به گزارش پارس نیوز، کمیته برگزاری مسابقات جام جهانی 2022 قطر به دنبال شفاف‌سازی هرچه بیشتر پروژه‌هایی است که در دست اجرا دارد. قطری‌ها سخت در تلاش هستند تا بهترین میزبانی را از بزرگ‌ترین تورنمنت فوتبال دنیا داشته باشند و از همین رو در بخش‌های مختلفی فعالیت خود را دنبال می‌کنند. از ساخت و ساز ورزشگاه‌های مناسب برای میزبانی جام جهانی تا حمل‌ونقل عمومی و نشان دادن فرهنگ خود. کمیته برگزاری مسابقات جام جهانی اخیراً 64 خبرنگار، عکاس و تصویربردار را از سراسر دنیا دعوت کرده بود تا از نزدیک شاهد این روند قرار بگیرند. خبرنگاری نیز با این دعوت به دوحه رفته بود تا شاهد فعالیت‌های همسایه جنوبی ایران از آماده‌سازی برای جام جهانی باشد.

یکی از دغدغه‌های قطری‌ها برای برگزاری جام جهانی، تفریحات هواداران در حین برگزاری مسابقات است. با توجه به وسعت کم کشور قطر و نبود بناهای تاریخی و توریستی، بیشترین برنامه‌ریزی قطری‌ها برای تفریح هواداران جام جهانی، بهره گرفتن از ساختار طبیعی این کشور است. قطری‌ها علاوه بر داشتن مرز آبی پهناور در شمال این کشور که به خلیج فارس متصل می‌شود، صحراهای بزرگی در جنوب دارد. یکی از برنامه‌های قطری‌ها برای استفاده از دریا و ساحل آن، تفریحاتی همچون کشتی‌ها و قایق‌های تفریحی و اقامتی است، استفاده از تفریحات آبی و البته ساحلی که در بسیاری از نقاط دنیا جزو تفریحات محسوب می‌شود.

یکی از جذاب‌ترین و البته خاص‌ترین تفریحات در قطر، صحراگردی است. قطر صحراهای بسیار زیادی دارد که از این صحراهای شنی به عنوان یکی از تفریحات استفاده می‌شود. ماشین‌های شاسی بلندی که مخصوص رانندگی روی تپه‌های شنی هستند و هیجان خاصی دارند در این صحراها مورد استفاده قرار می‌گیرند. کمیته برگزاری مسابقات جام جهانی برای اینکه رسانه‌ها و البته هواداران را با این بخش از تفریحات کشور قطر آشنا کند، یکی از روزهای حضور خبرنگاران در این شهر را به صحراگردی اختصاص داد. هیجان سرعت ماشین‌ها و پرش و چرخش آنها روی تپه‌های شنی، می‌تواند یکی دیگر از تفریحات هواداران فوتبال حین برگزاری مسابقات باشد. البته در طول مسیر نیز کمپ‌هایی برای استراحتگاه و البته گذراندن شب تا صبح در صحراها آماده شده است و قطری‌ها از حالا این کمپ‌ها را تبلیغ می‌کنند.

استفاده از تفریحگاه‌ها یا اماکن توریستی کشورهای خاورمیانه و شمال آفریقا همچون ایران، اردن، لبنان، مصر، امارت و اردن بخشی دیگر از برنامه‌های قطری‌ها برای هواداران جام جهانی است. با این حال آنها به دنبال برنامه‌ریزی هستند تا فرهنگ این کشورها را نیز حین برگزاری مسابقات جام جهانی به معرض نمایش بگذارند. بخشی از نوار ساحلی شهر دوحه به طول حدوداً 10 کیلومتر قرار است حین برگزاری مسابقات جام جهانی در اختیار افرادی قرار بگیرد که غذاهای سنتی کشورهای خود را به نمایش بگذارند. همچنین بخش دیگری هم در اختیار هنرمندان کشورهای مختلف قرار می‌گیرد تا موسیقی‌های سنتی خود را در این نوار ساحلی ارائه کنند.

برنامه‌ریزی قطری‌ها برای لذت بردن هواداران حین برگزاری مسابقات جام جهانی، هنوز نهایی نشده است. یکی از نگرانی‌های برخی کشورها مربوط به مصرف مشروبات الکلی در حین برگزاری جام جهانی است. جالب اینجاست که یکی از اسپانسرهای فیفا در تولید مشروبات الکلی فعالیت دارد و در جام جهانی روسیه نیز حضور فعالی داشت. البته مصرف مشروبات الکلی در قطر که کشوری اسلامی است، ممنوعیت دارد و این موضوع پرسشی را برای بسیاری ایجاد کرده، اما آنچه قطری‌ها دنبالش هستند، احترام گذاشتن هواداران به فرهنگ‌شان است. هرچند هنوز چیزی در این زمینه قطعی نشده، اما راه‌حل‌هایی برای حضور اسپانسر فیفا در قطر وجود دارد که می‌تواند تجربه جدیدی برای هواداران جام جهانی باشد.