به گزارش پارس نیوز، 

تیم ملی فوتبال کشورمان با درخشش دروازه بانان خرم آبادی اش موفق شد در دور یک هشتم نهایی لیگ قهرمانان آسیا با عبور از سد همان راهی دور یک چهارم نهایی شود. تیم کشورمان باید در دیدار بعدی مسابقه اش را برابر تیم ملی فوتبال چین برگزار کند که سرمربی عنوانداری به نام مارچلو لیپی با عناوین بسیاری در عالم فوتبال را روی نیمکت مربیگری اش دارد.

پرویز برومند در گفت و گو با دانشجو، درباره عملکرد ملی پوشان کشورمان در بازی قبل برابر عمان و درخشش علیرضا بیرانوند حرف زد. او که خود در جام جهانی 1998 فرانسه دروازه بان سوم ذخیره تیم ملی مان پس از احمدرضا عابدزاده و نیما نکیسا بود از لحظات پیش از ضربه پنالتی نکات جالبی را بیان کرد. 

متن این پرسش و پاسخ در ادامه می آید:

صعود تیم ملی مان به دور یک چهارم را چطور ارزیابی کردید؟

طبیعی بود که انتظار برد داشتیم. تیم ما یک سروگردن بالاتر و بهتر از دیگر رقبایش در این دوره از مسابقات جام ملتهای آسیا حضور پیدا کرده است. البته من اعتقاد دارم این تیم ملی از این هم می تواند بهتر باشد. 

 بیشتر در این باره توضیح می دهید؟

 بازیکنان ما کیفیت های بالای دارند که در تیم ملی و با تفکرات کی روش در محلی که باید بازی کنند قرار نمی گیرند و بر اساس خواسته کادر فنی جاهایی هستند که نمی توانند تمام کیفیت و قدرت شان را نشان بدهند. البته تیم ما با همین وضعیت هم نتیجه می گیرد.

 پس مشکل کجاست و چه توقعی از این تیم دارید؟

فکر می کنم اگر بازیکنان تیم ملی مان در محلی که در آن تخصص دارند بازی کنند بازی های تیم ایران هم زیباتر و هم پرگل تر از آب در می آیند و بیننده مسابقات تیم ملی مان هم بیشتر از دیدن فوتبال تیم ملی لذت می برد. 

 اشاره تان به موقعیت های از دست رفته سردار آزمون و مهدی طارمی در این بازی نیست؟

- خیر! این را کلی گفتم. هر چند که اعتقاد دارم این دو بازیکن هم دقیقا یک شکل و مشابه هم بازی می کنند و اینکه هر دو را در یک مکان استفاده می کنند بازدهی شان را کاهش داده است. قطعا اگر از یکی از این دو بازیکن در منطقه ای نزدیک به محوطه جریمه استفاده شود عملکرد بهتری خواهند داشت.

 وضعیت دفاعی تیم ملی را چطور ارزیابی کردید؟

 مجید حسینی یک پنالتی داد که به دلیل وضعیت روحی روانی اش بود. اگر دقت داشته باشید این بازیکن تازه به تیم ملی رسیده و صِرف اینکه در جام جهانی به میدان رفته نمی توان او را خیلی باتجربه دانست. او پیش از این هرگز در دیدارهایی اینچنینی در مراحل حذفی حضور نداشته و طبیعی بود که استرس داشته باشد. با این همه بعد از آن اشتباه و پنالتی که بیرانوند مهار کرد خیلی بهتر بازی کرد و یکمرتبه اعتماد بنفس بالایی پیدا کرد. فکر هم می کنم پاس طولی برای جهانبخش را که منجر به گل شد خود سید مجید داد.

درباره پنالتی و مهار زیبای بیرانوند صحبت نمی کنید؟

 بیرانوند در شرایط روحی و روانی خیلی خوبی است. او متأثر از بسته نگه داشتن دروازه اش در سه بازی قبلی توانست با اعتماد بنفس بالایی درون دروازه اش بایستد و پنالتی را هم به خوبی گرفت.

 پنالتی در آن دقیقه و ابتدای بازی چه اثری روی دروازه بان می گذارد؟

خیلی مهم نیست. دروازه بان اگر گل بخورد می گویند اول بازی بوده و اگر هم بگیرد به تیمش روحیه می دهد. این اتفاق برای دروازه بان خیلی مهم نیست. 

 چطور؟

 چون همان قدر که دروازه بان برای گرفتن پنالتی استرس دارد زننده ضربه هم دچار استرس می شود. 

اینکه سردار آزمون پیش از ضربه به بیرانوند می گفت کدام طرفی بپرد باعث نمی شود تمرکز دروازه بان از بین برود؟

آزمون، قصدش کمک کردن به بیرانوند بود. در آن دقیقه و یک پنالتی باعث شده بود همه بخواهند به نوعی به دروازه بان تیم کمک کنند. آزمون هم دوست داشت کاری کرده باشد. البته دروازه بان برای مهار پنالتی 3 حالت را در نظر می گیرد. یکی اینکه بدون توجه به ضربه به یک طرف بپرد و اصطلاحا 50-50 کند. دوم این است که سرجایش بایستد و ضربه وسط را مهار کند و سومین روش این است که بعد از ضربه به سمت توپ برود که من خودم این روش را انتخاب کرده بودم. بیرانوند هم می دانست که زننده توپ کدام طرفی می زند. کادر فنی تیم ملی قبل از بازی این موضوع را برای بیرانوند آنالیز کرده بودند و او اگر این را نمی دانست قطعا موفق به مهار ضربه نمی شد. حتی اگر یک هزارم ثانیه دیرتر می پرید ممکن بود ضربه گل شود چون توپ روی زمین و خیلی گوشه بود. 

بازی با چین را چطور پیش بینی می کنید؟

 تیم چین یکی دو مهره دارد که در هر بازی سرنوشت کار را برای تیم تغییر می دهند. البته نباید از لیپی هم غافل شد که با درایت کامل بازی را می بیند و هر بار در نیمه های دوم تیمش را به بازی برمی گرداند. فکر می کنم بازی سختی روبروی چین داشته باشیم چون لیپی نمی خواهد به راحتی تیمش را حذف شده ببیند. در کل فکر می کنم چین با یک میلیارد و خرده ای جمعیت می تواند تیمی بهتر از اینها داشته باشد ولی شاید کلا استعداد فوتبالی ندارند.