به گزارش پارس نیوز، 

دربی 89 در تعطیلات نوروز برگزار شد اما بدون‌شک این دیدار هم مثل دربی‌های گذشته ناگفته‌هایی دارد که می‌تواند تا روزها و حتی هفته‌های بعد جذابیت خاص خود را داشته باشد. با توجه به تعطیلات نوروزی، این فرصت دست داد تا تقریبا یک هفته بعد از این دیدار سراغ اشکان خورشیدی، داور این دیدار برویم و ناگفته‌های قضاوت این مسابقه را از وی پرس‌وجو کنیم. متن مصاحبه با داور دربی 89 را در ادامه می‌خوانید.

برای اولین‌بار دربی را قضاوت کردید. واقعا نسبت به سایر مسابقات متفاوت بود؟

شرایط دربی با سایر دیدارها فرق می‌کند. این دیدار یک جو مهیج و قشنگ دارد که برای اولین‌بار آن را تجربه کردیم و از اینکه این دربی یک دیدار خوب و زیبا از آب درآمد، از قضاوت در آن لذت بردم.

در اعلام پنالتی برای استقلال به نظر می‌رسید تعدد داوران و اعلام آرای متفاوت از سوی هرکدام از آنها باعث سردرگمی برای گرفتن تصمیم نهایی برای شما شد. به نظرتان افزایش داوران و همچنین ایجاد VAR در این‌طور موارد برای داوران دردسرساز نمی‌شود؟

هم VAR و هم داوران پشت دروازه باعث می‌شود داور با چشم‌های بیشتری به قضاوت بپردازد و قطعا جمله این موارد باعث می‌شود اشتباهات کمتر و کمتر شود. ما با آموزش‌هایی که می‌بینیم باید یاد بگیریم چگونه تقسیم وظایف کرده و بتوانیم صحنه‌ها را به‌خوبی دیده و به هم کمک کنیم. درباره این بازی هم تمامی دوستان همه تلاش خود را کردند تا به ما برای داوری در دربی کمک بکنند که البته در بسیاری از صحنه‌هایی که در محوطه جریمه رخ داد، طبق تقسیم وظیفه‌ای که از قبل انجام داده بودیم، به بنده کمک کردند. قطعا اگر سیستم کمک‌داور ویدئویی هم جا بیفتد، می‌تواند به کاهش قابل‌توجه اشتباهات داوری در فوتبال کمک کند و حتی می‌تواند تاثیر بیشتری از کمک‌‌داوران پشت دروازه داشته باشد.

تعداد زیاد داوران در بازی‌های رسمی به اندازه بازیکنان یک تیم فوتبال رسیده.

درست است و اتفاقا در یکی از دیدارها قرار شد یکی از داوران در پست هافبک چپ به میدان برود و دیگری مدافع باشد و من هم به‌عنوان مهاجم بازی کنم. (با خنده). در هر صورت همه این موارد برای آن است تا اشتباهات داوری به حداقل برسد.

کمی درباره صحنه پنالتی و اعتراضاتی که به‌همراه داشت، صحبت کنید.

زمانی که خطا رخ داد، نزدیک صحنه بودم و دیدم پای بازیکن استقلال را زدند و همان لحظه با یقین اعلام پنالتی کردم. در واقع به پنالتی مطمئن بودم و با قاطعیت آن را اعلام کردم. همان لحظه دیدم کامیابی‌نیا با بی‌احتیاطی پای حریف را قیچی کرد.

تصمیمی که البته اعتراض پرسپولیسی‌ها را به‌همراه داشت.

در هر صورت این اعتراضات دیگر در فوتبال ما اپیدمی شده است. وقتی یک تصمیم حساس گرفته می‌شود متاسفانه بازیکنان چون در جریان بازی هستند شاید نتوانند آن چیزی را که داور می‌بیند به‌درستی دیده و آن را تشخیص دهند. ما قضاوت می‌کنیم و آنها فوتبال بازی می‌کنند و شاید صحنه‌ها را آن‌طوری که ما می‌بینیم، آنها نبینند. به‌خاطر همین بعد از اعلام ضربه هجمه‌ای به وجود آمد که ما توانستیم به کمک دوستان آن را مدیریت کنیم تا مراحل تشریفات زده‌شدن پنالتی انجام شود.

بعد از اینکه پنالتی گل نشد، واکنش بیرانوند هم جالب بود.

در هر صورت آن‌طور که گفتم، چون او در جریان بازی بود، صحنه‌ای را که من دیدم، او قطعا ندیده است. او نظرش را گفته و ما هم براساس اعتراضی که کرد، جریمه‌اش کردیم.

استقلالی‌ها هم نسبت به تکرار پنالتی اعتراض داشتند.

شما اگر فوتبال روز دنیا را هم ببینید، وقتی بازیکن یک گام وارد می‌شود، هیچ‌وقت پنالتی را تکرار نمی‌کنند مگر اینکه خیلی واضح باشد یا اینکه دروازه‌بان خیلی جلو بیاید که در این صحنه این اتفاق نیفتاد. هرچند با قانون جدید دیگر این مسائل هم به پایان می‌رسد.

برای خودتان دربی با بازی‌های دیگر فرقی داشت؟

این بازی هم مانند بازی‌های دیگر بود اما شرایط آن با توجه به حضور تماشاگران یک مقدار خاص است. البته بنده چندین‌بار در ورزشگاه‌هایی که مملو از جمعیت بود، به قضاوت پرداخته‌ام ازجمله در همین تهران یا تبریز. با این حال شرایط دربی به‌خاطر حساسیت و هواداران دو تیم با سایر بازی‌ها تفاوت داشته و جو خاص مربوط به خود را دارد و این تجربه جالبی بود.

و جالب‌تر اینکه گمانه‌زنی‌ها از 3 ماه پیش نسبت به اینکه داور دربی شما هستید، آغاز و درنهایت هم محقق شد.

همه بچه‌های ما توانمند هستند و توانایی قضاوت در این دیدار را دارند. ان‌شاءالله بستری فراهم شود تا همه آنها بتوانند این دیدار را قضاوت کنند.

برخورد هواداران دو تیم چطور بود؟

یک تشکر ویژه باید از بازیکنان و کادرفنی دو تیم داشته باشم. البته فقط در یک صحنه اتفاقی رخ داد که با توجه به حساسیت مسابقه و کرکری‌هایی که وجود داشت، آن هم طبیعی بود و خیلی زود مدیریت شد، اما در مجموع بازیکنان دو تیم همکاری خوبی داشتند و واقعا فوتبال بازی کردند.

پس جو خوبی برای شما وجود داشت.

بله؛ واقعا بدون اغراق باید از طرفداران دو تیم تشکر کنم که در این دیدار هواداری را رعایت کرده و حتی یک مورد فحاشی و توهین به بازیکنان یا تیم داوری را بنده نشنیده و مشاهده نکردم.

مصاحبه مسئولان استقلال قبل از بازی و درخواست آنها برای انتخاب داور خارجی در روحیه شما تاثیرگذار نبود؟

به نظرم دوست داشتند این دیدار بدون‌حاشیه باشد و مشکلی برای هیچ‌کس ازجمله داوران پیش نیاید و حتما از این پیشنهاد نیت‌شان خیر بوده است که شکر خدا با حمایت کمیته‌داوران و انرژی مثبتی که همکاران و پیشکسوتان داوری دادند، سعی کردم تمرکز مناسبی برای این دیدار داشته باشم و بتوانم کارم را به نحو احسن انجام دهم.

البته باید پذیرفت دوره حضور داوران خارجی در دربی به سر آمده!

دقیقا به نکته خوبی اشاره کردید. داوران ما توانمند هستند و واقعا در آسیا و حتی دنیا می‌بینید که گل سرسبد داوران آقای فغانی هستند و سایرین هم چه بین‌المللی و چه بقیه از توانمندی‌های بالایی برخوردار هستند و این خیلی قشنگ نیست که به‌خاطر یک بازی دربی بخواهیم از خارج از کشور داور بیاوریم. حالا مباحث مالی هم به‌خاطر شرایط بد اقتصادی که وجود دارد هم بماند.

ناظر بازی چه نمره‌ای به شما داد؟

نمی‌دانم چون این نمرات محرمانه است.

خودتان چه نمره‌ای به قضاوت‌تان می‌دهید؟

من نباید به خودم نمره بدهم، نمره را باید ناظر مسابقه و کمیته‌داوران بدهند اما از قضاوت خودم راضی بودم.

قضاوت در دربی سقف آرزوهایتان بود؟

سقف آرزوهای یک داور می‌تواند خیلی بالاتر از آن باشد که دربی کشورش را قضاوت کند.

اما این دیدار هم برای خیلی از داوران می‌تواند یک رویا باشد.

قبول دارم یکی از آرزوهای هر داور می‌تواند قضاوت در دربی باشد و من هم توانستم به یکی از آرزوهایم جامه عمل بپوشانم. با این حال دربی سقف آرزوهایم نبود اما شرایط برای من به‌گونه‌ای است که فعلا نمی‌توانم در سطوح بین‌المللی قضاوت کنم.

به خاطر سن و سال‌تان؟

بله. طبق قوانین AFC محدودیت سنی دارم، هرچند فیفا قانون سن را برداشته است.