به گزارش پارس نیوز، 

نوید مظفری پیشکسوت داوری در خصوص هجمه های زیادی که علیه داوری طی هفته های اخیر به وجود آمده گفت: فقط هجمه نیست؛ این هجمه‌ها دو ریشه دارد. اول اینکه آماری که در رسانه ها منتشر می شود، با آمار کمیته انضباطی متفاوت است. تیم ها حقشان را نمی گیرند و هجمه ای درست می کنند که واقعی نیست ولی اگر با آنها شفاف صحبت کنیم و به تیم ها و حتی داوران آمارهای شفاف بدهیم، این مشکلات کمتر می شود.

وی با ذکر این نکته که باید به داوران اشتباهاتشان گوشزد شود، تاکید کرد:  اگر بگوییم داوران درست کار می کنند، یعنی اینکه می گوئیم اشتباه کنید و ما حمایت می کنیم. از طرف دیگر، کمیته داوران با هجمه ها با لطافت برخورد می کند. فکر می کنم داوری های ما در مجموع بد نیست و از این ها گذشته باید ببینیم چه برنامه هایی برای رشد داوران طرح ریزی شده است. من به پولی که داوران می گیرند اصلا اشاره نمی کنم و موضوع صحبت من به بحث آموزش بازمی گردد. این به فدراسیون هم صرفا باز نمی گردد و داوران ما در سطح استان ها خوب آموزش نمی بینند.

نوید مظفری با اشاره به یکی از مشکلات اصلی داوری توضیح می دهد: داوران ما براساس عملکرد زمانی سنجیده می شوند نه ریز عملکردی که داشته اند. در واقع زمان سنجیده می شود نه عملکرد. شما در آلمان می توانید 10 سال قضاوت کنید ولی در همان سطح بمانید ولی در ایران هر دو سال ارتقا می گیرید حتی اگر بد باشد.

مظفری در خصوص اینکه راه اندازی سیستم کمک داور ویدئویی (VAR)  300 هزار دلار در هر ورزشگاه هزینه در بردارد، عنوان کرد: مبلغ که قطعا بالا است. در جام جهانی 32 دوربین در هر ورزشگاه داشتیم، ولی ما در ایران در برخی شهرستان ها زیرساخت های فاجعه ای داریم و با این شرایط انجام پذیر نیست. اگر یک ضرب و جمع ساده کنید، فکر می کنم 34 میلیارد و هشت هزار تومان می شود و به نظر شما اگر این را بگذاریم برای آموزش داوران، بهتر نیست؟ ما زیرساخت نداریم. هر کسی هم نمی تواند پشت دستگاه بنشیند. آموزش باید داده شود؛ هر بازی 4 داور آموزش دیده نیاز دارد.

وی ادامه داد: این (استفاده از سیستم کمک داور ویدئوئی) یک فرار رو به جلو است، چون اجازه فیفا می خواهد. امروز (نیم فصل دوم) که به این نمی رسیم، مگر اینکه داور بخواهد کنار زمین تصاویر تلویزیونی ببیند. اگر این سیستم را بیاورید به ایران خطاهای وسط زمین هم دردسرساز می شود و به نظرم قبل از ان نیاز به فرهنگ سازی و آموزش داریم. اما خیلی دوست دارم ببینم این پول ها از کجا می آید. اگر به جای این کارها به مشکلات اساسی داور برسند، خیلی بهتر است.

مظفری حرف هایش را اینگونه ادامه داد: باید توجه بیشتری به داوران لیگ برتر بشود و داورهایی که نمی توانند وارد نشوند. به نظرم داوران خیلی راحت به لیگ برتر می رسند ولی هیچ جای دنیا اینگونه نیست. مشکل این است که دوستانی که در کمیته داوران مسئولیت دارند، درگیر کارهای روزمره هستند یا تدریس می کنند یا نظارت می کنند و اتاق فکری وجود ندارد.

کارشناس داوری در پایان در پاسخ به این سوال که منظور او از مسئولین فریدون اصفهانیان است، تصریح کرد: به هر حال ایشان رئیس کمیته داوران هستند. فقط نیایند بگویند که آقای فغانی رفته جام جهانی که آقای فغانی به خاطر توانایی فردی توانسته این موفقیت ها را به دست بیارود درست مثل آقای مرادی، مظفری زاده و سایر داوران ما. اگر این ها را فاکتور بگیریم، آیا روند رو به جلو داشتیم. به خاطر برنامه ریزی بد است که ما حالا برای انتخاب مثلا داور دربی با مشکل روبرو هستیم ولی قبلا داوران زیادی می توانستند این کار را انجام دهند.

انتهای پیام/