به گزارش پارس نیوز، 

مسعود اقبالی کارشناس فوتبال کشورمان، درباره پیروزی تیم ملی فوتبال برابر تیم ملی ازبکستان در چارچوب دیدار تدارکاتی اظهار کرد: ۲ تیم درجه ۲ آسیا با یکدیگر بازی کردند و تیم ملی ازبکستان قدرتمند نیست و مهاجمان این تیم آن قدر در محوطه جریمه خطر ساز نبودند، بنابراین تیم ملی کشورمان محک جدی برای بازی‌های جام ملت‌های آسیا نخورد.

دروازه بان جوان تیم ملی پختگی و تجربه لازم را نداشت

او ادامه داد: خط دفاع، خط حمله و انتقال توپ از دفاع به حمله و برعکس فاکتور‌های مهم در فوتبال پیشرفته و روز دنیا هستند. تیم ملی فوتبال در فاز دفاع به جزء دروازه بان جوان این تیم که پختگی و تجربه لازم را نداشت و در یکی، ۲ مورد در خروج هایش اشتباهاتی داشت خوب عمل کرد. ۲ هافبک دفاعی تیم ملی به خصوص ابراهیمی وظیفه دفاعی خود را به خوبی انجام داد، اما در فاز تهاجمی شاهد بودیم که ارتباط میان هافبک و مهاجم در تیم ملی کمتر صورت می‌گیرد و طرح‌های تهاجمی در بازی با ازبکستان کم بود. البته در نیمه دوم تعویض‌هایی که صورت گرفت تیم ملی بهتر عمل کرد. بازیکنان تیم ملی زمانی که توپ را بدست می‌آوردند به خوبی به دفاع باز می گشتند، اما در بازی با ازبکستان ساختار دفاعی ما محک لازم را نخورد. همچنین این بازی معیار درستی برای ارزشیابی تیم ملی نبود.

تیم ملی برای موفقیت در آسیا باید از حالت دفاعی خارج شود

اقبالی بیان کرد: بازیکنان تیم ملی همان‌هایی بودند که در جام جهانی روسیه هم حضور داشتند و اگر تیم ملی می‌خواهد در جام ملت‌های آسیا به موفقیت برسد باید از حالت دفاعی خارج شود و فوتبال تهاجمی ارائه بدهد. بازی تدافعی در بازیکنان تیم ملی نهادینه شده است و اگر تیم ملی در جام ملت‌های آسیا برابر تیم‌های قدرتمندی همانند ژاپن و کره جنوبی فقط دفاعی بازی کند برای موفقیت در این رقابت‌ها با مشکل مواجه می‌شود. ملی پوشان در بازی بدون توپ خوب عمل نمی‌کنند و خطا‌های زیادی هم مرتکب می‌شوند. بازیکنان به خوبی در دفاع فردی آموزش ندیدند و بدون دلیل خطا می‌کنند.

حرکات ترکیبی در تیم ملی کمتر می‌بینیم

کارشناس فوتبال کشورمان درباره راهکار تیم ملی برای موفقیت در جام ملت‌های آسیا گفت: تیم ملی برای بازی‌های جام ملت‌های آسیا زمان لازم را دارد. بازیکنان تیم ملی انسجام دفاعی را به خوبی بلد هستند، اما فاز تهاجمی هم بسیار مهم است و باید روی این نقطه ضعف بیشتر کار شود و در خط میانی باید بازیکنانی داشته باشیم که به خط حمله اضافه شوند و موقعیت گلزنی بیشتری در محوطه جریمه حریفان ایجاد کنیم. در بازی با ازبکستان یک شوت بازیکنان تیم ملی در چارچوب دروازه نبود و این‌ها مشکلاتی است که با آنالیز دقیق‌تر باید مورد توجه قرار بگیرد. حرکات ترکیبی را در تیم ملی کمتر شاهد هستیم و مهاجمان ضربه آخر را بد می‌زنند و این مسائل باید در دوران نوجوانی و در باشگاه‌ها به بازیکنان آموزش داده شود.

اقبالی تصریح کرد: تیم ملی فوتبال کشورمان تیم اول آسیا نیست چرا که تیم‌هایی همانند ژاپن، کره جنوبی و استرالیا ساختار بهتر دارند و در لیگ قهرمانان آسیا هم می‌بینیم که تیم‌های شرق آسیا به علت اینکه سرمایه گذاری بیشتری می‌کنند در این رقابت‌ها بهتر عمل می‌کنند. بازیکنان تیم ملی سرعتشان کم است و در بازی بدون توپ عملکرد خوبی ندارند. بازی بدون توپ نیازمند شرایط فیزیکی بالا است که اگر بازیکن آمادگی جسمانی استانداردی نداشته باشد نمی‌تواند با بازیکنان دیگر ارتباط برقرار کند. جا به جایی بازیکنان تیم ملی در زمین مسابقه هم کمتر رخ می‌دهد در حالی که در تیم‌های بزرگ همانند بارسلونا شاهد جابه جایی زیاد بازیکنان هستیم چرا که آن‌ها به درک متقابل با یکدیگر رسیدند. اگر بازیکن تیم ملی از بازیکن کناری خود شناخت نداشته باشد در نحوه بازی اش اختلال ایجاد می‌شود و این نقطه ضعف باید برطرف شود. همچنین ملی پوشان زمانی که در خط دفاع تحت فشار نباشند خیلی خوب بازی می‌کنند، اما در صورت فشار حریف، سردرگم می‌شوند.

اقبالی خاطر نشان کرد: تیم ملی بر اثر ضعف دفاعی حریف تدارکاتی خود گل زد و مدافعان ازبکستان غفلت کردند و ترابی توپ را وارد دروازه کرد. بازی تدارکاتی با یک تیم ضعیف نمی‌تواند معیار درستی برای ارزیابی تیم ملی باشد.

انتهای پیام/