به گزارش پارس نیوز، دکتر محمدحسین علیزاده در دومین روز شصت و دومین "نشست معاونین فرهنگی دانشگاه‌های کشور" که امروز (۱۴ شهریور) در دانشگاه تهران در حال برگزاری است به سیاست‌های وزارت علوم در توسعه ورزش همگانی اشاره کرد و گفت: سیاست ما این است که رشته‌های مختلف ورزش همگانی در دانشگاه‌ها توسعه پیدا کند و همه دانشجویان این امکان را داشته باشند تا در رشته‌های مورد علاقه خود شرکت و فعالیت داشته باشند. درواقع سیاست وزارت علوم این است که یک رقابت سالم ورزشی بین دانشجویان دختر و پسر در دانشگاه‌های کشور شکل بگیرد.

وی در ادامه ایجاد آمادگی جسمانی، نشاط و سرگرمی در ساعات فراغت را یکی از اهداف اصلی وزارت علوم و توسعه ورزش دانشجویی به خصوص ورزش همگانی در دانشگاه‌ها عنوان کرد و گفت: رشته‌های فوتسال، والیبال، کاراته، فوتبال، بسکتبال، شنا، تنیس، جودو، بدمینتون، تکواندو، دوچرخه سواری، کوهنوردی، تیراندازی با کمان از جمله رشته‌هایی است که در نظر داریم در دانشگاه‌ها توسعه بیشتری پیدا کند.

مدیرکل تربیت بدنی وزارت علوم همچنین خاطر نشان کرد: علاقه‌مندی، میزان سرمایه گذاری فدراسیون‌ها و فراهم بودن زیرساخت‌های لازم در دانشگاه‌ها سه دلیل اصلی انتخاب رشته‌های همگانی در دانشگاه‌ها است که درواقع سعی می‌کنیم براساس این سه اصل تعداد رشته‌های خود در دانشگاه‌ها را ادامه دهیم.

دکتر علیزاده همچنین از طراحی و راه‌اندازی سامانه‌ای برای ورزش همگانی دانشجویان در وزارت علوم خبر داد و گفت: این سامانه برای ورزش همگانی تعریف و راه اندازی شده و در حال حاضر آماده اجرا است. درواقع تمام فعالیت‌های ورزشی دانشجویان در دانشگاه‌ها در این سامانه ثبت می‌شود و براساس آن ما راحت‌تر در جریان فعالیت‌های ورزشی در دانشگاه‌ها قرار خواهیم گرفت.

وی همچنین تاکید کرد: از مهر سال جاری در حوزه ورزش همگانی به جشنواره پاییزی، زمستانی و بهاره در وزارت علوم برگزار می‌شود که ما انجمن‌های ورزشی خود را برای هرچه بهتر برگزار کردن این جشنواره در دانشگاه‌ها فعال کردیم ضمن اینکه تفاهم نامه‌های مختلفی با فدراسیون‌های مختلف انعقاد می کنیم که تاکنون هشت تفاهم نامه بسته شده است.

علیزاده خاطر نشان کرد: کارشناسان امور تربیت بدنی وزارت علوم بازدیدهای مختلفی را از دانشگاه‌ها در عرصه ورزشی انجام خواهند کرد به طوری که از ۱۰ کارشناس خود درخواست کردیم هر یک با یک منطقه خاص دانشگاهی ارتباط نزدیک داشته باشند تا بتوانیم اطلاعات بیشتری از فعالیت‌های ورزشی دانشجویان و دانشگاه‌ها کسب کنیم.

مدیرکل تربیت بدنی وزارت علوم با اشاره به وجود ۴۷۷ سالن فضای ورزشی در دانشگاه‌ها، گفت: در حال حاضر تعداد ۴۰ زمین چمن مصنوعی، ۴۲ استخر شنای سرپوشیده، ۹ استخر شنای روباز و ۵۹ چمن فوتبال در دانشگاه‌ها وجود دارد.

به گفته وی در بخش‌های ورزش قهرمانی فعالیت‌های خوبی در دانشگاه‌ها انجام شده به طوری که ۹۰۰۰ نفر از دانشجویان در این بخش بسیار فعال بودند که ۳۵۹۷ آنها دانشجویان دختر و مابقی دانشجویان پسر بودند. برنامه نیز این است که میزان فعالیت‌های ورزشی در دانشکده‌ها از حدود ۷۰ هزار مشارکت فعلی دانشجویی تا دو برابر افزایش یابد.

مدیرکل تربیت بدنی وزارت علوم از بودجه ۱۲۰ میلیارد تومانی سازمان برنامه و بودجه به بخش ورزش دانشجویی خبر داد و گفت: تاکید من به معاونین دانشجویی دانشگاه‌ها این است که گزارش دهند که چه بودجه‌های ورزشی توسط دانشگاه‌ها به این بخش تحقق پیدا می‌کند.

علیزاده خاطر نشان کرد: وزارت علوم تاکید خاصی به فضاهای ورزشی زود بازده دانشگاه‌ها دارد به طوری که بر این اساس تلاش می‌کنیم ۲۰ زمین چمن مصنوعی در سال جاری به بهره برداری برسد ضمن اینکه باید طرح‌های ورزشی با اولویت ۵۰ درصد نیز بهره برداری شوند.

وی خاطر نشان کرد: براساس بررسی‌های انجام شده باید تا پایان سال ۴۰ پروژه ورزشی جدید به مجموعه پروژه‌های ورزشی دانشگاه‌ها اضافه شود به طوری که در حال حاضر ۱۰۰ اتاق تندرستی داریم که ۴۴ اتاق به بهره برداری رسیده و امیدواریم تا پایان سال تمامی اتاق‌های تندرستی دیگر مورد بهره برداری قرار بگیرند.

مدیرکل تربیت بدنی وزارت علوم در پایان از بودجه تجهیزات اداره کل تربیت بدنی این وزارتخانه انتقاد کرد و گفت:میزان بودجه اختصاصی در حوزه تجهیزات حدود ۳۵۰ میلیون تومان است که این بودجه در مقایسه با نیازهایی که وجود دارد بسیار پایین است.