به گزارش پارس به نقل از ایسنا، علی کفاشیان در آستانه دیدار با لینان در گفت و گویی عنوان کرد: فوتبال فقط رفن به جام جهانی نیست، نیاز به سرمایه گذاری و کار اساسی است. این طور نیستهیم که بگوییم فقط به جام جهانی برویم و مشکلات حل می شد باید در رده های پایه کارهای زیادی انجام بدهیم.

وی درباره اظهارنظر مدتی پیش که گفته بود لیوان در دست او نیست گفت: مشکلاتی وجود داشت و من منظورم این بود که من اختیار ندارم. اما الان لیوان دست ما هست اما خالیست و کسی تویش چیزی نریخته است! منظورم این است که مجموعه ای که در فوتبال مدیریت می کنند، افکار عمومی و رسانه ها از تصمیم حمایت کنند. این که به ما از بالا بگویند کاری را بکن فلانی را بگذار یا بردار، درست نیست. منظورم از لیوان این بود. البته پر بودن لیوان هم به عملکرد خودمان بر می گردد اگر تیم ملی به جام جهانی برود، با منابع و اعتبار و تشویقهایی که می شود فوتبال ما روند پیشرفتش را طی خواهد کرد. فوتبال ما در جاده ای مستقیم می رود اگر به هدف اصلی که جام جهانی است نرسد، در چاله ای می افتیم که تا بخواهیم خارج شویم مشکلات زیادی پدید می آید که دیگر کسی دستمان را هم نمی گیرد. اما اگر صعود کنیم نشاطی جامعه را فرا می گیرد و واقعا به سود جامعه فوتبال است. شامل بازیکنان مربیان، معلمان، مدرسان، کادر فنی و… آن موقع دیگر نیازی نداریم کسی در لیوان ما آب بریزد.

کفاشیان در پاسخ به این سوال که اگر به جام جهانی نرویم ناامیدی همانند ۴ سال پیش خواهد بود، گفت: حس بدتری خواهیم داشت نسب به ۴ سال پیش. سختی های زیادی کشیده ایم و راه دشواری را رفته ایم. فوتبال فوتبال است. همه انتظار دارند که تیم ما این قدر قوی باشد که نگران این روزها نباشیم. اگر قبلا روی غلتک حرکت کرده بودیم الان نگرانی نداشتیم مثل ژاپن که صعود کرده و خیالش راحت است. قبلا چند تا کشور محدود بودند در آسیا و حرف اول را می زدند اما امروزه این گونه نیست. همین لبنان تیم خطرناکی هست و باید مواظب باشیم. برای من به شخصه خیلی سخت است که صعود نکنیم و بخواهیم این مسیر را دوباره طی کنیم.

وی ادامه داد: اصولی در فوتبال هست که در برخی کشورها رعایت می شود. وظایف هر کس تقسیم شده است. همه را از چشم یک نفر نمی بییند. ما تیم ملی که از خارج نمی توانیم بیاوریم باید بازیکنان خودمان را جمع کنیم، حالا چه در لیگ چه در خارج از ایران. در کشور ما سرمایه گذاری در فوتبال نسبت به سایر کشورها خیلی کمتر است. اسپانسرها و دولت ها خیلی حمایت می کنند. فوتبال در عرصه ملی به خودی خود درآمد زا نیست، اما ما در سال های گذشته اسپانسر خوبی نداشتیم. دولت هم با توجه به معذوریت هایی که داشته نتوانسته کمک زیادی بکند. اگر به جام جهانی نرویم دچار رکود می شویم. پس باید سرمایه گذاری بیشتری داشته باشیم نه کوتاه مدت بلکه بلند مدت. کره و ژاپن که الان خوب کار می کنند سرمایه گذاری ۲۵ ساله داشته اند. اما باید این را هم بگویم که باید دست بازیکنان را بوسید ما ظرفیت بسیار بالایی داریم. بازیکنان با کمترین برنامه ریزی و پاداش و سرمایه گذاری نتیجه می گیرند. تیم ما به کره ای باخت که مطمئن باشید در مسابقات جهانی جزو چهار تیم اول خواهد بود. اگر تیم نوجوانان سرمایه گذاری شود می تواند به المپیک برود. با چشم اندازی که در بودجه می بینیم نه فقط برای فوتبال بلکه برای ورزش مناسب نیست.

رئیس فدراسیون فوتبال درباره شرکتی که قرار بود با قراردادی هنگفت اسپانسر شود، خاطرنشان کرد:

شرکتی قبل انتخابات بود که صحبتی انجام داده بود و قول هایی داده بود که شاید فکر می کرد من انتخاب نمی شوم! قبل از انتخابات خواستیم قرارداد را ببندیم اما آنها گفتند که شاید تو انتخاب نشوی و کار خراب می شود، اما وقتی انتخاب شدیم، غیبش زد! دروغی به ما گفت و رفت. به همین دلیل می گویم که پول نیست، یک سری هزینه هایی را باید دولت کمک کند. اگر اسپانسری به من ۲۰ میلیارد بدهد من خرج همه را می دهم چرا که تیم ملی خرج خودش را در می آورد اما این پول ها می تواند آینده فوتبال را تامین کند. انتظارات مردم از ما صد است اما امکانات ما ده هم نیست. من که فوتبالی نبودم اما در این مسیر افتادم.

وی درباره دیدار رفت و شکست مقابل لبنان در بیروت گفت: برخی بازیکنان ما در این بازی نبودند و کمی هم دست کم گرفتیم و گفتیم لبنان هست دیگر. نگرانی من از لبنان بیشتر از کره جنوبی است چون همیشه کره را جدی می گیریم. امیدوارم در بازی سه شنبه لبنان را جدی بگیریم و از الان نگوییم پر گل می بریم. رفتن ما به جام جهانی یک آرزوست. اما خوب بازی کردن در برزیل هم مهم است. باید تلاش کنیم یک بازی خوب ارائه دهیم که نگویند یک زنگ تفریح از آسیا آمده است. کره جنوبی مثل سال های قبل نیست اما ژاپن هنوز قوی است. تیم ملی نتیجه می گیرد اما دل ما را آب می کند و بعد صعود می کند. دوره پیش هم در آستانه صعود بودیم که حذف شدیم.

کفاشیان در پاسخ به این سوال که برای مردم کار می کند یا برای مدیران بالادست، گفت: من برای خدا کار می کنم. البته مردم برای ما بسیار مهم هستند و امیدوارم روز سه شنبه هم از تیم کشورشان حمایت کنند. اگر از مدیران هم حرفی زده شد، خب بالاخره هر کس ظرفیتی دارد من ظرفیتم زیاد است اما به هر حال باید برخی حرف ها را یک جایی بگویم.