سعید اخباری پیش از دیدار دو تیم ماشین سازی و نساجی مازندران اظهار داشت: فردا تقابل دو تیم ریشه دار و پرطرفدار است.

نقطه اشتراک دو تیم هواداران فوتبال فهم و فوتبال دوست آن‌هاست. هواداران پرشور هردوتیم منتظر دیدن یک‌ بازی تاکتیکی و پرهیجان خواهند بود. هر دو تیم توسط بخش خصوصی اداره می‌شوند. واقعا جای تقدیر دارد که در شرایط سخت اقتصادی عزیزانی حاضر شدند برای جوانان، ورزش و فوتبال از جیبشان هزینه کنند. امیدواریم حضور افرادی که حاضرند از مال خودشان برای ورزش هزینه کنند تداوم داشته باشد.

وی در مورد تیم نساجی گفت: نساجی امسال تیم با کیفیتی است‌. بازیکنان خیلی خوب، ساختار هجومی خیلی خوب و دفاعی منظم دارد. کادرفنی با دانشی دارد. واقعا فردا بازی بسیار سختی داریم و بازیکنانمان می‌دانند یکی از مهمترین بازی‌های ما است. در این تقابل شش امتیازی تیمی‌موفق خواهد بود که از موقعیت های خودش استفاده کند.

سرمربی ماشین سازی ادامه داد: تیم ما حدود ۹۶ درصد نسبت به سال گذشته تغییر کرده، به جز اتابک زارعی که در تیم ما از سال گذشته مانده حدود ۲۴ بازیکن جدید آمده و زمان لازم است تا با هم هماهنگ شوند. خداراشکر در بازی‌ها بچه ها از هم شناخت پیدا کرده‌اند. ما کم هزینه پ‌ترین تیم لیگ هستیم. بازیکنانمان جویای نام و توانمند هستند که آمده‌اند حقشان را از فوتبال بگیرند و خودشان را مطرح کنند و در زمین از جان مایه می‌گذارند. وی افزود:در بازی گدشته که به مس رفسنجان باختیم آنقدر خوب بازی کرده بودند که هیچکدام از شدت ناراحتی نمی‌توانستند از زمین بلند شوند. به هرحال آمدیم یک بازی خوب انجام بدهیم‌ و امیدواریم با برد تیم ما همراه باشد. چشم امید هواداران ماشین‌سازی و مجموعه به بقای تیم است.

اخباری ضمن ابراز نگرانی از بیانیه نساجی عنوان کرد: از مسئولان برگزاری مسابقات تیم، حریف و حتی تیم خودمان عمیقا خواهش می‌کنم که کمک کنند. حالا که برای این بازی داور جوان انتخاب شده مثل ما مربیان جوان تیم‌ها، فضا را به سمتی نبریم که تمرکز داوران را به هم بریزیم. این بیانیه‌هایی که حریف در این هفته در مورد بازی‌های گذشته‌اش صادر کرده واقعا ما را نسبت به اینکه تمرکز داور تحت‌الشعاع قرار بگیرد، نگران کرده است.

وی افزود: در این ۵بازی که من بودم در ۴بازی از داوری ضربه خوردیم ولی هیچ وقت از داوری صحبت نکردیم. پنالتی ناحق علیه ما با اشتباه سهوی داور گرفته شد یا خطایی گرفتند که همان خطا گل شد اما هیچ وقت در مورد شرایط داوری صحبت نکردم. اما الان نگرانیم که این بیانیه‌ها، صحبت‌ها و احقاق‌حق‌هایی که از آن دم می‌زنند، داور بازی و مسئولان برگزار کننده را تحت الشعاع قرار بدهد. امیدوارم فصای بازی فردا کاملا جوانمردانه و به دور از مسائلی باشد که بخواهد بازی را ازحالت خودش خارج کند.

سرمربی ماشین‌سازی در‌مورد بقای این تیم در لیگ برتر، گفت: تیمی که نوپا است و ۲۴ بازیکن جدید دارد، برای هماهنگی زمان می‌خواهد.‌ با این نفرات و غیرت و شرافتی که از آن‌ها می‌بینم، اگر به همین شکل تمرین کنند و ادامه بدهند شک‌ نکنید یقینا تیم در لیگ برتر می‌ماند و شاید به رتبه‌های خیلی خوبی هم برسد. بدشانس بودیم که بعضی بازی‌ها را از دست دادیم. در تمام این بازی‌ها بازیکنانمان نشان دادند می‌توانند کارهای بزرگی انجام بدهند.

اخباری در خصوص جوانگرایی مربیان‌ فوتبال اظهار داشت: این بحث طولانی است. اما وقتی در بدنه دولت کشور ما از یک وزیر جوان و دهه شصتی استفاده شده و همچنین در خیلی از ساختارهای مدیریتی کشور از جوانان استفاده شده که اکثر اوقات هم مثبت بوده، چه اشکالی دارد این اتفاق در مربیگری بیفتد؟ مربیانی که سواد و دانش را تزریق کردند. در دنیا می پ‌بینید که الان سن واقعا یک عدد است. چه در مدیریت، چه در مربیگری و چه در بازیکنان. در لیگ‌ بازیکنی داریم که حدود ۳۸ سال دارد و شاید از جوانان بهتر کار می‌کند. نمی‌توانیم در مورد سن قضاوتی داشته باشیم که یک نفر با چه سنی بهتر یا بدتر است.

سرمربی ماشین سازی گفت: به مربی جوان باید مهلت و امکانات سخت افزاری داد و از او حمایت کرد. باید برایش بره‌ای را در نظر بگیرند. اگر تحت فشار بگذارند قطعا جوابگو نیست اما اگر زمان بدهند خیلی از مربیان جوان ما می‌توانند موفق شوند. در‌مورد خودم نمی‌گویم. فرق سابقه و تجربه در‌کشور ما متاسفانه هنوز کامل تشریح نشده، برخی فکر‌ می‌کنند سابقه زیاد با تجربه یکسان است. ممکن است فردی در‌چندسالی که حتی به صورت کوتاه کار کرده تجربه‌اش از فردی که سابقه زیاد دارد، بیشتر باشد.

اخباری تصریح کرد: نمی‌توانیم این را ملاک قرار بدهیم. در دوازده سالی که در لیگ‌ برتر بودم با مربیان‌ بزرگی‌ مثل رسول کربکندی، مهدی تارتار، عبدالله ویسی، سیروس پورموسوی، حمید استیلی، جلال چراغپور، وینگو بگوویچ، فراز کمالوند، فرهادکاظمی و مجید جلالی کار کردم. افتخار شاگردی این عزیزان را داشتم و سعی کردم از هرکدام مطلبی یاد بگیرم. رسالت اصلی ما به عنوان مربی تزریق دانش و سبک به بایکنان نسل جوان است.

وی افزود: فکر می‌کنم فاصله سنی کم و رفاقتی که بین بایکن و مربی ایجاد می‌شود دارای مزیت‌هایی است. ممکن است معایبی هم داشته باشد ولی در هر صورت باید اجازه بدهند این فضا در کشور از سطوح بالاتر مثل مدیریت کلان تا پایین‌تر ایجاد شود. این جریان به بهتر شدن فوتبال کمک می‌کند.