به گزارش پارس نیوز، 

داوود رفعتی ابتدا پیرامون قضاوت اشکان خورشیدی در مسابقه تیم های پرسپولیس و پدیده گفت: با توجه به شرایطی که پیش آمده بود از خورشیدی که از داوران توانمند و با تجربه ما هستند برای قضاوت این مسابقه حساس استفاده شد که عملکرد بسیار خوبی هم داشتند و شاهد قضاوتی مطلوب بودیم. هم چنین باید به این مسئله اشاره کنم که در این مسابقه سامانه VAR را با روش پخش تلویزیونی به صورت آفلاین مورد آزمایش قرار دادیم که خوشبختانه نتیجه خوبی داشت.

رئیس دپارتمان داوری فدراسیون فوتبال ادامه داد: باید به این موضوع اشاره کنم که سامانه کمک داور ویدئویی به دو صورت نرم افزاری و پخش تلویزیونی استفاده می شود. در برخی از کشورها مثل برزیل و اسپانیا این سامانه به شکل پخش تلویزیونی مورد استفاده قرار می گیرد و در برخی دیگر از کشورها با استفاده از نرم افزارهای خاص شناخته شده. پیش از این سامانه را با روش نرم افزاری مورد آزمایش قرار دادیم که باید بگویم نتیجه آن چندان رضایت بخش نبود. در واقع نیاز به تجهیزات و نرم افزارهای پیشرفته تری در این بخش داریم که طبیعتا در مدت کوتاه این امکانات فراهم نخواهد شد. اما می توانیم مثل الگوی برخی از کشورها از روش پخش تلویزیونی استفاده کنیم که به نظرم کاملا موفق خواهد بود.

رفعتی در پایان گفت:این سامانه با روش پخش تلویزیونی در مسابقه تیم های پرسپولیس و صنعت نفت مجددا به شکل آفلاین مورد آزمایش قرار می گیرد که در این آزمایش از دوربین های پخش صدا و سیما هم چنین سایر دوربین های لازم برای پوشش کامل صحنه ها استفاده می کنیم. مطمئنا اگر این تجربه موفق باشد برای اولین بار در ایران و در مسابقه شهرآورد بین دو تیم پرسپولیس و استقلال به صورت آنلاین می توانیم VAR را مورد آزمایش قرار بدهیم.

طبیعتا این اعلام می تواند خبر خوشی برای تیم های ایرانی باشد که در ماه های اخیر بر استفاده از VAR تاکید کردند و این به خاطر افزایش اشتباهات داوری بود که روی نتایج بازی ها متاسفانه تاثیر گذار بود و اعتراضات به داوری از سوی بازیکنان و مربیان را به حد خود رسانده است.

گفتنی است سیستم VAR که قرار است در بازی دربی مورد آزمایش قرار گیرد از سوی یک شرکت ایرانی در دست تجهیز است و اگر در استادیوم آزادی با موفقیت تست شود در دیگر استادیوم ها هم مورد استفاده قرار خواهد گرفت. بر اساس اعلام داوود رفعتی البته سیستم ایرانی VAR پیش از استفاده در بازی های لیگ برتر باید مورد تایید فیفا قرار بگیرد. البته نامه نگاری در این زمینه با فیفا انجام شده است و قرار است بعد از اعلام رسمی از سوی فدراسیون فوتبال مبنی بر آماده شدن سیستم VAR نماینده فیفا برای بازبینی و تایید رسمی آن به تهران سفر کند.