به گزارش پارس نیوز، پیش از بازیهای رفت این مرحله، پرسپولیس در آبادان با صنعت نفت بازی کرد و استقلال که در تهران با السد بازی داشت، در ورزشگاه ازادی به مصاف فولاد رفته بود. جالب است که حالا برای دور برگشت، شرایط دو تیم کاملا برعکس شده؛ استقلال پنجشنبه در خوزستان با نفت مسجد سلیمان بازی دارد و بعد در دوحه با السد روبرو خواهد شد. پرسپولیس هم در تهران با نساجی بازی میکند و بعد با دحیل. 


مسئله مهم در این میان اما دغدغه شفر و برانکو برای اماره سازی فنی و بدنی بازیکنان شان پیش از تقابل با دحیل و السد است. جالب است که پرسپولیسی ها ترجیح میدهند بدون بیرانوندِ ملی پوش، در روز چهارشنبه ۲۱ شهریور با نساجی بازی کنند و استقلالی ها که ۶ ملی پوش در اردوی تیم ملی دارند، ترجیح میدهند بازی شان با نفت مسجد سلیمان به تعویق افتاده و موکول شود به پس از دیدار با السد. 
به نظر می رسد که خواسته هر دو باشگاه و هر دو سرمربی منطقی و قابل انجام است. در اروپا و پیش از بازیهای مرحال حذفی لیگ قهرمانان اروپا هم این یک عرف در لیگ های داخلی است که با تغییر یکی‌ دو روزه زمان بازی تیمی که در لیگ قهرمانان بازی دارد، به ریکاوری فیزیکی و فنی‌ آن تیم کمک شود. مثلا در بوندسلیگا اگر نماینده ای از المان به مراحل‌ پایانی‌ لیگ قهرمانان اروپا برسد، معمولا بازی آن تیم پیش از نبرد اروپایی، در جمعه شب و نه شنبه یا یکشنبه برگزار میشود.


در اسپانیا اگر بارسلونا مثلا در حال صعود به مراحله یک چهارم نهایی لیگ قهرمانان است و شما بخواهید بلیت بازی لالیگایی این تیم پیش از مسابقه بزرگ لیگ قهرمانان را انلاین بخرید، در سایت خرید بلیت به شما تذکر داده میشود که تاریخ بازی ممکن است تغییر کند. چرا؟ چون با یک یا دو روز جلو انداختن آن بازی، فرصت ریکاوری پیش از بازی اروپایی به بارسا یا رئال یا اتلتیکو میدهند. در فرانسه و حتا ایتالیا هم چند سالی است که اینگونه انعطاف پذیری در برنامه ریزی برای نماینده کشور در لیگ قهرمانان اروپا، تبدیل به یک عرف شده است. به خصوص که موفقیت این تیم ها در اروپا، میتواند احتمال بالا رفتن یا حفظ تعداد سهمیه آن کشور در بازیهای اروپایی را به دنبال داشته باشد. 


از همین حالا در لیگ ایران هم این نوع کمک به نمایندگان ما در لیگ قهرمانان اسیا هم میتواند به یک عرف تبدیل شود. کمک کردن به استقلال برای چند جلسه تمرین با بازیکنان برگشته از اردوی تیم ملی و تعویق بازی با نفت مسجد سلیمان و همینطور کمک به پرسپولیس که به جای ۲۲ شهریور، در روز ۲۱ شهریور با نساجی بازی کند، همان کاری است که در بوندسلیگا و لوشمپیونه و سری آ هم به نمایندگان بین المللی شان میکنند. به نظر میرسد انعطاف پذیری سازمان لیگ در شرایطی که نماینده یا نمایندگانی از ایران به جمع ۸ تیم پایانی آسیا رسیده اند، میتواند تبدیل به یک رویه خوب نه فقط برای شرایط کنونی بلکه برای طولانی مدت شود. 


قطعا برای پرسپولیس فاصله ۵ روزه میان بازی با نساجی با مسابقه مقابل السد، میتواند نقش در اماده سازی بهتر این تیم و چه بسا افزایش شانس‌ نماینده ایران در راه صعود به نیمه نهایی اسیا داشته باشد. جالب است که نساجی هم اگر ۲۱ شهریور با پرسپولیس بازی کند، فرصت بیشتری تا بازی خود در جام حذفی در روز ۲۶ شهریور خواهد داشت. بنا بر این برای نساجی هم این تغییر تاریخ بد نیست. برای استقلال هم اینکه‌ شفر فقط دو سه روز پس از تحویل‌ گرفتن ۶ بازیکنش از تیم ملی، در مسجد سلیمان بازی نکند و یکسره روی بازی با السد تمرکز کند، میتواند امید به یک کامبک تاریخی یا دست کم یک نمایش خوب از استقلال را افزایش دهد. 


مسئله ظریف درباره استقلال این است که انها نمیتوانند مثل پرسپولیس درخواست جلو افتادن تاریخ بازی با نفت را بکنند چون تعداد زیادی ملی پوش دارند و واقعا برای این تیم مقدور نیست که مثل پرسمولیس قید حضور ملی پوشان اش را در بازی این هفته لیگ برتر بزند. به هرحال با توجه به اینکه‌ اینگونه انعطاف پذیری نه چندان پیچیده در تاریخ بازیهای داخلی تیمهای حاضر در مراحل پایانی لیگ قهرمانان، در لیگ های مهم اروپا هم عرف شده، باید منتظر تصمیم سازمان لیگ در مورد دو خواسته متفاوت پرسپولیس و استقلال در بازیهای هفته ششم باشیم. 


جالب است بدانید که در لیگ قطر بازی السد مقابل الخور و بازی دحیل مقابل السیلیا که قار بود پیش از تقابل السد و دحیل در لیگ قهرمانان با نمایندگان ایران برگزار شود، به تعویق افتاده و به زمانی پس از دور برگشت لیگ قهرمانان موکول شده است. فاصله بازی قبلی السد و دحیل در لیگ قطر با بازیهای رفت لیگ قهرمانان هم ۹ روز بود.