به گزارش پارس نیوز، 

عباس ترابیان در دوران حضور کی روش در فوتبال ایران مدتی سرپرست تیم ملی فوتبال ایران بود. این چهره که سابقه ای دو دهه ای در ساختار مدیریتی فوتبال ایران دارد، در دی ماه 1397 بود که به دلیل قانون بازنشستگی از سمت خود به عنوان رئیس کمیته فنی و توسعه فوتسال فوتبال ساحلی استعفا داد.

با ترابیان در مورد موضوعات مختلفی از جمله مطرح شدن نام کلینزمن برای حضور در ایران، زوایای پنهانی از دوران حضور در تیم ملی ایران و همینطور مطرح شدن نام برانکو در تیم ملی صحبت کرده که در ادامه می توانید صحبت های خواندنی او را دنبال کنید.

فدراسیون اینقدر عاقل است که دنبال کلینزمن نرود

در مورد مربی تیم ملی مسئولان فدارسیون خودشان باید صحبت کنند. بعید می دانم کلینزمن گزینه آنها باشد. فدراسیون اینقدر عاقل است که مربی ای که دو سال بیکار بوده را انتخاب نکند. مربی وقتی دو سال بیکار بوده، باید فکر کنید چرا دو سال اینگونه بوده.

هنوز کپی پاسپورت اریکسون را دارم

زمانی که ما دنبال مربی بودیم و مامور این کار بودم، تاکید داشتیم مربی ای بیاید که به روز باشد و از برنامه های روزانه فوتبال به دور نباشد. هنوز کپی پاسپورت اریسکون را دارم. می خواهم برای شما مثال بزنم یکی از دلایلی که آقای اریکسون را اصلا نپذیرفتیم، این بود که علیرغم سابقه ای که داشت مدتی بیکار بود و ما دیگر وارد نشدیم. شما الان موفقیت قطر را در چه می بینید؟ مربی باید ضمن اینکه کوچ می کند، تمرین دهنده خوب هم باشد. یعنی خودش بازیکنان را تمرین دهد وگرنه که روی کاغذ حرف زدن اهمیتی ندارد.

اسامی ای که برای تیم ملی مطرح می شود، رد گم کنی است

این اسامی مطرح شده از طرف بعضی ها است به خاطر منافعی که دارند. بعضی مواقع این اتفاق می افتد و یک عده ای شایعه ای درست می کنند که آن گزینه هایی که می خواهند را در آرامش بررسی کنند.

ملاک های اصلی برای انتخاب جانشین کی روش؟

یک چیزی که باید خیلی مهم باشد اینکه بلاهایی که کی روش به سر ما آورد، دیگر تکرار نشود. مربی باید بداند کجا می آید و شرایط ما رابداند. قطعا مربیان مطالعه می کنند در مورد جایی که می خواهند بروند. من چند روز پیش کاغذهایم را زیر و رو می کردم. ما تمام بایدها و نباید های یک مربی را در قرارداد کی روش لحاظ کرده بودیم ولی هر جا که باید پیاده می کردیم، نکردیم و هر جا که باید او پیاده می کرد چند برابر پیاده کرد.

نتوانستیم کی روش را مدیریت کنیم

باید مربی ای بیاوریم که بتوانیم او را مدیریت کنیم. یکی از بزرگترین ضررهایی که با کی روش کردیم این بود که نتوانستیم او را مدیریت کنیم. البته در قرارداد ذکر شده بود، در کنار شما باید یک یا دو مربی ایرانی به شکل فنی کارها را مثل خودت جلو ببرند، ولی نتوانستیم برای او جا بیاندازیم. اینکه در برنامه ریزی و انتخاب تاکتیک ها باشند و بدانند با چه تفکری این کار انجام می شود. کی روش آمده و کلی پول گرفته و هیچ اثری از او نمانده. ما باید دقت کنیم مربی ای بیاوریم که از نظر اخلاقی با ما کار کند و از او نترسیم. ما هم به کی روش پول می دادیم و هم از او می ترسیدیم.

کی روش می گفت برای ایران می میرد ولی ..

اگر مربی ای می خواهیم بیاوریم برویم، باید ببینیم با خانواده اش چطور رفتار می کند. ببینیم یک مربی چقدر انسان است و به عواطف انسانی اهمیت می دهد. کی روش می گفت برای ایران می میرد و بعد می گفت تغییرات یورو و دلار را من تعیین می کنم. قرارداد کی روش در قسمت دوم به یورو بود؛ می گفت اگر یک زمانی ارزش دلار از یورو بالاتر رفت، میزان تغییر را باید بدهید. من گفتم که ببخشید مگر ما در بازار تغییر ایجاد می کنیم، که مابه التفاوت را پرداخت کنیم. این به خاطر تغییرات جهانی است و سرمایه دارها ایجاد می کنند.

اسبی آوردیم که اصلا نتوانستیم آن را زین کنیم

چنین آدمی بود که برای پول سینه می زد و رفتارهای بدی با مربیان ما داشت. ایشان اینقدر وقاهت داشت که برای برخی در تیم ملی لقب گذاشته بود. مثلا یکی را با عنوان خرس صدا می کرد. به نظر من تقصیر خودمان بوده است.

خسرو والی زاده نتوانست با کی روش کار کند

یکی دیگر از ایرادات دیگر که در مورد کی روش انجام دادیم، این بود که در تمام کارهای اداری ما هم دخالت می کرد. این اصلا قبول نیست. مربی باید کارهای فنی بکند نه اینکه در کارهای اداری دخالت کند و برای کار رسانه ای یک فرد خارجی بیاورد. ما خودمان بچه های بین المللی در سطح رسانه داریم. خودم آقای خسرو والی زاده را به ایشان معرفی کردم. ایشان یکی از اساتید فن است، ولی اینقدر کی روش با او برخورد کرد و ایشان هم نمی آید برای پول و دلار هر توهینی را بپذیرد. در همه چیز دخالت می کرد و این بود که برای همه آدم های فدراسیون تصمیم می گرفت.

کی روش برای بازی های تدارکاتی بیزنس می کرد

یکی دیگر از معضلات بزرگ ایران با ایشان این بود که نمی گذاشت فدراسیون وارد تدارک بازی های دوستانه شود و معلوم نیست چه بیزنسی می کرد. تیم های خنده داری می آورد، تا همه آنها را ببرد. در حالی که زمان قطبی و منصوریان با برزیل و روسیه بازی کردیم و حتی روسیه را در امارات بردیم. به برزیل هم باختیم که طبیعی بود ولی ایشان هیچ وقت با تیم گردن کلفت حاضر نبود بازی کند و خودش همه کارها را می کرد.

کی روش با نام بین المللی اش به تیم ما شخصیت داد

تنها چیزی که ما از کی روش بردیم اینکه با نام بین المللی او به شکلی به تیم ملی شخصیت داد. دوم اینکه خودش تمرین دهنده بود و به خاطر اینکه می خواست حتما موفق شود، بچه های ما را در تیم های دیگر دنیا پیدا می کرد. این ها چیزهای خوب بود ولی در مجموع با توجه به پولی که صرف کردیم نتیجه این بود. یعنی نتیجه مطلوبی که در رده های فیفا بالا بیاییم نشد؛ بازی دفاعی داشتیم. در جام جهانی 2014 فکر می کردیم بوسنی را می بریم ولی دیدید که چه شد و نمی توان با بازی دفاعی و اتوبوسی فوتبال زیبا انجام داد.

نخبه گری بچه های خودمان فراموش نشود

یک چیز دیگر که ما به آن توجه نمی کنیم، نخبه گری بچه های خودمان است. گلی که آقای قوچان نژاد به کره جنوبی زد، هیچ جا رقم نمی خورد. این یک اتفاق بود، ولی به نفع کی روش رقم خورد. بعد از آن او را کنار گذاشت و دیگر کسی راجع به او حرف نزد. سیدجلال را در شرایط آرمانی کنار گذاشت. این نشان می دهد همه چیز این نبوده؛ اگر بیرانوند پنالتی می گیرد این به حساب مربی نیست. اگر اینطور بود که مربی دروازه بان ها را از دبی اخراج نمی کرد.

کی روش به بازیکنان دستور مصاحبه علیه افراد دیگر را می داد

من نفهمیدم. ایشان روی بعضی بازیکنان حساب ویژه ای باز می کرد و بعد هم با کمال بی معرفتی آنها را حذف می کرد. بین همه بازیکنان هم این اتفاق افتاد. بودند کسانی که ایشان به آنها دستور می داد، که بگویید این لباس مزخرف است و وقتی همان کمپانی شخصا 100 هزار دلار به کی روش داد، گفتند همه چیز خوب است. شما بازیکنانی که در این مورد مصاحبه کردند را یادتان است. این بازیکن ها در مورد بعضی آدم ها هم مصاحبه کردند ولی درست در اوج آمادگی کنار گذاشته می شدند.

هیچ وقت فدراسیون برانکو را مربی نمی کند

به نظر من آقای برانکو را به هیچ وجه برای تیم ملی نمی گذارند. مربی بسیار خوبی است و ابعاد ایران را می شناسد. مثل ایرانی زندگی می کند و با سختی های ما کنار آمده و از نظر اخلاقی یک انسان فوق العاده است. ضمن اینکه یک باشگاه بزرگ را به آرامش رسانده و فدراسیون هیچ وقت کاری نمی کند که صدای پرسپولیسی ها را دربیاورد. به هیچ وجه آقای برانکو مربی تیم ملی نمی شود و دولت چنین کاری نمی کند.

مدیریت کرانچار را نپسندیدم

کرانچار مربی‌ای است که به درد تیم های پایه می خورد. نمی دانم چه تصمیمی در خصوص او وجود دارد، ولی مدیریت نیمکتش را نپسندیدم. نیمکت را مال خودش نکرده بود. کی روش بد بود ولی اینگونه مدیریت هایش خوب بود. چقدر فدراسیون جریمه های فحش او را پرداخت می کرد.