به گزارش پارس ، به نقل از سایت رسمی فدراسیون کوهنوردی امروز (یکشنبه) با بیان این خبر اعلام کرد که در این صعود کوهنوردانی از کشورهای چین، روسیه، اوکراین و ایران حضور داشتند که در کمپ اصلی نانگاپاربات مورد حمله یک گروه تروریستی قرار گرفتند.

اخبار منتشر شده در پایگاه himalayan times از کشته شدن ۱۰ کوهنورد در این حادثه تروریستی که ساعت یک بامداد امروز (یکشنبه) رخ داد، حکایت دارد. در میان کشته شدگان ۵ اوکراینی، ۳ چینی، ۱ نفر روس و ۱ نفر راهنمای پاکستانی دیده می شود.

  در پی این حمله تروریستی، ارتش پاکستان وارد عمل شده تا جان کوهنوردان باقیمانده را نجات دهد.

پس از این حادثه تروریستی فدراسیون کوهنوردی و صعودهای ورزشی ایران در اطلاعیه ای اعلام کرد که  « مهدی قلی پور» کوهنورد ایرانی که به صورت مستقل و شخصی بر روی ارتفاعات این قله تلاش می کند به همراه « تونچ فیندیک» (کوهنورد ترکیه ای) و یک کوهنورد نپالی که در کمپ ۲ این قله بوده اند هم اکنون در سلامت کامل هستند.

در عین حال خبرگزاری رویترز نیز در گزارشی اعلام کرد که گروه شبه نظامی پاکستانی موسوم به" جندالله" مسئولیت این حمله را رسماً برعهده گرفته و هشدار داده است؛ این اقدامات خصمانه نسبت به خارجی ها تداوم خواهد داشت!

" نانگاپاربات" در شمال پاکستان و در غرب هیمالیا واقع شده است. این قله نهمین قله بلند دنیا و دومین کوه مرتفع پاکستان (پس از K۲) است. جبهه جنوبی این کوه بلندترین جبهه سنگی دنیاست که از کمپ اصلی بیش از چهار کیلومتر بلندا دارد و تا به امروز تنها ۴ صعود از طریق رخ جنوبی با موفقیت همراه بوده است.