجب شد تا در زمان مناسبی موتورش را روشن کند و با به دست آوردن سه پیروزی پیاپی، برای چهارمین بار در تاریخ بتواند به جام جهانی راه پیدا کند.

در تهران و تمامی شهرهای ایران، سوت پایان بازی ایران و کره جنوبی، برابر با به وجد آمدن هواداران و شور فراوانی بود که در آنها ایجاد که منجر به برگزاری جشن شد. کی روش پرتغالی که از سال ۲۰۱۱ هدایت تیم ملی ایران را به عهده دارد، تحت تاثیر کار بزرگی که شاگردانش انجام داده بودند قرار گرفت.

« مهم ترین مسئله این نیست که شما یک رقابت را چگونه آغاز کنید، مهم این است که چطور آن را به پایان برسانید. ما موفق به انجام کاری شدیم که هر تیمی نمی تواند آن را انجام دهد. باید از تمامی شاگردانم و همه اعضای فدراسیون فوتبال که در طول این رقابت ها تلاش کردند تشکر کنم. »

در زمان بازگشت اعضای تیم ملی به ایران، جشنی در ورزشگاه آزادی با حضور محمد عباسی، وزیر ورزش و جوانان و تعداد زیادی از اعضای فدراسیون فوتبال در کنار علی کفاشیان، رییس فدراسیون فوتبال انجام شد که هواداران زیادی نیز در آن حضور داشتند.

کی روش که از خوشحالی در آسمان ها سیر می کرد گفت: می خواهم از تمامی کسانی که در طول این سفر ماجراجویانه به ما کمک کردند سپاسگزاری کنم. از اکنون باید خودمان را برای حضور در جام جهانی آماده کنیم.

سرمربی ۶۰ ساله ایران در پایان ماه ژوئن، سفری دو هفته ای به برزیل داشت تا محل تمرین و امکانات آن در زمان حضور تیم ملی ایران در جام جهانی برزیل را ترتیب دهد. حضور تیم ملی فوتبال ایران در جام جهانی ۲۰۱۴ برزیل حتی می تواند به صعود بسیار بیشتر این تیم در رنکینگ فیفا کمک زیادی کند.