محمد بنا در مورد اینکه چرا تصمیم گرفت فرنگی‌کاران لحظه سال تحویل در خانه کشتی باشند، اظهار داشت: برنامه‌های ما کمی از آزادکاران جلوتر است، آنها می‌توانستند دوم فروردین به خانه کشتی بیاید اما ما مسابقات‌مان نزدیک‌تر است و باید طبق برنامه پیش می‌رفتیم. این هم یکی از مهم‌ترین اردو های ما بود و در هر شرایطی حتی لحظه سال تحویل باید اردو می‌گذاشتیم. این اردو تحت فشار بود و نمی‌خواستیم به خاطر عید و هیچ مراسم دیگری اردو را تعطیل کنیم.

وی در ادامه در خصوص معرفی نفرات اعزامی به مسابقات کسب سهمیه و گزینشی تصریح کرد: بچه‌ها ماشاءالله خوب هستند و شرایط شان خوب است. انتخاب رضا گرایی برای ۶۷ کیلوگرم هم با شرایطی که داشت، کار سختی بود اما شکر خدا وضعیتش خوب است. کلا حریفان سرشناسی هم که سهمیه نگرفتند، زیادند. البته رضا توانایی روحی و ذهنی بالایی دارد، ده برابر مسابقات هم تمرین کرده و ان شاءالله که عملکرد خوبی در آلماتی خواهد داشت.

بنا که پیش از این بارها گفته بود برگزاری المپیک در هاله از ابهام است، در واکنش به تصمیم اخیر مقامات ژاپن مبنی بر برگزاری مسابقات بدون تماشاگر خارجی، خاطرنشان کرد: اینکه المپیک چگونه برگزار شود به مسئله کرونا بازمی‌گردد. باید دید در ماه‌های آینده شرایط به چه شکل پیش می‌رود، اما با این فضایی که شکل گرفته و تاکیدی که توماس باخ روی المپیک دارد، به نظر آنها مُصر به برگزاری هستند و به احتمال قوی مسابقات برگزار می‌شود. توریست هم که اجازه ورود ندارد و ظاهرا فقط ورزشکاران و عوامل درگیر در مسابقه در شرایط کاملا کنترل شده و با واکسن در توکیو حضور خواهند داشت. من فکر می‌کنم ۹۹ درصد مسابقات برگزار شود. یعنی امیدوارم که برگزار شود، واقعا بچه‌ها خیلی زحمت و سختی کشیدند.

وی ادامه داد: به آنها در اردو گفتم قبول دارم از من بدتان بیاید، مخصوصا از بهروز حضرتی‌پور که این همه در تمرینات به آنها فشار می‌آورد. همه ما دنبال هدفی هستیم که همه وجودمان را برای آن می‌گذاریم. بچه‌ها باید این فشار سنگین را تحمل کنند. واقعا حیف است المپیک برگزار نشود، این همه زحمت کشیده شده، حیف است به خاطر یک اشتباه و یا عدم برگزاری، بچه‌ها مدال نگیرند.

سرمربی تیم ملی کشتی فرنگی در پاسخ به این سوال که آیا به تیمش در المپیک امیدوار است، گفت: من همیشه آدم خوشبینی هستم، حتی در عین حال که همه عوامل منفی و بدبینانه‌ترین شکل ممکن را در نظر می‌گیرم، خوشبینم. همیشه همه راه سخت را انتخاب می‌کنم. یک زمانی فقط هدف شرکت در مسابقات است، اما ما می‌خواهیم با قوی ترین کشتی‌گیران‌مان در المپیک حاضر شویم، کسانی که ۴ دور کشتی سخت بگیرند و برنده باشند. برای رسیدن به این هدف باید سختی و فشار را تحمل کرد. این نه تنها دیدگاه من، که دیدگاه همه اعضای کادرفنی است. این بچه‌ها لیاقت شان بالاست، ما به طلا فکر می‌کنیم، آرزوی مان این است که طلای المپیک بگیریم، دو تا نقره و برنز هم اندازه یک طلای المپیک ارزش ندارد.

نایب قهرمان پیشین کشتی فرنگی جهان با تاکید بر اینکه به همه کشتی‌گیرانش امید دارد، تصریح کرد: بچه‌ها همه باید در کورس رقابت قرار بگیرند و امیدوار باشند. هر کدام سطح خودشان را می‌دانند. مهم است که این را در زمان خودش بفهمند که عازم المپیک هستند. به بچه‌ها می‌گویم کدامیک از این بچه‌ها اگر بخواهند نمی‌توانند مدال بگیرند؟ البته خیلی خوب است که توقع از تیم پایین است. از لندن که به سمت ریو می‌رفتیم، کسی شرایط را ندید که ما ۱۰ ماه تیم را در اختیار داشتیم و بعد که بحث برگشت من شد، هر کسی می‌دید می‌گفت امسال ۴ تا مدال می‌گیرید، شرایط ما را درک نمی‌کردند ولی الان آن توقع نیست. ما حالا بعد از دو برنز ریو به استقبال المپیک می‌رویم، آن زمان با سه طلای لندن به ریو می‌رفتیم. این برای ما راحت‌تر است، با این حال من به این تیم امیدوارم، به همه نفراتم.

بنا در مورد اینکه آیا در سال گذشته نقدی و یا انتقاد کشتی‌گیری او را ناراحت و غمگین کرده است، تاکید کرد: من همیشه کاری را که می‌دانم درست است انجام می‌دهم و این شعار نیست. همیشه برای دلم کار انجام می‌دهم و در هر کاری رضایت خدا را در نظر می‌گیرم به همین دلیل هیچ حرفی غمگینم نمی‌کند، چه از سوی بچه‌هایی باشد که بیرون از اردو مانده‌اند و چه آنهایی که در اردوی تیم ملی هستند. در عین حال هم همیشه حق را به ورزشکار می‌دهم که خودخواهی خودش را داشته باشد. این حقش هست که کسی را جز خودش نبیند، خصلت ورزشکار این است ولی ما به عنوان کادرفنی باید سعی کنیم بهترین تیم را انتخاب کنیم. ما پیش از جام جهانی بلگراد در تمامی اوزان مسابقه انتخابی گذاشتیم، در جام تختی شیراز هم انتخابی داشتیم، چند مسابقه هم برگزار شد. آنهایی که می گویند چرا نیستیم، باید به مسابقات دو سال اخیر نگاه کنند.

وی در خصوص اینکه تیمش در برهه‌های مختلف مسابقه انتخابی داده، ادامه داد: شاید در سال‌های گذشته می‌گفتند من فقط سوریان را در تیم می‌گذارم، این مربوط به سال‌های گذشته بود، آیا ما بعد از طلای سال ۲۰۱۴ حمید سوریان توانستیم طلای دیگری بگیریم؟ این زیرکی و توانمندی حمید سوریان را نشان می‌دهد. می‌گفتند سوریان را لای پر قو نگه می‌دارم، اما کدام پر قو؟ او ۹ ماه پوستش در اردوی تیم ملی کنده می‌شد، مسابقه بین المللی می رفت، یا امید نوروزی، یک سال گفتند برای آنها انتخابی نمی‌گذارم، درحالیکه به امید گفتم یک وزن بالاتر در جام یادگار (ره) کشتی بگیرد. آنجا همه را برد و در فینال به خاطر کسوت مهدی محمدی با او کشتی نگرفت. یا سعید عبدولی او هم یک وزن بالاتر کشتی گرفت و همه را برد. سطح آن بچه‌ها با بقیه خیلی فرق می‌کرد، ولی اکنون شرایط فرق می‌کند. الان همه بچه‌ها نزدیک به هم و مدعی هستند.

بنا در خاتمه گفت: الان سجاد عباسپور کنار پویا دادمرز تلاش می‌کند. محسن‌نژاد و نجاتی هم، طی دو سال گذشته وقت گذاشتیم و مسابقات زیادی برگزار شد. حتی قبل از رفتن آقای خادم هم به این رسیدیم که مسابقه انتخابی صرف نباشد. علیرضا دبیر هم که آمد بحث چرخه را مطرح کرد. مسابقات انتخابی ما تقریبا از دو سال گذشته برگزار شده و ما مسابقه انتخابی هم گذاشتیم و مسابقه بین المللی هم در آن گنجانده شد. در چرخه هم همین ها بود. اکنون همه بچه‌های ما خوبند. امین کاویانی‌نژاد از ۷۲ می‌آید به ۷۷ کیلوگرم، کشتی‌های خوشگلی هم می‌گیرد و بعد به علی گرایی می‌بازد. همه نزدیک به هم هستند. برای همین، برای تغییر نسل و ایجاد انگیزه، مسابقه برگزار می‌کنیم. الان هم اگر تشخیص دهم که یکی مسابقه انتخابی احتیاج ندارد و فاصله‌اش خیلی زیاد است، همان کار گذشته را انجام می‌دهم ولی امروز همه سر به سر هم می‌گذارند و برای هم مدعی هستند. در کشتی دنیا هم وضعیت به همین شکل است.