مسعود اقبالی در مورد همگروهی ایران در مقدماتی جام جهانی با کره‌جنوبی ، امارات، عراق ، لبنان،  سوریه اظهار داشت:  ما باید به جام جهانی صعود کنیم و اگر مسابقات مقدماتی به صورت رفت و برگشت باشد در آنصورت در بهترین گروه قرار گرفته‌ایم زیرا تقریبا با تیم‌هایی که همسایه ما هستند همگروه هستیم و تیم ملی مسافرت‌های طولانی نخواهد داشت. فقط کره جنوبی از شرق آسیا در گروه‌ ما قرار دارد.

از نظر فنی هم روی کاغذ هم تنها مشکل با کره جنوبی است.

وی افزود: مقابل سایر تیم‌ها می‌توانیم پیروز شویم، هرچند عراق همیشه گربه سیاه کشورمان بوده و لبنان هم در دور اول مسابقات خوب بازی کرد. امارات هم تیم منسجمی است اما به راحتی می‌توانیم برابر این تیم‌ها پیروز شویم. در دور قبلی مقدماتی دیدیم که تیم ملی در فاز تهاجمی مشکلی ندارد و اما در فاز دفاعی و میانی ملی پوشان ما هنوز محک جدی نخورده‌اند و باید در این دو خط کار بیشتری شود.

اقبالی با اشاره به آغاز مسابقات در شهریور خاطرنشان کرد: دو ماه فرصت آماده‌سازی تیم ملی را داریم ونخستین مسابقه ما هم با سوریه است. باید بازی‌های تدارکاتی مناسبی قبل از شروع مسابقات داشته باشیم. اردوهای خوبی برای هماهنگی بازیکنان برگزار کنیم تا به انسجام تیمی برسیم. فدراسیون فوتبال هم باید حمایت‌های تشکیلاتی، مالی و مدیریتی مناسبی از تیم ملی داشته باشد.

مربی اسبق استقلال در مورد وضعیت فنی تیم ملی عنوان کرد: یکی از بهترین تیم‌های ملی تاریخ را بعد از انقلاب اسلامی در اختیار داریم. لژیونرهای خوبی در تیم ملی حضور دارند و بازیکنانی هم که از داخل لیگ انتخاب شده‌اند بازیکنان خوب و مستعدی هستند. به راحتی می توانیم به جام جهانی صعود کنیم، البته نباید دچار حاشیه شویم و با برگزاری اردوهای مناسب برای تیم ملی شرایط تاکتیکی و فنی تیم ملی بهبود پیدا کند.

وی در مورد اینکه در دور قبل تیم ملی هیچ بازی تدارکاتی نداشت، گفت: به نظرم باید با انجام بازی‌های تدارکاتی مناسب وارد این مسابقات شویم. اگر هم بنا به دلایل مختلف بازی تدارکاتی با تیم‌های خارجی مهیا نشد بهتر است با تیم‌های بزرگ باشگاهی خودمان مسابقه بدهیم. قبل از انقلاب هم ما تیم های منتخبی داشتیم و اکنون هم می‌توانیم تیم منتخبی از تیم‌های شاخص لیگ برتر تشکیل بدهیم و آن تیم با تیم ملی کشورمان بازی دوستانه انجام بدهد. بدون بازی تدارکاتی ممکن است شرایط تیم ملی مشکل ساز شود. برگزاری اردوهای مناسب برای تیم ملی باید در دستور کار باشد.