به گزارش پارس نیوز، بوقچی، شیپورچی، لیدر یا مشوق اصطلاحی ویژه برای ورزش ایران است که به افرادی اطلاق می‌شود که با دریافت منافع از یک مجموعه اجیر شده و به بخش عمده‌ای از هواداران حاضر در ورزشگاه جهت می‌دهند. به طور سنتی، بوقچی‌های ایرانی هوادارانی بودند که به دلیل علاقه وافرشان به یک تیم، در میان دیگر هوادارن متمایز بودند و به رهبری تشویق‌ها می‌پرداختند و به نوعی «نماد» هواداران آن تیم نیز محسوب می‌شدند، اما از آغاز دهه ۱۳۸۰ و همزمان با تغییر نام بوقچی به لیدر، این کار به یک «شغل» و «سمت» تبدیل گشت و برخی از لیدرها در ازای دریافت پول به عنوان حقوق و مزایا یا رشوه، جو ورزشگاه و شعارهای تماشاگران را به سود یا ضرر عده‎ای تغییر می‎دهند.

روز گذشته احمد ضیایی، رئیس فدراسیون والیبال جلسه‌ای را با عنوان «جلسه هماهنگی فدراسیون والیبال با رابطان فرهنگی و مشوقان تیم‌های لیگ برتر» با حضور لیدرها و برخی از مسئولان تیم‌های لیگ برتری برگزار کرد. این اتفاق در شرایطی رخ داد که پیش از این چنین موضوعی در فدراسیون والیبال انجام نشده بود و می‌توان گفت ضیایی بدعت جدیدی به راه انداخت.

 

صحبت‌ها و نقدهای فراوانی پیرامون معضلاتی که لیدرها در رشته‌های مختلف ورزشی ایجاد کرده‌اند مطرح می‌شود. لیدرهایی که آن قدر قدرت پیدا کرده‌اند که کسی نمی‌تواند جلودار آنها باشد. برای آنها خط قرمزی وجود ندارد و حتی در برخی تصمیمات باشگاه‌ها هم تاثیرگذار هستند. چه بسا بارها باعث تغییر مدیرعامل، سرمربی و حتی جذب بازیکن شده‌اند.

در جلسه روز گذشته حمید آرایش، سرپرست کمیته اقتصادی و بازاریابی و امیرحسین منظمی، دبیر فدراسیون والیبال هم حضور داشتند، اما غیر از چند فریم عکس هیچ خروجی دیگری از این جلسه روی سایت فدراسیون والیبال قرار نگرفته است.

 

معضل لیدرها که تا چند سال پیش تنها در فوتبال دیده می‌شد در سال‌های اخیر به والیبال هم سرایت کرد. والیبالی که زمانی جزو بی‌حاشیه‌ترین ورزش‌ها محسوب می‌شد در چند سال اخیر به محل امنی برای لیدرهای فوتبالی تبدیل شده است و برخی تیم‌های لیگ برتری والیبال تلاش می‌کنند تا از حضور لیدرهای فوتبالی استفاده کنند. متاسفانه بارها مشاهده شده که همین لیدرها با اقدامات خود جو سکوهای سالن‌های والیبال و حتی زمین مسابقه را هم بهم ریخته‌اند، حال اینکه آیا تضمینی وجود دارد که بعد از این جلسه دیگر شاهد ایجاد حاشیه از سوی لیدرها در سالن‌های والیبال نباشیم سوالی است که برای رسیدن به پاسخ آن باید تا زمان شروع رقابت‌ها صبر کرد.

 

اوایل سال 1380 بود که تشکیلاتی برای لیدرها به صورت علنی شکل گرفت و پس از مدتی سازمان تربیت بدنی با همکاری نیروی انتظامی، جهت حفاظت فیزیکی و فرهنگی ورزشگاه‎ها، اقدام به شناسایی لیدرها کرد و لباس‎های ویژه برای آنان درنظر گرفت که بعدها مقدمه‎ای برای پیداشدن حامی مالی و قدرت‌گرفتن تدریجیشان شد. حالا همین افراد می‌توانند با همراهی عده‌ای دیگر در مهمترین تصمیمات باشگاه‌های ورزشی هم نقش داشته باشند؛ گاهی با شعار و حمایت، گاهی با تهدید و چاقو!