به گزارش پارس نیوز، 

کی‌روش به خاطر ادبیات خاصش و حملات همیشگی‌اش به مسوولان، مربیان و بازیکنان فوتبال ایران با اینکه عملکرد فنی خوبی در این هشت سال از خودش به جای گذاشت اما این اواخر چندان محبوب نبود.

 

یکی از کسانی که همیشه به رفتارهای کی‌روش انتقاد داشت امیر عابدینی است. مدیرعامل سابق پرسپولیس و رییس اسبق فدراسیون فوتبال پس از دیدار تیم ملی مقابل ژاپن به طور اختصاصی و مفصل صحبت کرد. او در این گفتگو از جلسه محرمانه‌ای پرده برداشت که پیش از جام جهانی روسیه برگزار شد.

 

دیدار مقابل ژاپن را چگونه دیدید؟

بچه‌ها خوب بودند و تیم ما تیمی نبود که اینگونه دست و پا بسته باشد. اعتقادم این است که تک تک بچه‌ها خوب بودند.

 

تعویض‌ها را چطور دیدید؟

شاید تعویض‌های قوی‌تری باید می‌داشتیم. بازیکنانی را بیرون آوردیم که جایگزین‌های آنها بهتر نبودند. جهانبخش و دژآگه تا لحظه آخر می‌توانستند خطرناک باشند چون مدیریت در زمین را بلد بودند.

 

خود شما فکر می‌کردید ژاپن با سه گل ایران را شکست دهد؟

همه فکر می‌کردیم ژاپن را ببریم چون آنها امسال فراز و نشیب‌های زیادی داشتند. ژاپنی‌ نبودند که یک آهنگ مناسب داشته باشند برای همین می‌شد این قضاوت را داشت که ژاپن را شکست دهیم. واقعیت قضیه این است که وجدانا بچه‌ها کم نگذاشتند و باید این شکست را ریشه‌یابی کرد.

 

بازی‌های تیم ملی را در جام ملت‌ها چطور دیدید؟

همه بازی‌ها را دیدم و تیم ملی خیلی خیلی خوب بازی کرد. اعتقادم این است که تیم ملی بیش از هر زمان دیگری هماهنگ شده است. تک تک بازیکنان نزدیک به پنج سال است که کنار یکدیگر بازی می‌کنند و برخی از آنها تعداد بازی‌های زیادی را در ترکیب اصلی تیم ملی کنار هم قرار داشتند و به خوبی یکدیگر را پوشش می‌دهند. بازیکنان تیم ملی دست یکدیگر را به خوبی می‌خوانند و این سبب شده تا کی‌روش ترکیب خوبی را کنار یکدیگر شکل بدهد. کی‌روش در این زمینه توانست در فوتبال ما موفق شود.

 

این جام ملت‌ها کیفیت بالایی دارد؟

با اینکه تیم‌های جام ملت‌ها زیاد شده اما تیم‌های ضعیف در همان مرحله نخست حذف شدند. در مرحله دوم اکثر تیم‌ها تکنیک و تاکتیک خوبی را از خود به نمایش گذاشتند به جز امارات که واقعا حقش نبود در جمع چهار تیم قرار بگیرد ولی از سوی دیگر قطر فوق‌العاده و عالی کار کرد. عملکرد قطری‌ها قابل پیش‌بینی نبود. درباره ژاپن و کره‌جنوبی هم باید بگویم که ژاپن مثل همیشه خوب بود اما کره‌جنوبی کیفیت بالایی از خود به نمایش نگذاشت. چین هم که مثل همیشه بود.

 

به نظر شما کی‌روش بعد از جام ملت‌ها باید بماند، آن هم با انتقاداتی که شما همیشه از او مطرح می‌کردید؟

مگر ایراد ما به کی‌روش چه بود؟ حرف ما در این چند سال این است که کارت را بکن و به همه احترام بگذار، نه اینکه وقتی برنده می‌شوی تیم من و بچه‌های من را به زبان می‌آوری و تیم ملی را برای خودت مصادره می‌کنی ولی بعد از شکست یا هر اتفاقی، همه را مقصر می‌دانی و به همه حمله می‌کنی. وقتی می‌آید و می‌گوید ما برای جام جهانی کفش نداشتیم، خب باید هم به او خندید. تیم ملی که 90درصد آن را لژیونرها تشکیل داده‌اند و بازیکنان داخلی‌اش هم همه قراردادهای میلیاردی دارند، چرا باید مشکل کفش داشته باشند؟ اصلا در کجای دنیا کفش برعهده باشگاه و یا فدراسیون فوتبال است؟ تنها البسه‌ای که یک فوتبالیست می‌تواند و باید شخصا تهیه کند؛ چه از طریق اسپانسر یا خودش، کفش است.

 

سکوت سلطانی‌فر را چطور می‌بینید؟ او برخلاف دیگر وزیران سابق ورزش پاسخی به حملات کی‌روش نداد و تنها آرزوی قهرمانی تیم ملی را عنوان کرد!

شاید از نظر خیلی‌ها سلطانی‌فر سیاستمدار باشد اما به نظر من او سیاسی‌کار است، نه سیاستمدار! گودرزی همانی بود که بود و همه چیزش رو بود. او به عنوان یک وزیر تحصیلکرده و باسواد آمده بود که کارهای بزرگی انجام دهد اما در چرخ‌دنده‌های ورزش گیر کرد ولی سلطانی‌فر یک وزیر سیاسی‌کار است که به جای کارهای بزرگ در ورزش، به دنبال مشهور شدن است.

 

من قضاوتم مثل آن چیزی که در جراید و رسانه‌ها عنوان می‌شود نیست و قضاوت و تحلیل خودم را دارم. امیر عابدینی پس از این همه سال حضور در ورزش و سیاست، همه را به خوبی می‌شناسد؛ هم تاج را به خوبی می‌شناسم و هم از کی‌روش کاملا شناخت دارم و حتی سلطانی‌فر را هم به خوبی می‌شناسم. من حواشی فوتبال را به خوبی می‌شناسم و می‌دانم چه کسی با چه منظوری تایید می‌کند یا تکذیب!

 

یعنی شما تحت تاثیر جریان‌سازی رسانه‌ای نیستید و عقبه افراد را می‌شناسید؟

خدا گواه است... خدا گواه است... خدا گواه است که هیچ زمانی برای خودم حرف نزدم و هرچه گفتم از دلم بود. خیلی وقت‌ها سکوت کردم و در دل خودم ریختم تا فوتبال ایران و منافع ملی آسیب نبیند. بازهم می‌گویم خدا گواه است که هرچه گفتم حرف حق بوده است. درباره کی‌روش بازهم می‌گویم که او از نظر فنی هیچ ایرادی ندارد ولی حرف من با او این است که سکوت کند و کارش را انجام بدهد. اگر کی‌روش بماند، این تیم ملی به شرایطی خواهد رسید که به دلیل بالا رفتن سن برخی بازیکنان دچار افت می‌شود.

 

حرف حساب امیر عابدینی با کی‌روش چیست؟

حرف من این است که تو با شناخت و در نظر گرفتن شرایط فوتبال ایران، با فدراسیون قرارداد بسته‌ای. چه کاری برای کی‌روش داشت که با سختی‌ها و مشکلات فوتبال ما می‌ساخت و به کارش ادامه می‌داد؟ البته تقصیر او نیست. پرتغالی‌ها همه‌شان اینگونه هستند. مورینیو را ببینید، او هم مثل کی‌روش است؛ مثل گاو نه‌من شیرده می‌مانند؛ با یک حرف تمام زحمات‌شان را خراب می‌کنند. یک نفر نیست که از کی‌روش بپرسد شد یک بار در جامِ شیرینی که برای فوتبال ایران آوردی، زهر نریزی؟! وقتی من، اسدی و ترابیان داد زدیم که باید جلوی صحبت‌ها و رفتارهای کی‌روش را بگیرید، کفاشیان و تاج سکوت کردند و جلو نیامدند. حتی قبل از جام جهانی هم در یک جلسه محرمانه که خود فردوسی‌پور هم بود، من و فردوسی‌پور گفتیم که کی‌روش بماند اما باید نسبت به او محافظت و نظارت داشته باشیم.

 

درباره این جلسه بیشتر صحبت می‌کنید که چه کسانی در آن حضور داشتند؟

این جلسه پیش از جام جهانی به صورت محرمانه برگزار شد. در این جلسه بچه‌های نظارت! صدا و سیما (آقازمانی و فردوسی‌پور)، تاج، ساکت و بنده حضور داشتیم. در آن جلسه قرار شد همه زوایای ماندن یا رفتن کی‌روش مورد بررسی قرار گیرد و در نهایت اعضای جلسه به این جمع‌بندی برسند که این آقا بماند یا برود. در آن جلسه تنها من و عادل بودیم که گفتیم کی‌روش بماند و اتفاقا حرف ما هم رای آورد.

 

یعنی تاج موافق ماندن کی‌روش نبود؟

تاج منتظر چنین جلسه‌ای بود تا صدا و سیما اعلام کند که از کی‌روش حفاظت می‌کند. تاج بیشتر می‌خواست نظر جمع را بداند. قرار بر این شد که همه از کی‌روش حمایت کنیم تا به جام جهانی برود و البته رفتار او را هم کنترل کنیم ولی متاسفانه این مرد پرتغالی همان شب رفت و مصاحبه کرد که پول مرا ندادند!

 

واقعا پولش را نداده بودند؟

نه، دروغ می‌گفت. از امور مالی پرسیدم گفتند که پولش را داده‌ایم اما کی‌روش برای اینکه جو راه بیندازد به فدراسیون رفت و بست نشست و یکی از دوستانش که ایرانی بود به او خط داد که اگر می‌خواهی بزرگ شوی جلوی عابدینی بایست. حتی او به کی‌روش سفارش کرده بود که مقابل دایی هم قد علم کن اما چون علی دایی سکوت کرد و از او حمایت کرد نتوانست علیه دایی حرفی بزند. با کریمی هم درگیر شد، در حالی که علی حرف بی‌ربطی نزده بود.

 

در آن جلسه محرمانه مهدی تاج سکوت کرد یا مخالف بود؟

تاج می‌خواست تصمیم بگیرد و منتظر نظر دیگران بود. یکی از خصوصیات خوب او این است که مشورت می‌کند. درباره علی کریمی هم تا یادم نرفته بگویم که واقعا علی کریمی از دست کی‌روش خون دل خورد.

 

در جلسه شما با کی‌روش چه گذشت؟

با او جلسه گذاشتم و او شروع به توهین کردن به من کرد. من جوابش را دادم اما آنچه را که می‌توانم به شما بگویم این است که به او گفتم سرزمین ما 2500 سال تاریخ دارد و ماجرای پرتغالی‌ها و جزیره هرمز را برای او تعریف کردم. گفتم آقای کی‌روش ما ملت عجیبی هستیم؛ خیلی صبوریم و آغوش‌مان همیشه برای کسانی که خدمت می‌کنند باز است اما یک روی دیگر هم داریم. واقعا سعی من بر این بود که به او احترام بگذاریم و خیلی تلاش کردم تا بماند ولی وقتی دیدم مصاحبه بی‌ربطی کرد، دیگر مقابلش ایستادم.

 

او پس از دیدار با عمان گفت مردم ایران سر سفره‌شان نان ندارند و بعد حرفش را عوض کرد و گفت دستیارانم گفتند!

اگر سر سفره‌مان نان نباشد، سر سفره کی‌روش به واسطه حضورش در ایران و قراردادهای میلیون‌دلاری‌اش به اندازه تمام دنیا نان است. نیازی نیست او به جای مردم ما حرف بزند. مردم ما بلد هستند در خیابان یا تریبون یا به وسیله نمایندگان‌شان حرف‌های‌شان را بزنند. ما یاد گرفته‌ایم حرف بزنیم.

 

مردم ما با همین حرف زدن‌شان توانستند انقلاب کنند. اگر در مملکت ما هزار نفر بتوانند با فرست‌کلاس سفر کنند، یکی‌ از آنها شما هستی آقای کی‌روش! تو دیگر نمی‌خواهد مدعی مردم ایران شوی.

 

شما فکر می‌کنید چرا در کوران مسابقات بازهم کی‌روش به برانکو حمله کرد؟

من برانکو را از زمان بلاژ می‌شناسم. او یک فرد باشخصیت و باکلاس است. برانکو دانشمند فوتبال است و خوب فوتبال ما را می‌شناسد. تمام دنیا به او احترام می‌گذارند. اصلا یکی نیست به او بگوید که چرا باید با برانکو درگیر شوی؟ او که خودش نمی‌تواند خودش را سرمربی تیم ملی کند! یکی دیگر باید او را سرمربی تیم ملی کند. پس چه دلیلی داشت جو جامعه را برهم بزند؟ درثانی اگر برانکو هم بخواهد یا فدراسیون به دنبال این باشد که برانکو سرمربی تیم ملی شود، پرسپولیسی‌ها نمی‌گذارند. پرسپولیسی‌ها نخواهند گذاشت که او به تیم ملی برود. به نظر من کی‌روش باید دست از این کارهایش بردارد و به قراردادی که بسته احترام بگذارد و کارش را دنبال کند.

 

پس از این شکست فکر می‌کنید کی‌روش می‌ماند؟

درباره کی‌روش نظری ندارم چون او در لابی‌های سیاسی و اقتصادی حضور دارد و کمتر در لابی فوتبالی است که بتوان درباره‌اش نظر داد. آنهایی که استاد این لابی‌ها هستند درباره کی‌روش نظر می‌دهند. من هرموقع احساس کنم براساس مصالح مردم حرفم را می‌زنم. من درباره کسانی که پشت حرف‌های‌شان لجبازی و توهین است قرار نمی‌گیرم. من استنباطم این است که تاکنون فوتبالی در مورد کی‌روش تصمیم‌گیری نشده است.

 

فکر می‌کنید لابی‌های اقتصادی و سیاسی کی‌روش را ماندگار کند؟

الان بعید است که این لابی‌ها جواب بدهد.

 

صادقانه بگویید تاج هم با کی‌روش می‌رود یا نه؟

صادقانه بگویم اگر تاج برود هم به نفع فوتبال، هم قانون و هم خودش است.