به گزارش پارس نیوز، 

رضا قراخانلو رئیس آکادمی ملی المپیک، در خصوص اتفاقات رخ داده در المپیک جوانان و عدم اجازه حضور بانوی محجبه جودوکار ایرانی در رقابت‌ها اظهار داشت: طی دو روز بحث و گفت‌وگو در کنگره IOC که در مورد «المپیزم در عمل» برگزار شد، بحث‌های زیادی از طرف مسئولان IOC و تمام شرکت‌کنندگان مبنی بر این که باید از ابزار ورزش استفاده بیشتری شود، صورت گرفت. بانکی‌مون دبیرکل سابق سازمان ملل که اکنون مسئول کمیته اخلاق IOC است تاکید کرد که هیچ ابزاری قدرت ورزش را ندارد تا جامعه را اصلاح کند و با توجه به همین اهداف هم المپیک جوانان برگزار شد.

وی افزود: المپین‌های آینده از طریق آموزش،‌ همفکری و شرکت در مسابقات آماده می‌شوند تا نقش خود را به بهترین نحو به عنوان یک ورزشکار انجام بدهند. این اتفاق و سخت‌گیری‌های فدراسیون بین‌المللی جودو در مورد پوشش سر ورزشکاران زن، با این اهداف منافات دارد.

رئیس آکادمی ملی المپیک خاطر نشان کرد: من به همراه صالحی‌امیری رئیس کمیته ملی المپیک در صحنه مربوط به مارال مردانی حضور داشتیم و اعتراضی جدی به مسئولین فدراسیون جهانی جودو داشتیم و اعتراض کردیم که چرا این جوان را محروم می‌کنید، اما در پایان اجازه شرکت به این بانوی کشورمان ندادند. البته آنها به طور روشن پیام ما را دریافت کردند که در آینده روی این مسئله پیگیری و مطالبه جدی داریم.

قراخانلو تصریح کرد: ما همراه خود نمونه‌ای از مقنعه داشتیم که آنها گفتند خطرناک است، ولی یک نمونه کلاه که شبیه کلاه کاراته‌کاران است را ارائه کردیم که خطرناک هم نبود. این چالشی که ایجاد شد، کمک می‌کند تا در آینده در خصوص مسئله حجاب در جودو به موفقیت‌های خوبی برسیم. امیدوارم رسانه‌ها، مسئولین فدراسیون جودو و مسئولین وزارت ورزش و کمیته ملی المپیک دست به دست هم بدهند و از این فرصت بهره مناسب را برای حل مسئله حجاب در جودو ببرند.

وی درخصوص جلسات صالحی امیری با مسئولین کمیته بین‌المللی المپیک یادآور شد: ما تعداد زیادی جلسات داشتیم و در دیدارهایی که انجام شد یک نکته ثابت وجود داشت و آن، این بود که از ظرفیت توسعه زنان در ایران استفاده شود. این موضوعی است که هم IOC راغب است و هم مطالبه اجتماعی و تاکید روحانی و صالحی امیری است. من  فکر می‌کنم همانطور که سایر فدراسیون‌ها در بحث حجاب گام‌های خوبی برداشته و حق ورزشکاران زن را گرفتند، جودو هم در ادامه با تلاش‌ها این مسئله را حل می‌کند.

انتهای پیام/