به گزارش پارس نیوز، 

گمانه‌زنی‌ها پیرامون جانشین کی روش بروی نیمکت تیم ملی به شکلی صعودی در حال افزایش است و هرروز نام جدیدی مطرح می‌شود. تنها تفاوت گمانه‌زنی‌های اخیر با هفته قبل به این بازی می‌گردد که دیگر از نام‌های بزرگ جهان فوتبال، اسمی به میان نمی آید.

در مقابل بیشتر تحلیل‌ها به مربیان داخلی و به‌ویژه برانکو سرمربی فعلی پرسپولیس معطوف شده است. پس از خداحافظی کی روش با تیم ملی و حضور او بر رأس تیم ملی کلمبیا نام‌های دهان‌پرکنی چون مورینیو، زیدان و کلینزمن به‌عنوان جانشین کی‌روش مطرح شد که بیشتر به ‌یک شوخی شباهت داشت تا واقعیت. البته از نام‌های دیگری هم چون برت فن‌مارویک و الکساندر نوری سخن به میان آمد اما این نام‌ها خیلی زود به فراموشی سپرده شدند تا آینده نیمکت تیم ملی همچنان در هاله‌ای از ابهام قرار داشته باشد. هفته گذشته مهدی تاج رئیس فدراسیون فوتبال از کلمه بزودی استفاده کرد و وعده داد سرمربی را پیش‌تر از موعد معرفی خواهد کرد. بااین‌وجود ظاهرا برانکو فعلا در آب‌نمک خوابیده‌ تا نام‌های بزرگ رسانه‌ای شوند، مذاکره با آن‌ها بدون نتیجه به پایان برسد و بعد نوبت او شود. اتفاقی که بارها تجربه‌شده است. بازی بانام‌های بزرگ و سپس رسیدن به اسامی تکراری. این نام‌های بزرگ با کلینزمن، زیدان و مورینیو آغازشده و احتمالا در ماه‌های آینده به برانکو ایوانکوویچ می‌رسد.

خاطرات تلخ برانکو در جام‌جهانی 2006

برانکو هرچند با پرسپولیس دو بار فاتح لیگ برتر شده و تا نایب‌قهرمانی آسیا هم پیش رفته اما بدش هم نمی‌آید یک‌بار دیگر سکان رهبری تیم ملی ایران را عهده‌دار شود. این مربی کروات که سال 2002 همراه با بلاژویچ به ایران آمد و پس از جدایی استاد خودش در کشورمان ماندگار شد، همراه با تیم امید عنوان قهرمانی بازی‌های آسیایی 2004 را به دست آورد اما در جام ملت‌های آسیا و جام‌جهانی ناموفق عمل کرد. تیم ملی تحت رهبری برانکو در جام‌جهانی 2006 تنها یک امتیاز کاسب شد و خیلی زود از دور رقابت‌ها کنار رفت. این ناکامی که با حاشیه‌های فراوانی برای تیم ملی همراه بود، برانکو را وادار کرد تا به ایران بازنگردد که خشم شدید هواداران تیم ملی را هم به دنبال داشت.

پرسپولیس‌ پس از این‌که با افشین قطبی عنوان قهرمانی لیگ هفتم را کسب کردند دیگر موفق به تکرار این عنوان در لیگ برتر نشدند. سرخ پوشان تهرانی که در نخستین دوره لیگ با استانکو موفق به فتح جام شده بودند سال‌ها با همان دو قهرمانی به کارشان ادامه دادند و هرچند دو بار به‌عنوان قهرمانی جام حذفی دست‌یافتند اما 9 سال در تب قهرمانی سوم سوختند. سرانجام مسئولان باشگاه پرسپولیس پس از بررسی گزینه‌های گوناگونی همچون علی دایی، حمید درخشان، یحیی گل محمدی و... سراغ مربی امتحان پس داده‌ای همچون برانکو رفتند بلکه این مربی کار بلد کروات طلسم 9 ساله محبوب‌ترین باشگاه ایرانی را بشکند. فروردین‌ماه سال 94 برانکو با مدیران باشگاه پرسپولیس در استانبول ترکیه پای میز مذاکره نشست و خیلی زود به توافق دست‌یافت تا هدایت تیم سرخ‌پوش تهرانی را بر عهده گیرد. او در حالی این مسئولیت را بر عهده گرفت که شش بازی به پایان لیگ پانزدهم باقی‌مانده و حمید درخشان به دلیل نتایج ضعیف کنار گذاشته‌شده بود. پرسپولیسی‌ها در آن فصل با کسب عنوان هشتمی لیگ به کارشان پایان دادند. در لیگ پانزدهم برانکو توانست با پرسپولیس تا عنوان نایب‌قهرمانی لیگ پیش رفته و تنها به دلیل تفاضل گل کمتر عنوان قهرمانی را به استقلال خوزستان واگذار کردند؛ اما اوج کار برانکو دو فصل گذشته بود که با ارتش سرخ دو بار قهرمان لیگ برتر شد و همراه این تیم تا فینال لیگ قهرمانان آسیا هم پیش رفت. همین عملکرد تحسین‌برانگیز هم عاملی شده تا مسئولان فدراسیون فوتبال تمایل داشته باشند سکان هدایت تیم ملی را به مربی پرافتخاری چون برانکو بسپارند.

خردادماه سرنوشت‌ساز در انتظار تیم ملی

برانکو تاکنون پاسخ روشنی به‌احتمال پیشنهاد سرمربیگری تیم ملی نداده است. او همواره بر این موضوع تأکید کرده که تا پایان فصل با پرسپولیس قرارداد دارد و به هیچ‌چیزی جز موفقیت پرسپولیس نمی‌اندیشد. از سوی دیگر چنین عنوان می‌شود که دلیل اصلی عدم انتخاب جانشین کی روش فقط مسائل مالی نیست و به علت اینکه تیم ملی فوتبال ایران دیدار مهمی را تا نزدیک به دو سال دیگر پیش روی خود نمی‌بیند، مسئولان فدراسیون فوتبال را به این فکر انداخته تا حداقل تا دو فیفا دی دیگر برای انتخاب جانشین کی روش به خود زمان بدهند. طبق تقویم ارائه‌شده از سوی فدراسیون جهانی فوتبال، نخستین فیفا دی پیش رو، روز دوشنبه 27 اسفندماه 1397 آغاز می‌شود و تا 6 فرودین ماه 1398 ادامه خواهد داشت؛ رویدادی که قطعا تیم ملی در آن فعالیت و مشارکتی نخواهد داشت. دومین فیفا دی پیش روی تیم ملی هم شهریورماه سال آینده خواهد بود. با این اوصاف مسئولان فدراسیون فوتبال می‌توانند تا اواسط خردادماه فرآیند انتخاب سرمربی تیم ملی را مسکوت گذاشته تا شرایط برای حضور برانکو روی نیمکت تیم ملی آماده باشد.