به گزارش پارس نیوز، 

مرسی‌ساید، آنفیلد، KOP و لوئیس سوارس. خاطرات خوش آنفیلد محال است از یاد ستاره اروگوئه‌ای خط حمله بارسلونا برود که حالا در ۳۲ سالگی تبدیل به بازیکن باتجربه‌ای شده. او حتی سال‌های پس از ترک لیورپول، این باشگاه را فراموش نکرد و آن‌قدر به تیم سابقش علاقه‌مند هست که چند مرتبه به ملوود، زمین تمرینی سرخ‌های مرسی‌ساید سر بزند. چیزی تا نیمه‌نهایی لیگ قهرمانان اروپای این فصل باقی نمانده و سوارس با پیراهن آبی‌واناری باید برابر لیورپول قرار بگیرد. هفته آینده هم به انگلیس سفر خواهد کرد تا در آنفیلد برابر تیم سابقش به میدان برود. به همین مناسبت «سید لاو» خبرنگار نشریه «گاردین» به بارسلونا سفر کرده و گفت‌و‌گوی جالبی با لوئیس سوارس درباره روز‌های حضورش در آنفیلد، بازگشت به مرسی‌ساید، لذت بازی کنار لیونل مسی و مسائل دیگر داشته است که بخش‌هایی از آن را در ادامه می‌خوانید.

با خانواده در آنفیلد
لوئیس سوارس خیلی زودتر از دیگر بازیکن‌ها قبل از تمرین، خودش را به زمین تمرینی تیم می‌رساند. بازی‌های مهمی در پیش است، از جمله جدال برابر لیورپول در نیمه‌نهایی لیگ قهرمانان اروپا. این رویارویی سوارس را به آنفیلد می‌برد؛ جایی که خودش می‌گوید دوران حرفه‌ای‌اش در آن تعریف شد. در واقع این بازی کل خانواده سوارس را به لیورپول بازمی‌گرداند. لوئیس در این باره می‌گوید: «بچه‌های من هیچ‌وقت برای دیدن بازی‌های لیگ قهرمانان نمی‌آیند، اما می‌خواهند این یکی را ببینند.» سوارس در حال ریختن آب جوش و درست کردن چای ماته از فلاسک مخصوص خودش است که عکس همسرش سوفیا و فرزندانش دلفینا، بنجامین و لائوتارو روی آن نقش بسته و ادامه می‌دهد: «درباره آنفیلد با سوفی صحبت می‌کردم که بچه‌ها گفتند «ما هم می‌آییم» و همه ما خواهیم رفت، به‌جز لائوتی که به تازگی ۶ ماهه شده. بنجا آن زمان خیلی کوچک بود، اما در لیورپول متولد شد و می‌داند اولین ورزشگاهی بوده که رفته. عکس‌هایش را دیده است. بخشی از بچگی دلفی آنجا بود، وقتی فوتبال او را هیجان‌زده می‌کرد. او یادش می‌آید همه‌چیز به چه شکل بود و آواز «هرگز تنها قدم نخواهی زد» را به یاد دارد. پس برایش قابل تصور است.» لوئیس سوارس درباره دیدار مجدد دوستانش در لیورپول هم می‌گوید: «احساس عجیبی خواهد بود، اما دوست‌داشتنی است. من جیمی کرگر را در اولدترافورد دیدم و او هیجان‌زده شد. جردن هندرسون هنوز هم آنجاست. اینکه کادر باشگاه را می‌بینم خوشحالم می‌کند. حتی پیامی از خانمی که در غذاخوری ملوود کار می‌کرد دریافت کردم که گفته می‌خواهد بچه‌ها را ببیند. او همیشه از دلفی مراقبت می‌کرد و او را با خودش به آشپزخانه می‌برد. از بازگشت به آنجا خوشحال می‌شوم.»

 

در زمین رفاقتی نیست
اما پس از آن یک بازی وجود خواهد داشت، نبردی برای جنگیدن. «شما اینجا من را خونسرد و آرام می‌بینید، اما وقتی بازی می‌کنم کاملاً متفاوت خواهم بود.» سوارس با لبخند صحبت‌هایش را ادامه می‌دهد: «من برای بارسلونا بازی می‌کنم و می‌دانم اهداف ما چیست. هنگامی که در حال بازی هستیم هیچ دوستی و رفاقتی وجود دارد و هیچ‌یک از خاطرات دوست‌داشتنی را به یاد نمی‌آورم. این همان راهی است که من به‌عنوان یک بازیکن می‌روم، همه می‌دانند.» لیورپولی‌ها می‌دانند او برای قهرمانی در لیگ برتر تلاش کرد و پس از آن تساوی ناامیدکننده برابر کریستال‌پالاس در سلهرست‌پارک از ناراحتی سرش را در پیراهنش فرو برده بود.

قهرمانی لیورپولِ ما، ارزشمندتر از لیورپول فعلی
سناریوی عالی برای سوارس این است که در فینال با یکی دیگر از باشگاه‌های سابقش یعنی آژاکس رودررو شود و آن را «باورنکردنی» توصیف می‌کند. بارسلونا سه‌گانه به دست می‌آورد یا لیورپول قهرمان لیگ برتر می‌شود؟ سوارس در واکنش به این اتفاق‌ها می‌گوید: «هرچه خدا بخواهد.» لیورپول بعد از جدایی او بیش از هر زمان دیگری به قهرمانی در لیگ برتر نزدیک شده است. مهاجم بارسلونا در این باره هم بیان می‌کند: «من می‌فهمم به آن‌ها چه می‌گذرد و آسان نخواهد بود، اما فکر می‌کنم زمان ما مسئله یا حالا یا هیچ‌وقت در میان بود. ما آن زمان نزدیک به قهرمانی لیگ برتر بودیم و هیچ‌گاه تیمی به این خوبی نداشتیم. حالا هر بازیکنی می‌خواهد به لیورپول برود و فرق کرده است. اگر ما قهرمان لیگ برتر می‌شدیم فکر می‌کنم از کاری که تیم فعلی انجام داده دستاورد بزرگ‌تری کسب کرده بودیم.» سوارس در ادامه به تمجید از ستاره‌های خط حمله لیورپول (صلاح، مانه و فیرمینو) پرداخته و می‌گوید: «۳ بازیکن جلویی آن‌ها بسیار سریع، تکنیکی و بااستعداد هستند. بازیکن‌هایی هستند که تفاوت را ایجاد می‌کنند و نتایج لیورپول به آن‌ها بستگی دارد. از آن دسته بازیکن‌هایی که شما دوست دارید با آن‌ها بازی کنید. با سطحی که از باشگاهی مثل لیورپول انتظار می‌رود، ساخته شدن برای قهرمانی در لیگ برتر و لیگ قهرمانان.»

 

بهترین شماره ۹ بارسلونا
آن شب در سلهرست‌پارک در سال ۲۰۱۴ شانس قهرمانی لیگ برتر برای سوارس عملاً از دست رفت، اما او بهترین بازیکن فصل شده بود با این حال به طرز شگفت‌آوری قهرمانی در دوران حرفه‌ای‌اش کم داشت؛ یک قهرمانی در لیگ هلند، یک جام حذفی هلند و یک قهرمانی جام اتحادیه انگلیس. ولی در بارسلونا همه‌چیز تغییر کرده و این فصل موفق شد چهارمین قهرمانی‌اش در ۵ فصل را به دست آورد. ۱۷۶ گل برای تیمش زده و شانس دارد به قهرمانی‌های بعدی هم برسد. لوئیس با شنیدن عدد ۱۷۶ تعجب می‌کند، چراکه گل در اولدترافورد برابر منچستریونایتد را هم به نام خودش زده است! او ۱۱ گل در ال‌کلاسیکو زده و در فصول اخیر حتی در لالیگا بیش از کریستیانو رونالدو گلزنی کرده. تنها لیونل مسی آمار بهتری از او داشته. سوارس در واکنش به این آمار و اینکه با وجود آن زیر سایه مسی و رونالدو قرار گرفته، بیان می‌کند: «شاید آن‌ها بازیکنانی با بازاریابی بهتر باشند. من نمی‌توانم سینه سپر کنم و بگویم بهترین شماره ۹ هستم یا بارسلونا هیچ‌وقت شماره ۹ بهتر از من نداشته است یا چیزی شبیه به این. اعداد خودشان گویا هستند. می‌دانم تنها بازیکنی هستم که در ۵ سال گذشته کفش طلا را از مسی و رونالدو گرفته است.» در واقع لوئیس سوارس در یک دهه اخیر ۲ مرتبه توانسته کفش طلا را ببرد و فقط در تاریخ باشگاه بارسلونا ۴ بازیکن بیش از او گلزنی کرده‌اند که تنها لیونل مسی بین بازیکنان حال حاضر بالاتر از اوست.

رابطه با مسی
درک متقابل سوارس با مسی باعث شده یک زوج خوب باشند، چون آن‌ها بیرون از زمین هم دوستان خوبی هستند و حتی همسایه‌اند. بچه‌های‌شان هم در یک مدرسه تحصیل می‌کنند و همسران‌شان با یکدیگر کار مشترک راه‌اندازی کرده‌اند. وقتی سوارس در ال‌کلاسیکو ماه اکتبر گذشته برابر رئال مادرید هت‌تریک کرد لئو همراه فرزندانش تماشاگر درخشش او بود. سوارس با تمجید از مسی می‌گوید: «هنوز چند سال مانده تا همچنان از بازی لئو لذت ببریم.»

فوتبال در انگلیس فرهنگ متفاوتی دارد
لوئیس سوارس در ادامه درباره تفاوت فوتبال انگلیس با اسپانیا هم می‌گوید: «خیلی خیلی متفاوت هستند. فوتبال انگلیس به طور کلی یک فرهنگ متفاوت دارد. چیزی که باید انجام دهید این است که یاد بگیرید چطور با آن زندگی کنید.» البته سوارس می‌گوید برای او تطبیق پیدا کردن با شرایط جدید سخت نبوده: «فکر نکنم در روش بازی‌ام خیلی تغییر داده باشم. وقتی آمدم می‌دانستم نیمار و مسی در دو سمت من هستند. مجبور بودم کمی بیشتر در زمین از دست یارگیرم فرار کنم.» سوارس در پایان هنوز در فکر آن گلِ اولدترافورد است، در حالی که آمار می‌گوید از سپتامبر ۲۰۱۵ در لیگ قهرمانان خارج‌از‌خانه گلزنی نکرده و امیدوار است در آنفیلد این طلسم را بشکند. او در این باره هم می‌گوید: «مردم در این مورد صحبت می‌کنند و اینکه در ۳ یا ۴ سال خارج‌از‌خانه گل نزده‌ام برجسته شده است، اما از ترس آن هیچ‌وقت از خواب نمی‌پرم و نگران هم نیستم.»