به گزارش پارس به نقل از مهر، مهدی تاج در نشست تخصصی مدیران عامل، سرمربیان و سرپرستان باشگاه های لیگ برتر با اشاره به لزوم برگزاری این نشست گفت: برگزاری لیگ برتر و لیگ های دسته پایین تر باید با متد و روش هایی که کنفدراسیون فوتبال آسیا و فیفا اعلام کرده اند، منطبق شوند. سازمان لیگ و فدراسیون در این راه نقش آموزشی دارند و باید دانش مربیان، مدیران، سرپرستان و برگزار کنندگان مسابقات را افزایش دهد، به همین دلیل این دوره برگزار شده است.

وی در خصوص مصوبه های اخیر AFC اظهار داشت: امسال براساس مصوبه کنفدراسیون فوتبال آسیا ۲۰ درصد بودجه باشگاه ها باید به آکادمی شامل تیم های نوجوانان، جوانان و امید اختصاص یابد، ۶۰ درصد به قرارداد بازیکنان و بقیه بودجه صرف هزینه های معمول یک باشگاه شود.

سرپرست سازمان لیگ همچنین خاطرنشان کرد: مصوبه دیگر AFC منطبق شدن تقویم رقابتهای کنفدراسیون فوتبال آسیا از جمله لیگ قهرمانان اسیا با مسابقات لیگ قهرمانان اروپا بود که این طرح به پیشنهاد ایران به تصویب رسید.

تاج همچنین یادآور شد: مطمئنا توسعه فوتبال در گرو توسعه آکادمی ها میسر می شود زیرا مهمترین بخش فوتبال قسمت پایه و آکادمی های فوتبال است. با توجه به الزامات AFC مبنی بر اینکه باشگاهها باید آکادمی داشته باشند، در حال تشکیل آکادمی برای باشگاه های لیگ برتری و لیگ یکی علاوه بر قانونی که AFC اعلام کرده، یک تکلیف است. به هر حال برخی اوقات قوانین بین المللی هستند که با توجه به ضرب الاجل شان توفیقی اجباری محسوب می شوند.

وی در ادامه تاکید کرد: باشگاه های قدرتمند و ریشه دار لیگ برتر مانند سپاهان، ذوب آهن، فولاد خوزستان، سایپا البرز مس کرمان و بسیاری از باشگاه های دیگر به خاطر داشتن آکادمی های قوی در ۱۰ تا ۱۵ سال گذشته تیم های قدرتمندی را به فوتبال ایران معرفی کردند که سال های سال با استمرار در لیگ برتر مانده اند و دیدید که سپاهان و ذوب آهن نیز به مراحل پایانی لیگ قهرمانان راه پیدا کردند.

سرپرست سازمان لیگ در پایان گفت: AFC اعلام کرده است باید ۲۰ درصد از هزینه های باشگاه ها به آکادمی ها تعلق پیدا کند که این مسئله اهمیت موضوع فوتبال پایه را نشان می دهد، به همین دلیل سازمان لیگ با دستور مسئولان فدراسیون فوتبال تصمیم گرفته باشگاه هایی که آکادمی نداشته باشند را با محدودیت های مواجه کند و باشگاه های که آکادمی داشته باشد، از سوی سازمان لیگ و فدراسیون تشویق خواهد شد.