به گزارش پارس نیوز، 

شهرآورد همواره از حساسیت بالا و انکار ناپذیری در سطح فوتبال جهان برخوردار است و در لیگ های کشورهای مختلف، تقابل تیم های همشهری نگاه ها را مجذوب خود می کند.

دیدار اینتر و آث میلان در ایتالیا، سلتیک و گلاسگو رنجرز در اسکاتلند، بوکاجونیورز و ریورپلاته در آرژانتین، اتلتیکو و رئال مادرید در اسپانیا، شالکه و بورسیادورتموند در آلمان، منچسترسیتی و منچستر یونایتد، اورتون و لیورپول، آرسنال و چلسی در انگلیس از مهمترین شهرآوردهای فوتبال جهان است که میلیون ها عاشق این ورزش مهیج را درگیر خود می کند.

در این میان، شهرآورد بین تیم های استقلال و پرپسولیس از سوی فیفا به عنوان مهمترین شهرآورد قاره آسیا و یکی از 10 تقابل مهم تیم های همشهری در سطح جهان معرفی شده است.

پرسپولیس و استقلال که هم اکنون در رتبه اول و دوم جدول رده بندی لیگ برتر باشگاه های ایران قرار دارند و برای رسیدن به عنوان قهرمانی بی تابی می کنند، روز شنبه 10 فروردین ماه برای هشتاد و نهمین مرتبه به مصاف هم می روند.

این برای پنجمین بار است که سرخابی های پایتخت در تعطیلات عیدانه، عاشقان فوتبال در ایران را به اوج حساسیت می رسانند.

در چهار تقابل گذشته عیدانه؛ سهم هر تیم یک پیروزی بوده و 2 دیدار نیز به تساوی انجامیده است.

نخستین شهرآوردی که درتعطیلات نوروز برگزار شد، سوم فروردین ماه سال 1351 بود که پرسپولیس با گل های «صفر ایرانپاک» و «حسین کلانی» به برتری دست یافت.

دومین تقابلی که در تعطیلات سال نو برگزار شد، در روز هفتم فروردین سال 1366 با تساوی بدون گل به اتمام رسید.

سومین دیدار عیدانه نیز در روز دهم فروردین ماه 1386 با تساوی یک بر یک همراه شد که «علیرضا نیکبخت واحدی» برای پرسپولیس و «علی علیزاده» برای استقلال گلزنی کردند.

چهارمین رویارویی عیدانه در روز دهم فروردین ماه سال 1390 با برتری یک بر صفر استقلال به اتمام رسید که تیم تحت هدایت «پرویز مظلومی» با گل ثانیه های پایانی «فرهاد مجیدی» به برتری رسید.

اکنون پرسپولیس و استقلال برای پنجمین بار در تعطیلات نوروز و سومین مرتبه در روز دهم فروردین ماه به دیدار هم می روند.

هر 2 دیداری که پیش از این در روز دهم فروردین ماه برگزار شد با تساوی به اتمام رسیده است.

در تاریخچه شهرآورد، استقلال 26 برد و پرسپولیس 23 پیروزی در کارنامه دارند و 39 تساوی نیز به ثبت رسیده است. 

«احمد منشی زاده» مهاجم سال های دور استقلال نخستین گلزن شهرآورد است و «صفر ایرانپاک» از پرسپولیس با هفت گل، بهترین گلزن تاریخ این دیدار سنتی است.

سریع ترین گل این دیدار بزرگ به نام «علی سامره» مهاجم کرمانی استقلال در شهرآورد 53 ثبت شد که توانست در ثانیه 48 دروازه حریف را باز کند.

«حسن روشن» از استقلال و «کریم باقری» از پرسپولیس به ترتیب؛ جوان ترین و مسن ترین گلزنان این رقابت محسوب می شوند.

«عیسی ترائوره» از پرپسولیس هم اولین گلزن خارجی شهرآورد پایتخت است.

«همایون بهزادی» و «ایمون زاید» از پرسپولیس، تنها نفراتی هستند که در این دیدار نام خود را ماندگار کرده و موفق به ثبت هت تریک شده اند.

«مهدی هاشمی نسب»، «شاهرخ بیانی» و «غلامرضا فتح آبادی» با پیراهن هر 2 تیم در شهرآورد گلزنی کرده اند.

پرسپولیس در دوازدهمین رویارویی با استقلال به برتری 6 بر صفر رسید که این قاطع ترین برد در تاریخ این دیدار است.

«علی پروین» با 20 مرتبه حضور در این دیدار به عنوان بازیکن؛ رکورددار است و «محسن ترکی» نیز با هفت مرتبه قضاوت در این زمینه نام خود را در تاریخ ثبت کرد.