به گزارش پارس نیوز، 

حجت الاسلام والمسلمین مرتضی وافی سخنران و کارشناس مذهبی درباره خصوصیت بارز یاران اباعبدالله الحسین (ع) گفت: در وهله اول باید درباره تاریخ عاشورا و یاران امام حسین (ع) صحبت کرد، چراکه اخلاق و سیره هر کدام از آنها درسی برای جامعه امروزی و جوانان ما هم محسوب می شود. آنچه که با مشاهده و حالات روحی صحابه امام (ع) و حربن یزید ریاحی می شود درک کرد، قدرت انتخاب آنهاست. اینکه انسان بتواند در بزنگاه های زندگی تصمیم گیری درستی داشته باشد و گزینشی که برای ادامه مسیر انتخاب می کند، یک گزینش جهت دار است که در گرو سعادت‌مندی آن رقم می خورد. یاران امام (ع) به ویژه حضرت حر (ع) می دانستند که انتخاب او زندگی‌اش را دگرگون می کند.

وی در ادامه با اشاره به جمله ای از حربن یزید ریاحی در این باره که ایشان خود را در واقعه عاشورا بین بهشت و آتش دیده‌اند، بیان کرد: ما با برداشت از این جمله حر بن یزید ریاحی درمی یابیم که ما در زندگی خودمان گاهی به نتیجه پیشامد ها و تصمیم گیری ها فکر نمی کنیم، که شاید پیامد های آنها در نوع زندگی ما نقش مهمی داشته باشند و سعادت ما در گرو این تصمیم باشد. باید اتفاقات پیش روی را مهم تلقی کنیم و مسیر را درست رقم زد و از آن قدرت اختیار و عزم و اراده ای که خداوند به ما اعطا کرده بهره درستی برد.

این سخنران و کارشناس مذهبی با اشاره به جریان آزادگی و شهادت حربن یزید ریاحی و دیگر یاران حضرت اباعبدالله الحسین (ع) اظهار کرد: یکی از نکات حائز اهمیت در گزینش و حضور یاران امام حسین (ع)  در واقعه عاشورا تفکر است، اینکه انسان برای رسیدن به هدف و نتیجه‌ای که می خواهد فکر و اندیشه کند چرا که شاید این فرصت اگر برای هرکسی دیگر در لشکر دشمن فراهم می شد، آنها هم زمانی را برای تامل کردن به خودشان می دادند و  راه را تشخیص می دادند و خودشان را در مقابل ولایت قرار نمی دادند  به هلاکت نمی رسیدند.

وی افزود: به عقیده من یاران امام حسین (ع)، به ویژه حربن یزید ریاحی نماد تصمیم به هنگام است. جریان سیدالشهدا این طور نیست که بگوییم همه اصحاب امام انتخاب شده بودند، البته اصل همین است، اما اینکه انسان ها چگونه در مسیر قرار بگیرند بستگی به عزم و اراده و قدرت انتخابشان هم دارد، در عاشورا افراد بسیاری در لشکر امام حسین (ع) بودند، اما در میانه راه از مسیر شهادت جدا شدند و بازگشتند. نکته مهم این است که انسان‌ها  به سمت حق بیایند و تا پایان کار بمانند.

حجت الاسلام والمسلمین وافی تاکید کرد: مرحوم شیخ علی صفایی جمله ای درباره شخصیت حر داشتند، که می گفت: «درست است که حربن یزید ریاحی به سمت حرم آمد، اما چرا دیر؟» آیا حر نمی توانست از همان ابتدا حق را بجوید؟ - ما نباید تمام تصمیم‌گیری زندگیمان را برای لحظات آخر بگذاریم، که خود این موضوع نکته ای مهم است و ما در خیلی از مواقع دیر دست به کار می شویم و فرصت ها از ما گرفته می شود.

انتهای پیام/