به گزارش پارس نیوز، 

تیم‌های ایران، چین، ژاپن، ویتنام، استرالیا، امارات، کره جنوبی و قطر با غلبه بر حریفانشان راهی یک چهارم نهایی شدند و فردا و پس‌فردا برای راهیابی به نیمه نهایی خواهند جنگید. در این گزارش به بررسی اجمالی مرحله یک هشتم نهایی و تقابل تیم‌ها در یک چهارم نهایی می‌پردازیم.

 

 

تورنمنتی که در 12 روز بازی‌های مرحله گروهی و انجام 36 بازی با 8 تیم خداحافظی کرد طی سه روز و با انجام بازی‌های مرحله یک هشتم نهایی 8 تیم دیگر را نیز به خانه فرستاد تا اکنون فقط 8 تیم در جام بمانند. تیم‌های اردن، تایلند، عمان، عربستان، ازبکستان، قرقیزستان، بحرین و عراق با شکست مقابل حریفانشان از جام کنار رفتند. 5 تیم ژاپن، چین، ویتنام، کره جنوبی و استرالیا از شرق و ایران، قطر و امارات از غرب آسیا در این مرحله حاضرند.

 

حالا 7 بازی دیگر فرصت باقی است تا قهرمان آسیا در سال 2019 مشخص شده و پرونده این مسابقات بسته شود.

 

 

ژاپن – ویتنام؛ افسانه آبی سامورایی و اژدهای سرخ

 

بازی ژاپن و ویتنام اولین بازی مرحله یک چهارم نهایی است که روز پنج شنبه 4 بهمن از ساعت 16:30 در ورزشگاه آل مکتوم دبی به قضاوت محمد عبداله حسن اماراتی برگزار می‌شود.

 

اگرچه خیلی از کارشناسان و اهالی فوتبال اظهارنظر پارک هانگ سئو قبل از شروع جام مبنی بر شانس قهرمانی ویتنام را اغراق یا شوخی تلقی کردند اما این مربی کره‌ای اکنون مصمم‌تر از همیشه و با اعتماد به نفس بیشتری آماده بازی یک چهارم نهایی هستند. آن‌ها حتی در صورت حذف در این مرحله هم عملکرد قابل قبولی از خود به جای گذاشته و کارنامه موفقی در این تورنمنت داشته‌اند. ژاپن با هاجیمه موریاسو چهره‌ای که از خود بعد از 4 بازی نشان داده بر عکس آنچه که از این تیم در جام جهانی دیده بودیم، ارائه یک فوتبال نتیجه‌گرا مبتنی بر آرایش دفاعی است. از نکات قابل توجه اینکه هاجیمه موریاسو 50 ساله طی چهار فصل از 2012 تا 2015 سه بار موفق شده بود سانفرس هیروشیما را به قهرمانی جی لیگ برساند. ژاپن روی کاغذ کار سختی برای رسیدن به نیمه نهایی ندارد اما بازی ویتنام مقابل اردن به ویژه در نیمه دوم نشان داد برای مشخص شدن اولین تیم صعود کرده به نیمه نهایی بایستی تا دقیقه آخر بازی ژاپن – ویتنام منتظر بمانیم.

 

ژاپن از سال 1996 به بعد در مرحله یک چهارم نهایی جام حاضر بوده است. این هفتمین حضور پیاپی آبی سامورایی در نیمه نهایی است که در شش دوره قبل دو بار حذف و چهار بار به نیمه نهایی صعود کرده‌اند.  در سال 96 به کویت 2-0 باختند و حذف شدند، در سال 2000 عراق را 4-1 شکست دادند، در سال 2004 پس از توقف برابر اردن در ضربات پنالتی این تیم را بردند، در سال 2007 هم با مساوی مقابل استرالیا این تیم را در پنالتی‌ها شکست دادند، در سال 2011 قطر میزبان را 3-2 بردند و بالاخره در دوره گذشته مقابل امارات پس از آن که در وقت قانونی به تساوی 1-1 رسیدند در ضربات پنالتی باختند و حذف شدند.

 

ژاپن در این تورنمنت تمام بازی‌های خود را با اختلاف یک گل و به اقتصادی‌ترین شکل ممکن با پیروزی پشت سر گذاشته است. ژاپن با غلبه بر ترکمنستان، عمان و ازبکستان در مرحله یک هشتم نهایی با آمار حدود 25% مالکیت توپ، 197 پاس و تنها دو شوت در چارچوب موفق به حذف عربستان مدعی شد. تک گل ژاپنی‌ها روی ضربه کرنر در دقیقه 20 توسط تومیاسو به ثمر رسید.

 

ویتنام تنها یک بار در مرحله یک چهارم نهایی حاضر بوده است. آن‌ها در شرایطی که در سال 2007 یکی از چهار میزبان مسابقات بودند در مرحله یک چهارم نهایی مقابل عراقی که به قهرمانی آن دوره رسید 2-0 مغلوب شدند.

 

ویتنام با شروع قابل قبول در مقابل تیم عراق و پذیرفتن شکست با اختلاف اندک در دقایق پایانی و شکست برابر ایران، در بازی سوم یمن را با دو گل شکست داد و در شرایط کاملاً مساوی نسبت به تیم لبنان به دلیل دریافت دو کارت زرد کمتر نسبت به آن تیم به شکلی کاملاً دراماتیک به مرحله حذفی صعود کرد. ویتنام در مرحله قبل شگفتی آفرید و اردن شگفتی‌ساز را در ضربات پنالتی حذف کرد.

 

این دو تیم در تاریخ فوتبال خود تنها دو بار با یکدیگر بازی کرده‌اند که ژاپن پیروز هر دو مسابقه بوده است. ژاپن و ویتنام در تاریخ جام ملت‌ها نیز فقط یک بار با هم روبرو شدند که در سال 2007 ژاپن با نتیجه 4-1 موفق به شکست میزبان در مرحله گروهی شد.

 

ژاپن در این بازی یوشینوری موتو مهاجم خود را که در باشگاه نیوکاسل یونایتد بازی می‌کند به علت دو اخطاره بودن در اختیار ندارد.

 

 

 

امارات-استرالیا؛ نبرد انتقامی میزبان‌ها

 

بازی امارات و استرالیا آخرین بازی مرحله یک چهارم نهایی است که روز جمعه 5 بهمن از ساعت 19:30 در ورزشگاه هزاع بن زاید شهر العین برگزار می‌شود. این دو تیم در دوره قبل در مرحله نیمه نهایی به مصاف هم رفتند که استرالیای میزبان موفق شد امارات را 2-0 شکست داده و به فینال برسد.

 

پس از چهار سال میزبان دو دوره اخیر جام ملت‌های آسیا باز هم به مصاف یکدیگر می‌روند. این بازی می‌تواند یک بازی انتقامی برای اماراتی باشد که در دوره قبل با مهدی علی چهار روز پس از جدال سنگین با ژاپن در 120 دقیقه در نیمه نهایی به مصاف میزبان رفت و 2-0 باخت. دقیقاً عکس این اتفاق این دوره در امارات از یک مرحله قبل‌تر تکرار شده و استرالیای خسته از بازی 120 دقیقه‌ای یک هشتم نهایی مقابل ازبکستان، چهار روز بعد به مصاف میزبان این مسابقات می‌رود.

 

استرالیا در عمر کوتاه آسیایی شدنش سه بار در مرحله یک چهارم نهایی حاضر بوده است. ساکروس در اولین سال حضور خود در کنفدراسیون فوتبال آسیا در سال 2007 موفق به صعود از گروه شد اما در اولین گام حذفی مقابل ژاپن در ضربات پنالتی شکست خود و حذف شد. استرالیا در سال 2011 در این مرحله در حالی که در پایان نود دقیقه به نتیجه‌ای بهتر از تساوی بدون گل مقابل عراق دست نیافت در وقت اضافه با تک گل هری کیول در دقییقه 118 به برتری رسید و به نیمه نهایی صعود کرد. استرالیا در سومین حضور خود در یک چهارم نهایی با دو گل تیم کیهیل چین را شکست داد و به نمیه نهایی رسید. این چهارمین حضضور پیاپی استرالیا در این مرحله است.

 

استرالیا در یک هشتم نهایی آسیا 2019، پس از تساوی بدون گل مقابل ازبکستان موفق شد در ضربات پنالتی 4-2 پیروز شود.

 

امارات در سال 1996 در اولین دوره‌ای که مسابقات یک چهارم نهایی داشت عراق را در وقت اضافه با گل طلایی شکست داد. سال 2015 دومین حضور امارات در یک چهارم نهایی بود که موفق شدند ژاپن مدعی را در پنالتی شکست دهند.

 

 

 

از سال 2007 تا کنون استرالیا در 21 مسابقه مقابل تیم‌های عربی به میدان رفته که در 13 مسابقه پیروز شده، در 3 بازی به تساوی رسیده و در 5 بازی متحمل شکست شده است. امارات در مرحله یک هشتم نهایی پس از توقف مقابل قرقیزستان در 90 دقیقه در وقت اضافه با پنالتی احمد خلیل 3-2 پیروز شد و به جمع 8 تیم برتر آسیا آمد. استرالیا و امارات تاکنون در 5 بازی مقابل هم به میدان رفته‌اند که استرالیا سه بار برده و دو بازی هم مساوی شده است. امارات هیچ گاه موفق به شکست استرالیا نشده است.

 

 

کره جنوبی – قطر؛ تقابل بهترین مهاجم و بهترین دفاع آسیا

 

بازی سوم مرحله یک چهارم نهایی روز جمعه 5 بهمن در ورزشگاه زاید اسپورت ابوظبی میان دو تیم کره جنوبی و قطر برگزار می‌شود. کره جنوبی با گلی که در دقیقه 77 بازی بحرین از الرمیحی دریافت کرد دیگر جایی در میان تیم‌هایی که تاکنون گل نخورده‌اند ندارد اما همچنان با پائولو بنتو می‌برد و هر 4 بازی خود در این جام را با پیروزی به پایان رسانده است. این تیم در اولین بازی روز جمعه به مصاف تیم سرحال، جوان و آماده قطر می‌رود که در چهار بازی 11 گل زده و هنوز گلی دریافت نکرده است. این بازی می‌تواند عرصه تقابل سون هیونگ مین بهترین مهاجم آسیا و عبدالکریم حسن دفاع چپ قطری‌ها که به عنوان مرد سال فوتبال آسیا در سال 2018 انتخاب شده باشد.

 

کره جنوبی در تاریخ جام ملت‌های آسیا شش دوره مرحله یک چهارم نهایی داشته که کره جنوبی مانند ژاپن و ایران در تمام آن‌ها حاضر بوده است. نکته دیگر اینکه در 5 دوره از این شش دوره کره جنوبی و ایران با هم روبرو شده‌اند. در این 6 بازی کره‌ای‌ها دو بار مقابل ایران باخته و سه بار پیروز شده است. در دوره قبل نیز کره جنوبی در این مرحله ازبکستان را با دوگل سون هیونگ مین در وقت اضافه 2-0 برد.

 

کره جنوبی در مرحله قبل بحرین را در وقت اضافه شکست داد تا برای هفتمین بار در جمع هشت تیم برتر جام باشد.

 

کره جنوبی در 14 دوره حضور خود 28 بار با تیم‌های عربی بازی کرده که در 12 بازی به پیروزی رسیده و در 8 بازی متحمل شکست شده است. سه بازی از هشت بازی‌ای که مساوی شده در مراحل حذفی بوده و به ضربات پنالتی رفته که هر سه بازی را کره جنوبی به حریف عرب واگذار کرده است.

 

قطر در سال‌های 2000 و 2011 با صعود از مرحله گروهی در مرحله یک چهارم نهایی حاضر بوده است. در سال 2000 بازی را 3-1 به چین باختند و در سال 2011 در حالی که میزبان مسابقات بودند با نتیجه 3-2 مقابل ژاپن قهرمان آن دوره شکست خوردند و حذف شدند.

 

قطر در مرحله یک هشتم نهایی با برتری 1-0 مقابل عراق با کاشته زیبای بسام الراوی گام به دور یک چهارم نهایی نهاد.

 

 

 

تیم‌های کره جنوبی و قطر تاکنون ده بار با هم بازی کرده‌اند که سهم کره 5 برد، قطر  3 برد بوده و 3 بازی هم با مساوی به پایان رسیده است.

 

کره جنوبی و قطر در تاریخ جام ملت‌های آسیا سه بار با هم روبرو شده‌اند که هر سه در مرحله گروهی و در سه دوره متوالی در جام‌های 1980، 1984 و 1988 بوده است. در جام 1980 کویت، کره جنوبی 2-0 قطر را شکست داد اما قطری‌ها 4 سال بعد در سنگاپور با برد 1-0 آن شکست را جبران نمودند اما هیچ یک از دو تیم نتوانستند به نیمه نهایی برسند و حذف شدند. در جام 1988 نیز کره جنوبی موفق شد قطر را در خانه 3-2 شکست دهد.

 

 

ایران-چین؛ نیمکت‌های فراآسیایی

 

دومین بازی مرحله یک هشتم نهایی پنج‌شنبه شب و از ساعت 19:30 در ورزشگاه محمد بن زاید ابوظبی میان دو تیم ایران و چین به قضاوت عبدالرحمان الجاسم قطری برگزار می‌شود.

 

این دومین جدال مارچلو لیپی با کارلوس کیروش است اولین تقابل آن‌ها را کیروش در ایام عید در راه جام جهانی برد و این بار لیپی با تیم نه چندان آماده‌اش مقابل تیمی قرار می‌گیرد که حالا پس از چهار بازی از هر نظر آمادگی کامل برای قهرمانی در آسیا دارد.

 

ایران برای هفتمین بار متوالی پای به بازی یک چهارم نهایی می‌گذارد که 5 بار آن در مقابل کره جنوبی بوده و تنها 2 بار در سال‌های 1996 و 2004 پیروز شده و چهار بار بازی یک چهارم نهایی را به رقبا واگذار کرده است. ایران سه دوره متوالی از 2007 تا 2015 در رسیدن به نیمه نهایی ناموفق بوده و در یک چهارم نهایی حذف شده است.

 

چین چهار بار به مرحله یک چهارم آسیا رسیده و دو دوره متوالی در سال‌های 2000 و 2004 موفق به پیروزی در این دور و صعود به نمیه نهایی شده‌اند. سال 2000 موفق به شکست 3-1 قطر و در سال 2004 عراق را 3-0 شکست دادند. آن‌ها دو بار هم در این مرحله مغلوب حریفان شده‌اند. سال 96 به عربستان 4-3 و سال 2015 به استرالیا 2-0 باختند و حذف شدند.

 

در تاریخ جام ملت‌ها ایران و چین شش بار به شرح جدول زیر به مصاف هم رفته‌اند.

 

 

 

ایران و چین 24 بار به مصاف هم رفته‌اند که سهم ایران 14 برد و سهم چین 6 برد می‌باشد. 4 بازی نیز با تساوی به پایان رسیده است. بازی خاطره‌انگیز دالیان در مقدماتی جام جهانی 1998 که با برد 4-2 ایران همراه بود جزو به یادماندنی‌ترین بازی‌های این دو تیم است.

 

 

 

تیم‌های ایران و چین در این بازی وحید امیری و ژانگ لین پنگ را به دلیل دو اخطاره بودن در اختیار ندارند.

 

با انجام بازی‌های مرحله یک چهارم نهایی 4 تیم صعود کننده به نیمه نهایی مشخص خواهند شد که روزهای دوشنبه و سه شنبه هفته آینده فینالیست‌های آسیا 2019 تعیین خواهند کرد. دیدار پایانی جام ملت‌های آسیا ساعت 18:30 روز جمعه 12 بهمن در ورزشگاه زاید اسپورت ابوظبی برگزار خواهد شد.