به گزارش پارس نیوز، 

تیم فوتبال سپاهان برخلاف سه فصل گذشته که با حسین فرکی، ایگور استیماچ، عبدالله ویسی، زلاتکو کرانچار و منصور ابراهیم زاده بسیار پر فراز و نشیب عمل کرده بود، با تدابیر و تصمیمات امیرقلعه نویی از این شرایط دور شده و به نظر نمی رسد با شرایط فعلی طلایی پوشان، بدبین ترین هوادار آنها هم ترس از تکرار روزهای تلخ سه سال گذشته را داشته باشد؛ هواداران سپاهان حالا با امیرقلعه نویی امیدوار به کسب ششمین قهرمانی لیگ برتر یا حداقل کسب سهمیه آسیایی و بازگشت به رقابت های لیگ قهرمانان آسیا هستند.

برای رسیدن به این مهم، سرمربی سپاهان در پنجره زمستانی دست به ایجاد تغییراتی در ترکیب تیم خود زد و 5 بازیکن برای تقویت بخش دفاعی، میانی و هجومی طلایی پوشان به تیم اضافه شدند.

علی قربانی برای بازی در پست مهاجم هدف و احتمالا وینگر، محمد ابراهیمی برای بازی در دو پست وینگر چپ و راست، محسن مسلمان برای تقویت کمربند میانی، محمد مسلمی پور برای تقویت پست مدافع چپ و در نهایت محمدرضا مهدی زاده که بازیکنی چند پسته در بخش دفاعی به شمار می رود، 5 خرید امیرقلعه نویی بودند و در بین خروجی های تیم هم ساسان انصاری مهم ترین نام بود.

طلایی پوشان زیر نظر قلعه نویی در نیم فصل اول بیشتر با ترکیب پایه 3-3-4 بازی کردند که قابلیت تبدیل به سیستم های 1-3-2-4، 1-4-1-4 و حتی 1-5-4 را در شرایطی که تیم به صورت فشرده دفاع می کرد، داشت و سپاهان با این روش می‌توانست، استراتژی های متفاوتی را در طول یک مسابقه دنبال کند؛ کاری که به عنوان مثال در دیدار برابر استقلال به خوبی انجام شد و سپاهان با سه امتیاز تهران را ترک کرد. امیرقلعه نویی در آن مسابقه از دو روش متفاوت طی دو نیمه بازی استفاده کرد.

ترکیب سپاهان طی نیم فصل اول با دو سه تغییر قابل تشخیص بود، اما حالا با اضافه شدن محسن مسلمان، علی قربانی و محمد ابراهیمی کار برای قلعه نویی جهت انتخاب 11 بازیکن اصلی سخت تر و البته شیرین تر می شود، چرا که او گزینه های بیشتری در اختیار دارد و به طور مثال مجبور نمی شود از مهرداد محمدی در پست دفاع چپ استفاده کند.

 در زیر به خطوط مختلف سپاهان و بازیکنانی که در این تیم حضور دارند، می پردازیم:

خط دروازه؛ بازگشت نیازمند با تجربه ملی و روحیه بالاتر

 

در خط دروازه، سپاهان پیام نیازمند را به عنوان گلر اول در اختیار دارد و علی کی خسروی و شهاب عادلی هم به عنوان گلرهای دوم و سوم در تیم حضور دارند. نیازمند طی نیم فصل اول اینقدر خوب کار کرد که کی روش او را به آخرین اردوی تیم ملی دعوت کرد و او بود که به جای حسین حسینی به جام ملت های آسیا 2019 رفت. امیرقلعه نویی هم در یکی از مصاحبه های خود از او تمجید کرد تا نشان دهد به طور کامل به گلر اول تیمش که خودش به عنوان اولین خرید از او برای سپاهان رونمایی کرد، اعتماد دارد.

خط دفاعی؛ دو بازیکن برای داشتن گزینه های بیشتر

 

محمدرضا مهدی زاده 24 ساله در تراکتورسازی یکی از کشف های امیرقلعه نویی بود و معاوضه اش با ساسان انصاری معامله ای چند بعدی برای سپاهان. این بازیکن توانایی بازی در پست دفاع  چپ، هافبک دفاعی و دفاع میانی را دارد؛ قلعه نویی محمد مسلمی پور مدافع سابق تراکتورسازی و عضو تیم امید کشور را هم به خدمت گرفته، با این حال به نظر نمی رسد، سرمربی سپاهان قصدی برای تغییر ترکیب تیمش در خط دفاعی داشته باشد و به احتمال فراوان همان بازیکنانی که در نیم فصل اول و در بیشتر بازی ها فیکس بودند، در نیم فصل دوم هم در ترکیب اصلی خواهند بود.

خط میانی؛ یک گزینه برای افزایش خلاقیت

 

محسن مسلمان مهم ترین چهره ورودی به سپاهان در پنجره زمستانی به شمار می رود؛ اما اینکه امیرقلعه نویی چگونه می خواهد از این بازیکن در ترکیب خود استفاده کند، سوالی است که باید منتظر شروع بازی ها باشیم تا به آن پی ببریم. سرمربی سپاهان در خط میانی و در پستی که خرید جدید داشته، ولادیمیر کومان، محمد کریمی و سجاد شهباززاده را در اختیار دارد که طی نیم فصل اول هم نمایش های بسیار خوبی داشتند و همین کار مسلمان را برای قرار گرفتن در ترکیب اصلی حداقل در بازی های ابتدایی نیم فصل دوم، دشوارتر می کند.

 

خط هجومی؛ قدرتمندتر، سرزن تر و تکنیکی تر از گذشته

 

اگرچه ساسان انصاری از خط هجومی سپاهان کنار گذاشته شد و در تراکتورسازی بازی خواهد کرد ولی قلعه نویی، محمد ابراهیمی که بازیکنی تکنیکی و شوتزن به شمار می رود را جایگزین او کرده تا همچنان در پست وینگر دو بازیکن سرعتی و تکنیکی داشته باشد؛ یعنی محمد ابراهیمی و مهرداد محمدی. با این وصف به نظر می رسد، سرمربی سپاهان در خط هجومی تیمش با توجه به در اختیار داشتن علی قربانی از این بازیکن و کی روش استنلی به صورت توامان استفاده کند؛ انتخابی که می تواند قدرت تغییر سیستم سپاهان در شرایط ضروری را با سیستم 2-4-4 هم سازگار کند و آنها با حضور دو بازیکنی که بالای 190 سانتی متر بلندی قامت دارند، قدرت بیشتری در بازی های هوایی خواهند داشت.

در مجموع می توان گفت سپاهان با قدرت بیشتری نسبت به نیم فصل اول پای به نیم فصل دوم و دیدار اول برابر صنعت نفت آبادان خواهد گذاشت ولی برای تکرار قهرمانی نیم فصل اول و رسیدن طلایی پوشان به ششمین قهرمانی در تاریخ لیگ برتر و سومین قهرمانی با امیرقلعه نویی، کار ساده ای پیش رو نیست و خریدهای سپاهان باید به بهترین شکل با بازیکنان قبلی تیم تطابق پیدا کنند و در ضمن بتوانند قدرت خود را به حریفان دیگر نظیر پرسپولیس، استقلال و تراکتورسازی که به خوبی در پنجره زمستانی تقویت شده اند، تحمیل کنند.

لیست بازیکنان سپاهان در پست های مختلف در ادامه آمده است:

خط دروازه

پیام نیازمند، علی کی خسروی، شهاب عادلی

مدافعان میانی

عزت پورقاز،محمد رضا مهدی زاده، خالد شفیعی، سیاوش یزدانی، مهدی رحیمی

دفاع راست

محمد ایران پوریان و حسن جعفری

دفاع چپ

سعید آقایی  و محمد مسلمی پور

هافبک ها

مهدی کیانی، حامد بحیرایی، میلاد سرلک، رضا دهقانی، محسن مسلمان، ولادیمیر کومان، علی خسروی و رسول نوید کیا.

مهاجمان

مهرداد محمدی، محمد ابراهیمی، سجاد شهباززاده،علی قربانی، استنلی سوارز کی‌روش